Rail Baltica projekts saņem 51,55 miljonus eiro militārās kapacitātes stiprināšanai

Trešdien, 24.janvārī, Eiropas Komisija paziņoja trešā Militārās mobilitātes projektu pieteikumu uzsaukuma rezultātus atbalstam no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (turpmāk – EISI). Kopumā atbalstīti 38 projekti no 18 Eiropas Savienības dalībvalstīm, tostarp 51,55 miljonu eiro piešķirts Rail Baltica projekta Latvijas prioritārām aktivitātēm.

Satiksmes ministrijas (SM) paziņojumā pausts, ka 2023.gada EISI trešais Militārās mobilitātes uzsaukums tika izsludināts 2023.gada 3.maijā. Noslēdzoties iesniegšanas termiņam 21.septembrī, Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūrā (CINEA) tika iesniegti 112 projektu pieteikumi, tostarp Rail Baltica projekta Latvijas pieteikums, kas sagatavots sadarbībā ar Aizsardzības ministriju, sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Eiropas Dzelzceļa līnijas” (EDzL), akciju sabiedrību “RB Rail AS” (RBR).

Finansējums 50% apmērā no projekta attiecināmām izmaksām piešķirts Rail Baltica apvienotā autoceļa un dzelzceļa tilta pār Daugavu būvdarbu pirmajai kārtai

un būvuzraudzībai, jauna divlīmeņa šķērsojuma izveidi pār Daugavu Salaspils un Ķekavas novados. Apvienotais tilts pār Daugavu ir viens no komplicētākajiem Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras objektiem un tam ir nozīmīga loma Baltijas valstu savienojamībai ar Eiropu, teikts SM ziņojumā.

“Rail Baltica projekta Latvijas prioritāro aktivitāšu īstenošanu nodrošinās EDzL un RBR, kurām Satiksmes ministrija ir deleģējusi projekta tehnisko kompetenci. Tilta izbūvi plānots sākt, kad būs noslēgta projektēšana un saskaņā ar Rail Baltica ieviešanas programmu. Norisinās un daļēji jau pabeigta nekustamo īpašumu atsavināšana, kas nepieciešami tilta būvdarbiem. Būvniecību veiks starptautiskā uzņēmēju pilnsabiedrība “E.R.B. Rail JV PS”, kas Latvijā izbūvēs Rail Baltica pamattrasi. Kopumā tilts ir sadalīts  trīs būvatļaujās un prioritāri darbus plānots uzsākt būvatļaujas posmā, veicot darbus ūdenī. Šis ir viens no laikietilpīgākajiem būvniecības posmiem, kas paredz metinātas tērauda kopnes, balstu betonēšanu un pamatbūvniecību ūdenī,” skaidro SM.

Līguma parakstīšana ar CINEA par finansējumu Rail Baltica projekta Latvijas prioritārām aktivitātēm gaidāma 2024.gada jūnijā.

Rail Baltica projekta militārās kapacitātes stiprināšanai jau saņemts finansējums pirmajā Militārās mobilitātes uzsaukumā. 2022.gada 8.augustā SM noslēdza līgumu ar CINEA par finansējumu Rail Baltica projekta prioritārām aktivitātēm no EISI Militārās mobilitātes finansējuma 2021. – 2027. finanšu plānošanas periodā, piesaistot 5,29 miljonu eiro EISI finansējuma.

SM norāda, ka ar saņemto finansējumu nodrošināta apvienotā Daugavas tilta autoceļa sadaļas projektēšana un projektēšanas uzraudzība, Salaspils multimodālā kravu termināļa projektēšana, kā arī kravu parka un tā apkārtējās infrastruktūras projektēšana pie lidostas “Rīga”.

Militārās mobilitātes finansējums ir jauns atbalsta veids dalībvalstīm, lai attīstītu transporta infrastruktūru, kas vienlaikus kalpotu gan civilām, gan militārām vajadzībām. ES daudzgadu budžetā 2021.- 2027.gadam EISI Militārās mobilitātes finansējumam atvēlēti 1,737 miljardi eiro, kas 2021.-2023.gada periodā tika sadalīti trīs uzsaukumos. Pirmajā un otrajā uzsaukumā atbalstīti 57 projekti, piešķirot to īstenošanai 939 miljonus eiro. Savukārt trešajā un noslēdzošajā uzsaukumā atbalstīti 38 projekti, piešķirot finansējumu 807 milj. eiro apmērā. Militārās mobilitātes finansējuma uzraudzību veic Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra, teikts SM ziņojumā.

Lasiet arī: Atkāpjas “Pasažieru vilciena” padome

Lasiet arī: PV padome “vairāk nepildīs savus amata pienākumus”. Briškens uzdevis veikt pilnu auditu par vilcienu iepirkumu

Seko mums arī FacebookDraugiem un X!

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas