Akcīzes nodoklis dīzeļdegvielai ir nevis jāpalielina, bet jāsamazina, tā Antāne

Inga Antāne

«Diemžēl, pieņemot lēmumu par akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu dīzeļdegvielai, valdība nav izvērtējusi visus iespējamos riskus, ko tas var nest transporta un loģistikas nozarei un valsts ekonomikai kopumā,» BNN uzsver Biedrība Baltijas asociācija – Transports un Loģistika (BATL) prezidente Inga Antāne.

BATL vērsusies pie visām Latvijas Saeimā pārstāvētajām frakcijām un neatkarīgajiem deputātiem ar aicinājumu nepieļaut akcīzes nodokļa celšanu dīzeļdegvielai. Vienlaikus asociācija aicina izskatīt BATL priekšlikumu samazināt akcīzes nodokli 50% apmērā dīzeļdegvielai pārvadājumos pa dzelzceļu.

«Priekšlikuma par akcīzes nodokļa celšanu pārskatīšana būtu svarīgs vēstījums nozarei un sabiedrībai kopumā, ka mūsu tautas priekšstāvji domā par Latvijas tautsaimniecības attīstību ilgtermiņā, nevis tikai par budžeta «caurumu lāpīšanas» iespējām,» uzsver BATL prezidente Inga Antāne.

Viņa uzsver: «Katra tonna tranzīta kravas mūsu tautsaimniecībā ienes līdz 15 eiro, gadā tie ir vairāk kā miljards eiro. Līdz ar to ir ļoti svarīga šīs nozares tālākas izaugsmes veicināšana.»

Antāne atgādina, ka Saeimā izskatāmā nodokļu reforma paredz akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu dīzeļdegvielai 10,9% apmērā.  Taču ņemot vērā, ka dīzeļdegvielas cena veido līdz pat 30% no dzelzceļa pārvadājumu izmaksām, šāda lēmuma pieņemšana var novest pie Latvijas tranzīta nozares pilnīgas sagraušanas, turpina BATL prezidente.

«Visas trīs Latvijas lielās ostas (Rīga, Ventspils un Liepāja) ir izteiktas eksporta ostas, kurās nosūtīto kravu apjomu galvenokārt veido Krievijas, Baltkrievijas un citu NVS valstu tranzītkravas. Kā zināms Krievija savus energoresursus un pārējās kravas politiski un stratēģiski ir nolēmusi novirzīt uz savām ostām, kas pēdējos gados piedzīvo strauju izaugsmi. To parāda arī tendence kravu apjomiem Latvijas virzienā strauji samazināties un arī šogad prognozējams kravu apjoma kritums. Līdz ar ko jebkāds izmaksu palielinājums pārvadājumiem Latvijas virzienā var būt graujošs nozarei,» stāsta Antāne.

Palielinot dīzeļdegvielas cenas, tranzīta nozare vēl vairāk zaudēs savu konkurētspēju jau tā grūtajos konkurences apstākļos. Tā, piemēram, uz tarifu jautājumu norādījis arī Baltkrievijas ārlietu ministrs Vladimirs Makejs tikšanās laikā ar Latvijas ārlietu ministru Edgaru Rinkēviču, vēstulē Saeimas frakcijām un neatkarīgajiem deputātiem norāda  BATL.

Asociācija uzsver, ka pārvadājumu izmaksu sadārdzināšanās Latvijas teritorijā būs ļoti slikts signāls gan  esošajiem, gan potenciālajiem sadarbības partneriem. Paaugstinot dzelzceļa pārvadājumu izmaksas, Latvija arī veicina dzelzceļa infrastruktūras konkurētspējas mazināšanos.

«Latvijas tranzīta koridora konkurētspējas veicināšanai cenas celšanas vietā ir nepieciešams steidzami domāt par konkurētspējīga piedāvājuma radīšanu kravu pārvadājumu piesaistīšanai. Tādēļ BATL aicina valdību un Saeimu izskatīt asociācijas priekšlikumu samazināt akcīzes nodokli 50% apmērā dīzeļdegvielai pārvadājumos pa dzelzceļu.  Šāds lēmums palīdzētu attīstīt Latvijas transporta un loģistikas nozari, un ilgtermiņā valsts budžetā ļautu ieplūst ievērojami lielākiem līdzekļiem,» uzsver Antāne.

BNN jau ziņoja, ka ar grozījumiem likumā Par akcīzes nodokli paredzēts kompensēt nodokļu reformas ieviešanas rezultātā radušos nodokļu ieņēmumu zudumus. Likuma grozījumi paredz celt akcīzes nodokli degvielai, cigaretēm un alkoholam.

Svinu nesaturoša benzīna akcīzes nodokli par 1 000 litriem paaugstinās par 7,8% – no 436 eiro līdz 470 eiro 2018.gadā. Svinu saturoša benzīna akcīzes nodokli par 1m000 litriem paaugstinās par 24% – no 455,3 eiro līdz 564 eiro.

Dīzeļdegvielas akcīzi no 2018.gada palielinās par 11% – no 341 eiro līdz 378 eiro par 1 000 litriem. Savukārt sašķidrinātās naftas gāzes akcīzes nodokli palielinās par 12% – no 231 eiro līdz 206 eiro par 1 000 litriem.

Ref:224.000.103.1834

Saistītie raksti

1 komentārs

  1. Un kā ar benzīnu???Tā vairs nav degviela???Jau tā nereāli augstas cenas pacēluši!!!Ko jūs tur laizat augšā sēdēdami viens otram pakaļas-smagāku neko kā pidspalvu necēluši!!!Tak ejat reizi pretī Tautai,nevis pret Tautu,un ja Tautai reiz pacieti’bas mērs plīsīs,jūs tur degunus urbinādami smagi norausieties!!!Cik var mūs DRĀZT!!!

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas