bnn.lv Latviski   bnn-news.com English   bnn-news.ru По-русски
Ceturtdiena 27.07.2017 | Vārda dienas: Marta, Dita
LatviaLatvija

Valsts uzņēmumu padomes joprojām izvēlas politiķi

FaceBook
Twitter
Draugiem
print
(Balsojumu nav)

Baltic news, News from Latvia, BNN.LV, BNN-NEWS.COM, BNN-NEWS.RU Padomju atjaunošana lielajos valsts uzņēmumos nāca ar amatpersonu solījumiem, ka turpmāk tās tiks veidotas saskaņā ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijā (OECD) pieņemtajiem principiem un vairs nebūs politisko ielikteņu barotavas, kā tas bijis senāk. Tomēr jau pirmās izveidotās padomes rāda, ka politiķi interesi par šo procesu nav zaudējuši, pārliecinājās Latvijas Televīzijas raidījums de facto.

Par to liecina gan partiju pārstāvju iecelšana kandidātu atlases komisijās, gan pretendentu-ekspolitiķu zvani ministram ar vēlmi iztaustīt augsni pirms dalības konkursā.

Saskaņā ar valdības lēmumu, līdz gada beigām padomes ir jāizveido divpadsmit lielajos valsts uzņēmumos, kas atbilst noteiktiem kritērijiem. Pirmajā kārtā – līdz vasaras sākumam – jāizveido bija piecas padomes. Izveidotas tās ir trīs Satiksmes ministrijas uzņēmumos. Rīgas lidostas padomē ir iecelti Juris Kanels, Raitis Nešpors un Tālis Linkaits; Latvijas pastā – Aigars Vītols, Andris Ikvilds un Andris Nātriņš; bet Latvijas Autoceļu uzturētājā (LAU) – Uldis Reimanis, Ivars Pāže un Normunds Narvaišs.

Vairums no šiem cilvēkiem šobrīd ir vai vismaz agrāk bija saistīti ar Satiksmes ministriju vai tās kapitālsabiedrībām. Piemēram, Kanels savulaik bijis Rīgas lidostas viceprezidents, bet Aigars Vītols Ulda Auguļa pirmā satiksmes ministra termiņa laikā kļuva par Latvijas pasta valdes priekšsēdētāju. Savukārt Autoceļu uzturētājā padomē nav izvēlēts neviens cilvēks ārpus sistēmas.

To ir pamanījis arī labas pārvaldības eksperts, Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta Latvijas pārstāvniecības vadītājs Andris Grafs: «Liela daļa no šo padomju locekļiem ir saistīti ar tādu zināmā mērā noslēgtu apli vai noslēgtu ciklu. To, ko es gribētu redzēt: lai tiešām cilvēki no privātā sektora ar tiešām labu reputāciju un pieredzi veidotu šo padomes sastāvu. Ka mēs spētu izkāpt ārā no tā ierastā loka.»

Padomes atlasīja ar satiksmes ministra vai valsts sekretāra rīkojumu izveidotas nominācijas komisijas. Tās visas vadīja Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāra vietniece Džineta Innusa, kura uzskata – darbs ir paveikts kvalitatīvi, jo jāizvēlas bija no tiem, kas bija pieteikušies. Speciāli neviens aicināts netika, jo šādai atlasei neesot bijis ne laika, ne naudas, saka Innusa: «Nav jau pašmērķis atrast labu cilvēku, bet atrast profesionāli, kas spēj pildīt šos pienākumus gan no zināšanu viedokļa, gan no visas iepriekšējās pieredzes. Viņiem ir jālemj par budžetu, ir jāzina, ko nozīmē budžeta veidošana, ko nozīmē finanšu plūsmas, ko nozīmē investīciju politika.» SM pārstāve arī norāda, ka pretēji daļā sabiedrības izplatītam viedoklim, padomes loceklis «nav vienkārši tāds amats, kur aizej un saņem algu».

Noteikumus par to, kā notiek padomes locekļu atlase, virzīja Pārresoru koordinācijas centrs (PKC). PKC vadītāja vietnieks Vladislavs Vesperis pēc pirmajiem konkursiem saskata kļūdas, kas nākotnē būtu jālabo: «Piemēram, ir jautājums par to, cik nozares ministrijas vai kapitāldaļu turētāja pārstāvji ir nominācijas komisijā. Šobrīd to likums un MK noteikumi precīzi nereglamentē, pasakot, ka kapitāldaļu turētājs deleģē pārstāvjus. Līdz ar to tie var būt divi, tie var būt pieci, kas jau šķiet stipri pārspīlēti, bet vienlaikus ir tikai viens neatkarīgais pārstāvis un viens koordinācijas institūcijas pārstāvis.»

Šādos gadījumos faktiski ministrija pati sev rekomendē padomes locekļu kandidātus, un tas nozīmē, ka tiek sajauktas nominācijas komisijas un kapitāldaļu turētāja lomas. Turklāt PKC saskata arī citus riskus, stāsta Vesperis: «Tas rada ne tikai teorētisku iespēju spiedienam no kādiem citiem politiskiem vai ekonomiskiem spēlētājiem, bet tiešā veidā, protams, arī no ministrijas vadības, tai skaitā politiskās vadības.»

Vesperis pats visās četrās SM nominācijas komisijās pārstāvēja PKC un neapgalvo, ka padomēs būtu izvēlēti neprofesionāli vai neatbilstoši kandidāti, tomēr neslēpj – ar savu viedoklis atsevišķos gadījumos bija palicis mazākumā.

Turklāt jautājumus izraisa ne vien Satiksmes ministrijas vairākums, bet arī tās izvēlēto pārstāvju kvalifikācija lemt par satiksmes nozares uzņēmumiem, jo trešdaļu no sastāva veidoja politiskie pārstāvji. Komisiju vadītāja Innusa par to sastāvu saka šādi: «Es pati esmu klāt, departamenta direktors, kas ir tieši no nozares departamenta. Nu, lūk, un šie papildus ir ministrijas cilvēki, kas ir, jā, šoreiz deleģēti no ministra biroja. Bet pretruna ar normatīvo aktu tur nav nekāda, viņi tieši ir tāpat ministrijas sastāvdaļa.»

Visās četrās nominācijas komisijās priekšsēdētājas vietnieks bija SM parlamentārais sekretārs Edgars Tavars. Viņš ir Latvijas Zaļās partijas valdes priekšsēdētājs un savā iepriekšējā darbībā privātajā sektorā vairāk bija saistīts ar vides, ne satiksmes jautājumiem. Savukārt iepriekšējā valdībā Zaļo un zemnieku savienība viņu bija deleģējusi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretāra amatam.

Latvijas Pasta padomes nominācijas komisijā bija iekļauts arī ministra Ulda Auguļa padomnieks Artis Stucka, kura redzamākā saistība ar satiksmes nozari ir tāda, ka viņš «zaļzemnieku» ministrijas ir pārstāvējis visizteiktākajās partiju barotavās – brīvostu valdēs. Agrāk Stucka darbojās Ventspils brīvostas valdē, bet pēdējā laikā ir Rīgas brīvostas valdes loceklis un tiek sūtīts pārstāvēt ostas viedokli arī Saeimas komisijās.

Savukārt pārējās trijās Satiksmes ministrijas nominācijas komisijās tika iekļauts ministra biroja vadītājs Artūrs Neimanis. Pie Auguļa par padomnieku viņš sāka strādāt pirms diviem gadiem vēl Labklājības ministrijā. Vai to veicināja pazīšanās ar Stucku, ar kuru viņi bija studiju biedri Policijas akadēmijā, iesaistītie neatbild. Kā valsts pārstāvis Neimanis vēlāk tika deleģēts Latvijas kuģniecības padomē.

Tās mājaslapā par viņa iepriekšējo pieredzi minēts vien tas, ka Neimanis iepriekš ieņēmis dažādus ar drošību saistītus vadošus amatus GE Money Bank. Šī banka 2013.gada beigās pati lūdza anulēt savu kredītiestādes licenci, un, Visticamāk, tieši tāpēc Neimanim nācās meklēt citu darbu. Savukārt par Neimaņa pieredzi aviācijas vai dzelzceļa nozarē nekādas liecības nav atrodamas.

Tagad arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) piekrīt, ka ar likumiem būtu jānosaka neatkarīgo locekļu proporcija nominācijas komisijās, jo tikai tā varēs nodrošināt neitrālu un objektīvu atlases procesu. «Tai loģiskai ķēdītei būtu jābūt tādai, ka sākotnēji nosaka komisijas izveidošanas principus, nosaka, kādas personas nedrīkstētu iekļaut komisijas sastāvā. Tālāk nosaka, kādi ierobežojumi šiem komisijas locekļiem būtu, realizējot amata pilnvaras,» nepieciešamās izmaiņas uzskaita KNAB priekšnieka vietniece Ilze Jurča.

Jurča norāda, ka jāgroza būtu arī nominācijas komisijas locekļa apliecinājums, kurš ir jāparaksta obligāti, bet tā patiesuma kontrole ir vien pašas ministrijas ziņā un sankciju par nepatiesu ziņu sniegšanu tajā nav. Tā, piemēram, visa LAU padomes atlases komisija apliecināja, ka nav saistīta ar SM valsts sekretāra vietnieka Ulda Reimaņa darbavietu. Reimanis kļuva par uzņēmuma padomes priekšsēdētāju pateicoties komisijai, kurā ir četri viņa kolēģi ministrijā.

Tikmēr Zemkopības ministrijas izveidotā Latvijas valsts mežu padomes atlases komisija, kurā vairākums arī ir ministrijas ierēdņi, šos ierobežojumus ievērojot stingri. Tāpēc ministram Jānim Dūklavam ir bažas par to, kā tiks pārstāvētas iestādes intereses padomē: «Tie cilvēki, kuri, manuprāt, varētu pārstāvēt ministriju – kā departamenta direktors, viņa vietnieks, valsts sekretāre un tā tālāk – viņi nevar piedalīties šajā konkursā, jo viņiem parādās interešu konflikts visiem.»

Dūklavs arī esot informēts, ka pieteikties konkursā gatavojušies vismaz divi bijušie politiķi. Šī informācija gan viņam neesot nākusi no atlases komisijas, bet gan tāpēc, ka pretendenti paši ministram esot zvanījuši un vaicājuši, vai esot vērts pieteikties. Dūklavs esot teicis, ka piedalīties var visi, kas grib, taču uzsver, ka nekādus solījumus nevienam neesot devis.

Līdz maija beigām – tātad tuvāko divu dienu laikā – padomes vēl ir jāizveido Latvijas Dzelzceļam un Latvijas valsts mežiem. Latvenergo padomes apstiprināšanai laiks būs līdz septembra beigām, un Ekonomikas ministrija šai procesā grasās piesaistīt personāla atlases kompāniju. Savukārt līdz gada beigām padomēm jābūt izveidotām vēl trijās Satiksmes ministrijas un trijās – Finanšu ministrijas pārraudzībā esošās kapitālsabiedrībās. Tas, vai abas Zaļo un zemnieku savienības ministrijas pēc tagad skanošās kritikas izdarīs secinājumus, vēl gan nav skaidrs.

Ref: 102.000.102.12835


Pievienot komentāru

EK sāks juridisku procedūru pret Poliju par tieslietu reformu

Eiropas Komisijas paziņojusi, ka uzsākts juridisku procedūru pret Poliju saistībā ar aktuālu tiesu varas reformu, kas Eiropas Savienības izpildvaras vērtējumā valstī grauj tiesnešu neatkarību un attiecīgi arī ir pretrunā ES tiesību normām.

Citskovskis: Straujāku štata samazinājumu veicinātu pašvaldību iesaiste

 Lai panāktu straujāku valsts iestāžu štata samazinājumu, šajā procesā jāiesaistās arī pašvaldībām, savu uzskatu publiski paudis Valsts kancelejas direktors Jānis Citskovskis. Kopumā Valsts kancelejas iecere paredz, ka valsts pārvaldē tiktu nodarbināti 5% no valstī nodarbinātajiem. Patlaban valsts pārvaldē strādā gandrīz 7% no visiem valstī nodarbinātajiem.

Rajevskis: Jaunajai politiskajai kustībai Par vajag līderus katrā reģionā

Jaunās politiskās kustības Par komanda ir laba, tomēr tai nepieciešami stipri un jaudīgi politiskie līderi, kas varētu «vilkt» šo partiju, norāda abiedrisko attiecību aģentūras Mediju tilts līdzīpašnieks politologs Filips Rajevskis.

Deputāti: Veselības aprūpes finansēšanas likums saliks visu «pa plauktiņiem»

Ar nākamo gadu par saimniecisko darbību un autoratlīdzībām valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 5% apmērā veiks pensiju 1.līmenī, trešdien, 26.jūlijā, nolēma Sociālo un darba lietu komisija, galīgajam lasījumam gatavojot grozījumus likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu.

Krievijas un Ķīnas flotes rīko mācības Baltijas jūrā

Krievijas un Ķīnas kara flotes šonedēļ rīko pirmās kopīgās militārās mācības Baltijas jūrā, kurām līdzi seko arī Baltijas valstis, Polija un Somija.

Turpina pieņemt darba devēju pieteikumus subsidēto darba vietu izveidei

Nodarbinātības valsts aģentūras darba devējiem piedāvā iespēju piesaistīt savam uzņēmumam vajadzīgos darbiniekus, izveidojot subsidētās darba vietas un nodarbinot NVA reģistrētos bezdarbniekus.

VVD vērsīsies policijā ar lūgumu sākt kriminālprocesu apsaimniekošanā Stigmās

Valsts vides dienests vērsīsies policijā ar lūgumu sākt kriminālprocesu par nelikumībām atkritumu apsaimniekošanā Ozolnieku novada Stigmās.

Zemnieku saeima: Liellopu gaļas nozare Latvijā nav pietiekami attīstījusies

Biedrība Zemnieku saeima uzskata, ka gaļas liellopu nozare Latvijā nav pietiekami attīstījusies un esošās saimniecības vēl nav pietiekami ekonomiski nostabilizējušās, daudzām no saimniecībām ir lielas kredītsaistības, kā rezultātā nozarei katrs atbalsts it ļoti svarīgs.

Vējonis piešķir NBS komandierim Ģenerālleitnanta pakāpi

Valsts prezidents Raimonds Vējonis ir piešķīris Nacionālo bruņoto spēku komandierim Leonīdam Kalniņam Ģenerālleitnanta militārā dienesta pakāpi.

Izveido jauno politisko kustību - Mēs par, kurā iestājas Vienotības aizgājušie politiķi 

Jaunajā politiskajā kustībā Mēs par apvienojušies pieci no partijas Vienotība aizgājušie Saeimas deputāti - Ilze Viņķele, Lolita Čigāne, Andrejs Judins, Aleksejs Loskutovs un Ints Dālderis. Partijā iesaistīsies arī fiziķis Vjačeslavs Kaščejevs, matemātiķis Andris Ambainis, mācītājs Juris Cālītis un citi sabiedrībā pazīstami cilvēki.

Saliedēts kolektīvs ir otra svarīgākā darbinieku motivācija aiz atalgojuma

Teju trešdaļai aptaujāto Latvijas iedzīvotāju galvenā motivācija darba vietā ir atalgojums, savukārt otru nozīmīgāko lomu spēlē saliedēts kolektīvs.

Atliek diskusijas par autoratlīdzību un algu vienlaicīgajiem saņēmējiem

Saeimas Budžeta un finanšu komisija trešdien, 26.jūlijā, vienojās uz nākamā gada valsts budžeta veidošanas un pieņemšanas laiku atlikt diskusiju par ierosinājumu noteikt pienākumu maksāt vismaz minimālo darba algu cilvēkiem, kuri šajā pašā darba vietā saņem arī autoratlīdzības.

Pūce: Latvijai Stambulas konvenciju jāratificē bez atrunām

Partija Latvijas attīstībai vērsusies pie Labklājības ministrijas, aicinot pēc iespējas ātrāk ratificēt Stambulas konvenciju bez labojumiem, ņemot vērā vardarbības satraucošos rādītājus Latvijā.

Vairāk nekā puse Latvijas uzņēmēju strādā arī nedēļas nogalē; noskaidrots pētījumā

Uzņēmēji darbam vidēji velta astoņas stundas un piecas minūtes dienā, un vairāk nekā puse jeb 58% Latvijas uzņēmēju strādā arī nedēļas nogalēs, liecina jaunākais Citadele Index pētījums, kurā katru ceturksni savu viedokli izsaka 750 Latvijas uzņēmumu īpašnieki un vadītāji.

Izsniegs sertifikātu personām, kas veic dzīvnieku mākslīgo apsēklošanu

Valdība atbalstījusi grozījumus, kas nosaka dzīvnieku vērtēšanas, pārraudzības un mākslīgās apsēklošanas speciālista apmācības, kā arī sertifikāta un apliecības izsniegšanas un anulēšanas kārtību.

Konkurences padome ļauj SIA Latvijas propāna gāze īpašnieku maiņu

Konkurences padome pieņēma lēmumu atļaut Areti International Group Limited iegādāties SIA Latvijas propāna gāze.

Krievijas pilsonim par drona palaišanu virs AM var piemērot sodu līdz pat 700 eiro

Civilās aviācijas aģentūra gaida informāciju no Valsts policijas saistībā ar tālvadības lidaparāta jeb drona palaišanu virs Aizsardzības ministrijas, uzsver CAA direktora pienākumu izpildītājs Māris Čerņonoks.

Veiks būtiskākās izmaiņas par jauno pedagogu darba samaksas modeli

Lai izvērtētu jauno pedagogu darba samaksas modeli, 2016./2017.mācību gada laikā Izglītības un zinātnes ministrija analizēja Valsts izglītības informācijas sistēmā apstiprinātās pedagogu tarifikācijas un pašvaldību iesniegtos pārskatus par finansējuma izlietojumu, un veica finanšu analīzi.

Lauksaimnieki: Graudaugu raža šogad solās būt pozitīva, pateicoties laika apstākļiem

Zemgalē labības kulšana sākās pirms nedēļas, un patlaban ziemas mieži jau gandrīz ir novākti. Savukārt citviet Latvijā graudu varētu sākt vākt tikai augustā, prognozē lauksaimnieki.

Igaunijā nav gaidāms būtisks nodokļu ieņēmumu kritums, uzskata ministrs

Atsaucoties uz Igaunijas Pārtikas ražotāju asociācijas pesimistisko prognozi, ka akcīzes nodokļa celšanas dēļ 2018.gadā valsts budžets zaudēs ieņēmumus 170 miljonu eiro apmērā, Igaunijas finanšu ministrs Tomass Tiniste skaidrojis šogad ir novērots ieņēmumu kāpums, kam vajadzētu turpināties arī nākamgad.

Mūrniece mudina ZZS apsvērt Dūklava jeb tā sauktā «Ļimoņčika» nomaiņu

«Politikā esot tā, ka iesaukas pielīpot, un, ņemot vērā, ka  Dūklavam pielipusi iesauka no šīm sarunām, ZZS būtu jāvērtē, kā šo situāciju risināt,» uzsver Saeimas priekšsēdētāja Ināra Mūrniece.

Papildina ĀCM likvidēšanas un draudu novēršanas kārtību

Turpmāk transporta operatoriem būs ar informatīviem plakātiem jāinformē savi klienti par to, ka no Latvijas teritorijas nav atļauts izvest, tostarp rokas bagāžā, mājas cūku un savvaļas cūku izcelsmes pārtikas produktus, ja šie pārtikas produkti ir marķēti ar rombveida identifikācijas marķējumu.

Akcīzes nodoklis dīzeļdegvielai ir nevis jāpalielina, bet jāsamazina, tā Antāne

«Diemžēl, pieņemot lēmumu par akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu dīzeļdegvielai, valdība nav izvērtējusi visus iespējamos riskus, ko tas var nest transporta un loģistikas nozarei un valsts ekonomikai kopumā,» BNN uzsver Biedrība Baltijas asociācija – Transports un Loģistika prezidente Inga Antāne.

Atklāj vairākas nelegālas komercprakses uztura bagātinātāju pārdošanā

Uzturētais aizdomīgo interneta vietņu saraksts pēdējā mēneša laikā ir papildināts ar četrām tīmekļvietnēm, kas pārdod uztura bagātinātājus, kas nav paziņoti un iekļauti Pārtikas un veterinārā dienesta uztura bagātinātāju reģistrā.

Lielbritānija plāno no 2040.gada aizliegt jaunus dīzeļa un benzīnmotora auto

Lielbritānija, cīnoties ar gaisa piesārņojumu, plāno noteikt, ka no 2040.gada valstī tiks aizliegtas jaunas dīzeļmotora un benzīnmotora vieglās automašīnas un mikroautobusi.