bnn.lv Latviski   bnn-news.com English   bnn-news.ru По-русски
Pirmdiena 23.10.2017 | Vārda dienas: Daina, Dainida, Dainis

Apskats: Kāds ir lietoto automašīnu liktenis Latvijā?

FaceBook
Twitter
Draugiem
print
(Balsojumu nav)

Autors: SXCLatvija un arī viss Baltijas reģions kopš neatkarības atgūšanas ir bijis populārs tirgus lietoto automašīnu pārdevējiem Rietumeiropā. Deviņdesmitajos gados lietotu automašīnu realizācija Latvijā bija ļoti ienesīgs uzņēmējdarbības veids, par kuru interesi izrādīja arī dažādas biznesa aprindas. Lai arī laika gaitā plūsma ir ievērojami samazinājusies, tomēr joprojām lietoto automobiļu imports Latvijā ir neapšaubāmi augstāks kā jauno transportlīdzekļu.

«Ar lietoto automašīnu, kas paredzētas eksportam uz Āfriku, transportu sākām aktīvi nodarboties 2004. gadā, kad vairāki autovedēji kursēja maršrutā Šveice-Antverpene-Šveice, uzkraujot eksportam paredzētos auto Šveicē, bet Antverpenē jaunos modeļus,» stāsta Kurbads loģistikas daļas vadītāja Kristīne Rīmene.

2009. gadā, dižkrīzes laikā, populārs sāka kļūt jaunu automobiļu reeksports. 2012. gadā, kad atgriezās pirktspēja vietējā tirgū, šī tendence noplaka, tomēr saglabājās lietoto transportlīdzekļu eksporta apjoms. Pēc kompānijas Kurbads datiem lietoto automašīnu eksports caur lielākajām Eiropas ostām ved uz Āfriku, kur lauvas tiesa transportlīdzekļu tiek izkrauti Nigērijā.

Lietoto automobiļu eksporta shēma

«Reizi nedēļā no Antverpenes, Roterdamas vai Hamburgas ostām uz Āfrikas rietumu piekrasti atiet lielais Ro-Ro prāmis ar 1000 lietotām automašīnām no visas Eiropas. Šos automobiļus sarūpē dažādi piegādātāji,» atklāj kāda biznesā iesaistīta persona, kas savu vārdu nevēlējās darīt zināmu.

«Svarīgi ir, lai prāmis būtu 100% aizpildīts, citādi kuģu kompānijai rodas zaudējumi, tāpēc reizēm tās pašas piepērk vajadzīgo daudzumu lietotu automašīnu, kuras vēlāk realizē Āfrikā par tādām pašām cenām, radot dempingu tirgū. Tas ir liels šķērslis šajā biznesā.»

Nigērijas valdība ir ieviesusi Nacionālo automobiļu industrijas attīstības plānu, kas paredz vietējās mašīnbūves uzplaukuma stimulēšanu. Pašreizējā situācija ar lielu automobiļu importu tiek uzskatīta par problemātisku, tāpēc ir palielināts muitas nodoklis lietotām automašīnām par 70%.

«Tieši muitas dēļ automašīnu eksports notiek vairāk uz Nigērijas kaimiņvalstīm – Togo, Ganu un Beninu, no kurienes pa sauszemes ceļiem vietējie darboņi nogādā tās ekonomiski pārākajā Nigērijā.»

«Vēl populāri galamērķi lietoto automašīnu eksportam no Eiropas ir Senegāla un Lībija. Bet šim nolūkam vēl mēdz izmantot Itālijas ostas – Dženovu un Savonu,» piebilst Kristīne Rīmene.

Latvijas automašīnu liktenis

«Āfrikāņi līdz niansēm pazīst lietotus automobiļus, tāpēc nelabprāt uzpērk tos no Latvijas vai visas post Padomju Savienības telpas, jo automašīnu tehniskais stāvoklis šajā reģionā ir ievērojami sliktāks kā Rietumeiropā. Tāpēc mums ir grūtāk pārdot un nākas ieinteresēt pircējus ar zemāku cenu.»

Vietējā tirgus specifiku ieskicē automašīnu eksportētājs: «Pārsvarā mūsu automašīnas nāk no Latvijas, Igaunijas, Zviedrijas un Somijas dienvidiem. Nigērijā vislielākais pieprasījums ir pēc Toyota automašīnām – Corolla, Carina, Hilux un Hiace. Vēlams, lai auto būtu ražoti pēc 1989.gada.»

Lietoto automobiļu eksportam no post Padomju valstīm ir sava specifika. «Visbiežāk transportējamā tehnika no Latvijas un Igaunijas ir sliktā tehniskā stāvoklī – durvis ir aizmetinātas, bet pašas automašīnas ir piebāztas ar dažādām mantām. Tas rada mums papildus problēmas ostās papildus svara dēļ,» automobiļu tehnisko stāvokli raksturo Rīmene.

«Mēs saņemam pasūtījumu no Eiropas ķēdes dalībnieka ar uzdevumu aizvest konkrētās automašīnas uz kādu no Rietumeiropas lielajām ostām. Tālāk automobiļi tiek izkaisīti pa kuģiem ar dažādiem galamērķiem, piemēram, no astoņām uzkrautām automašīnām trīs nonāk Ganā, trīs Togo, bet divas Lībijā.»

Nigērijas augošais automašīnu tirgus

Nigērijā no 1970.gada līdz 1985.gadam sakarā ar tikko pasludināto neatkarību un naftas cenu bumu bija pietiekami attīstīta automobiļu ražošana, tomēr ar laiku tā ir pilnībā noplakusi.

Pašreizējā tirgus situācijā dominē lietotie automobiļi, kas tiek ievesti pa jūras ceļiem uz Nigērijas lielākajām ostām. Pēc Nigērijas Nacionālās Automobiļu padomes datiem ik gadu valstī, galvenokārt, no Eiropas tiek ievestas aptuveni 150 000 lietotas automašīnas, kopā ar muitu un rezerves daļām sasniedzot 3,5 miljardu ASV dolāru vērtību. Ikgadēji tiek importēti tikai 50 000 jauni spēkrati.

«Ja mēs neieviesīsim jauno politiku, spiediens uz valsts ekonomiku būs nepaciešams, jo šobrīd mēs pārāk daudz esam atkarīgi no automašīnu importa – tas nav veids, kā mēs vēlamies izmantot ārvalstu valūtu,» saka Nigērijas industrijas, tirdzniecības un investīciju ministrs Oluseguns Aganga.

Šī sistēma dod augļus, jo lielākā daļa kompānijas, kas iesaistījušās mašīnbūvē, iepriekš ir bijušas saistītas ar automašīnu importu un izplatīšanu. Ja automašīnu ražošanas projekts izrādīsies ienesīgs, lietoto automobiļu imports samazināsies un mašīnbūves sektorā iesaistīsies arvien vairāk tirgus dalībnieki.

Lielākā ekonomika Rietumāfrikā

Nigērija ar 594 miljardu ASV dolāru lielu iekšzemes kopproduktu ir lielākā Āfrikas ekonomika, 2012. gadā apsteidzot iepriekšējo līderi Dienvidāfrikas republiku.

Rietumāfrikas valstī dzīvo vairāk kā 170 miljoni iedzīvotāju, tai skaitā 15 700 miljonāri, bet svarīgs fakts saistībā ar lietoto automobiļu importu ir vidusšķiras pieaugums no 480 tūkstošiem 1990. gadā uz 4,1 miljonam pērn.

Ekonomikas pamatakmens ir naftas un gāzes eksports, kas sastāda 98% no kopējā valsts eksporta. Paradoksāli, bet lielākajā Āfrikas naftas eksportētājvalstī cilvēki degvielas trūkuma dēļ gaida rindā.

Ievērojama ekonomikas izaugsme ir vērojama gan tikai valsts dienvidrietumos, it īpaši Lagosas pilsēta, kas ir reģiona biznesa centrs. Bet valsts ziemeļus vairāk kontrolē teroristu organizācija Boko Haram, nekā federatīvā valdība.

Loģistikas salīdzinājums

Pasaules Bankas pētījumā Loģistikas snieguma indekss, kura mērķis ir palīdzēt valstīm identificēt savus izaicinājumus un iespējas loģistikā, lai uzlabotu savus rezultātus, Nigērija 2014.gadā ir ierindota 75.vietā, bet Latvija ieņem 36. pozīciju.

«Mūsu situācija ievērojami uzlabojās pēc iestāšanās Eiropas Savienībā, jo tagad spējam klientam nosaukt pat precīzu piegādes laiku. Pirms tam mēs par to varējām tikai sapņot Lietuvas un Polijas muitas kontroles dēļ.»

Kā lielākie Nigērijas trūkumi pētījumā tiek minēti muita un infrastruktūra, kas ir arī Latvijas lielākais klupšanas akmens. Tomēr loģistikas zemā veiktspēja ir tikai viens no iemesliem, kāpēc ekonomika naftas lielvalstī neattīstās vēl ātrāk.

Attīstības ierobežojumi

Teroristiskā organizācija Boko Haram, kas iestājas pret Rietumu vērtībām, bāzējas Nigērijas ziemeļaustrumos ap Čadas ezeru un regulāri veic dažādus bruņotus uzbrukumus un laupīšanas reģionā, iedvešot bailes un nedrošību iedzīvotāju vidū. Nigērijas federālā valdība nespēj atrast līdzekļus cīņai ar teroristiem, kuru piekritēju skaits aug dienu no dienas.

Korupcija viscaur Āfrikā ir problēma, un Nigērija nav izņēmums. Tā ir sastopama pat visaugstākajā valdības līmenī, un tas ir iemesls, kāpēc naftas lielvalstij ir jāieved degviela, lai apmierinātu pieprasījumu. Valsts pasūtījumi tiek uzticēti ierēdņiem tuvu stāvošām personām, bet zemi atalgotā policija nevēlas risināt šos jautājumus, vairāk domājot, kā gūt papildus ienākumus.

Tie ir šķēršļi, kas liedz valstij attīstīties daudz straujākos tempos. Šīs ir ilgtermiņa problēmas, kas prasīs lielus valdības pūliņus un kas liegs vēl ātrākos tempos attīstīt jauno automobiļu būvi Nigērijā. Šobrīd Nigērijā darbojas Ford, Toyota un VW rūpnīcas. Bet vēl ievērojamu laika sprīdi lietoto automašīnu imports Nigērijā un tās kaimiņvalstīs būs gana pieprasīts, uzskata loģistikas uzņēmuma Kurbads pārstāvji.

Ref:103.000.103.7691


Pievienot komentāru

Latvijā nodotā piena apmērs septembrī samazinājies par 2,2%

Šogad septembrī nodotā svaigpiena apmērs Latvijā samazinājies par 2,2% salīdzinājumā ar pagājušā gada attiecīgo mēnesi un bija 72 246 tonnas.

Vēlēšanās Čehijā uzvar policijai izdotā miljardiera Babiša partija

Čehijas parlamenta vēlēšanās, kas aizvadītas pagājušajā nedēļas nogalē, uzvarējusi centriskā partija ANO. To vada miljardieris Andrejs Babišs, kuru Čehijas parlaments šoruden izdeva kriminālvajāšanai par iespējamiem pārkāpumiem Eiropas Savienības lauksaimniecības subsīdiju piesaistē.

Paredz, ka līdz 2035.gadam mirstība no insulta Latvijā pieaugs par 15%.

Lai vērstu uzmanību uz dramatisko insulta izplatību Latvijā, kā arī mudinātu lēmumu pieņēmējus nekavējoties uzlabot insulta profilaksi un ārstēšanu, novirzot tai papildu finansējumu, kardiologi un neirologi aicina uz diskusiju Kā novērst insulta krīzi Latvijā? 25.oktobrī plkst. 11.00 Paula Stradiņa Klīniskās Universitātes slimnīcas Lielajā konferenču zālē.

Pavļuts: Partiju apvienības būtu vēlamas, bet ne polittehnoloģisku apsvērumu dēļ

Gatavojoties Saeimas vēlēšanām, savstarpēji būtu jāapvienojas vai jāsadarbojas tām partijām, kurām «tiešām ir pa ceļam», nevis apvienības jāveido polittehnoloģisku apsvērumu dēļ, pauž jaunās partijas Kustība Par līderis Daniels Pavļuts.

Uzzini lielākos satiksmes ierobežojumus valsts autoceļu tīklā

Rīgas apvedceļa A4 (Baltezers-Saulkalne) posmā pie tilta pār Mazo Juglu Salaspils novadā remontdarbu dēļ satiksme tiek organizēta pa vienu ceļa joslu un ir palēnināta. Īpaši virzienā uz Saulkalni. VAS Latvijas Valsts ceļi iesaka izmantot citus maršrutus.

Pārmaiņas krievvalodīgajās skolās nepieciešamas vienotas politiskās nācijas izveidei, tā Šadurskis

Latvijā ir vajadzīga vienota politiskā nācija, ko nav iespējams sasniegt, dzīvojot dažādās izglītības telpās, līdz ar to ir dabisks process virzīties uz to, lai mūsu jaunatne mācītos kopā, skaidro izglītības ministrs Kārlis Šadurskis.

CVK vērtēs pārkāpumu ietekmi uz mandātu sadalījumu

Centrālā vēlēšanu komisija saņēmusi Latgales apgabaltiesas 20.jūnija spriedumu krimināllietā par vēlētāju balsu uzpirkšanu 12.Saeimas vēlēšanās, kas stājies likumīgā spēkā šā gada 22.septembrī.

Spānija noliedz, ka centieni atņemt Katalonijai autonomiju pielīdzināmi «apvērsumam»

Spānijas ārlietu ministrs Alfonso Dastiss noliedzis, ka centrālās valdības tiekšanās ieviest tiešu pārvaldi separātiskajā Katalonijas reģionā uzskatāmi par «apvērsumu», kā to saredz Barselonā.

Rīgas satiksme ierobežo konkurenci; līgumi neļauj ienākt «savā tirgū svešajiem»

Konkurences padome uzskata, ka Rīgas satiksmes līgumi ar privātuzņēmējiem ierobežo konkurenci, jo neļauj tirgū ienākt nevienam citam spēlētājam, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums de facto.

Saglabāsies skaidrs un sauss laiks, tomēr nedēļas otrajā pusē laika apstākļi mainīsies

Gan pirmdien, gan otrdien laika apstākļus noteiks paaugstināta spiediena apgabals - gaidāms lielākoties skaidrs un sauss laiks. Pūtīs lēns līdz mērens austrumu, dienvidaustrumu vējš, kas Kurzemē līča piekrastē būs brāzmains, vēsta Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs.

SM: Ministrija ir atvērta arī pilnīgai airBaltic valsts kapitāldaļu atsavināšanai

Satiksmes ministrija patlaban izskata jau konkrētus piedāvājumus Latvijas nacionālās aviokompānijas airBaltic investora piesaistē un nav izslēgta arī uzņēmuma pilnīga privatizācija, stāsta ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš.

Nedēļa Lietuvā. Apdraudēts valsts finansējums liberālai partijai

Lietuvas Centrālās vēlēšanu komisijas darba grupa secinājusi, ka 45 336 eiro , kas tērēti Viļņā valdošās partijas Liberālā kustība apmācību kursiem atzīstami par ziedojumu partijai pakalpojuma veidā.

BNN nedēļas apkopojums: Demogrāfiskie rādītāji Latvijā biedējoši. Spēļu zāļu slēgšana

BNN sniedz apkopojumu par šīs nedēļas aktuālākajiem notikumiem, kurās novērojamas tādas tēmas kā Pārmaiņas; Darījums; Cīņa; Kritums; Taisnība; Izaugsme; Nākotne.

Latvijas lauksaimniekiem par plūdu postījumiem izmaksās 14,87 miljonus eiro

Latvijas lauksaimniekiem par plūdu postījumiem no valsts budžeta programmas Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem izmaksās 14,87 miljonus eiro, paredz Zemkopības ministrijas sagatavotais rīkojuma projekts, kas iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā.

Latvijas delegācijas vadītāja: Starptautisko tiesību pamatvērtība ir cilvēks

Starptautisko tiesību lielākā vērtība ir cilvēks, tā neaizskaramais gods un cieņa. Šo un citu Eiropas vērtību kvalitatīva aizsardzība ir nesaraujami saistīta ar Eiropas Cilvēktiesību tiesas nolēmumu kvalitāti, kuras pamatā ir tiesnešu profesionalitāte, uzsvēra Saeimas priekšsēdētājas biedre, Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas Latvijas delegācijas vadītāja Inese Lībiņa-Egnere.

VID piemēro nodokļu atbalsta kārtību par kopējo summu 7,06 miljoniem

Kopš sākusies pieteikšanās nodokļu atbalsta pasākumam, VID saņemti jau 3 342 pieteikumi. Uz šī gada 19.oktobri pieņemti 1 181 lēmums par nodokļu atbalsta pasākuma piemērošanu par kopējo summu 7 062 601,45 eiro, ziņo Valsts ieņēmumu dienests.

Profesors: Atņemot naudu zinātnei, valsts «šauj sev kājā»

Šobrīd publiskajā telpā būtiski aktualizējies jautājums par nepietiekamo finansējumu zinātnei. Latvijas Zinātņu akadēmijas prezidents Ojārs Spārītis visai skarbi raksturojis situāciju: Latvija melojusi Eiropas Savienībai un Eiropas Komisijai par to, ka 2020.gadā finansējums zinātnei mūsu valstī sasniegs 1,5% no valsts iekšzemes kopprodukta.

Krāpšanās iespēju novēršanai veiks OIK saņēmēju auditu

Ekonomikas ministrija veiks obligātās iepirkuma komponentes saņēmēju auditu un ar jaunu regulējumu centīsies izskaust krāpniecības iespējas, informē ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens.

Igaunijā celtnieku algu kāpums – galvenais celtniecības cenu indeksa virzītājs

Celtniecības cenu indekss Igaunijā 2017.gada otrajā ceturksnī, salīdzinot ar periodu no aprīļa līdz jūnijam, kāpis par 0,9%, un par 1,7%, ja salīdzina ar pērnā gada trešo ceturksni, tā aplēsuši igauņu statistiķi.

Rail Baltic iepirkumi turpmāk tiks apstrādāti Elektronisko iepirkumu sistēmā

Līdz ar izmaiņām Latvijas Republikas Publisko iepirkumu likumā visi turpmākie RB RAIL AS administrētie Rail Baltica iepirkumi tiks apstrādāti, izmantojot bezmaksas elektronisko informācijas sistēmu un tās e-konkursu apakšsistēmu.

Latvijas budžeta pārpalikums 2016.gadā veidojis 9,5 milj. eiro

Vispārējās valdības budžeta pārpalikums 2016.gadā veidojis 9,5 milj. eiro jeb 0,04 % no iekšzemes kopprodukta. Tikmēr vispārējās valdības konsolidētais bruto parāds gada beigās bija 10 091,6 milj. eiro jeb 40,6 % no IKP, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Tartu atkāpjas mēra vietnieki, kuri aizturēti par iespējamu kukuļņemšanu

Igaunijas otrajā lielākajā pilsētā Tartu no mēra vietnieku amatiem atkāpušies Artjoms Suvorovs un Valvo Semilarskis, kuri šonedēļ aizturēti uz aizdomu pamata par kukuļņemšanu.

Vienota ostu tīkla izveidē Latvijā plānots ieguldīt 5,9 miljonus eiro

Rīgas plānošanas reģiona un Kurzemes plānošanas reģiona ostās tiek uzsākts nozīmīgs tūrisma projekts, kura mērķis ir izveidot vienotu jahtu ostu tīklu Latvijā un Igaunijā ar kvalitatīviem pakalpojumiem, kas ļautu nākotnē attīstīt burāšanas tūrismu un piesaistīt ārvalstu burātājus no Skandināvijas un citām valstīm.

Eksperte: Latvijā nevalstiskajā sektorā strādājošajiem ir liels «izdegšanas» risks

Latvijā nevalstiskajā sektorā strādājošajiem ir liels izdegšanas risks, intervijā Latvijas Radio sacījusi kādreizējā domnīcas Providus direktore, pilsoniskās sabiedrības eksperte Dace Akule.

Vides piesārņojums pasaulē saistīts ar katru sesto priekšlaicīgas nāves gadījumu

Vides piesārņojums 2015.gadā bijis saistīts ar kopumā deviņiem miljoniem priekšlaicīgas nāves gadījumu, secināts pētījumā, kas kā divus cilvēka veselībai kaitīgākos vides piesārņojuma veidus izcēlis kaitīgu vielu klātbūni gaisā un ūdenī.