Pusei MVU nav līdzekļu investīcijām, trešdaļa iegulda biznesa attīstībā

Kara un ekonomiskās nestabilitātes, inflācijas kāpuma un energoresursu cenu pieauguma ietekmē gandrīz puse jeb 49% Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) atzīst: šogad tiem nav bijis brīvo līdzekļu investīcijām. Tas secināts Luminor bankas veiktā uzņēmēju aptaujā.

Mazo un vidējo uzņēmumu vadītāju aptauja veikta 2022.gada septembra beigās un oktobra sākumā sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat Latvia, aptaujājot vairāk nekā 750 Latvijas, Lietuvas un Igaunijas uzņēmējus. (Dati par kaimiņvalstīm kredītestādes relīzē nav uzrādīti.)

Tomēr ietekme uz dažādām nozarēm ir bijusi atšķirīga: katrs trešais jeb 34% aptaujāto norāda, ka tomēr ir veikuši ieguldījumus sava biznesa tālākā attīstībā, 

«Jau kopš pandēmijas sākuma uzņēmēji pastiprināti sastopas ar dažādiem izaicinājumiem. Karš Ukrainā un ekonomiskā nestabilitāte šogad atnesa jauna veida satricinājumus. Pieaugošā inflācija un augstās energoresursu cenas neapšaubāmi patukšo uzņēmumu brīvos līdzekļus, jo palielinājās gan izejvielu cenas, gan ražošanas izmaksas, gan energoresursu maksājumi. Pozitīvi, ka, neskatoties uz sarežģīto situāciju, daļa uzņēmumu tomēr ir spējusi spert soli tālākas attīstības virzienā,» saka komercbankas Mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas nodaļas vadītājs Mareks Gurauskas.

Aptuveni katrs ceturtais uzņēmējs (27%) norāda, ka šogad veicis vai plāno veikt paplašināšanos.

Lielākā daļa jeb 63% aptaujāto ir vairojuši uzņēmuma pārdošanas apjomus, aptuveni katrs trešais (31%) strādā pie jaunu produktu attīstīšanas, bet ceturtā daļa (24%) MVU palielinājusi eksportu.

«Aptaujas dati liecina, ka vismaz daļa mazo un vidējo uzņēmēju pievērš uzmanību arī uzņēmumu modernizācijai – virkne veikuši ieguldījumus ražošanas vai pakalpojumu sniegšanas infrastruktūrā, bet citi attīstījuši e-komercijas pakalpojumus. Ekonomiski sarežģītos laikos, kad samazinās iedzīvotāju maksātspēja, konkurence starp uzņēmējiem palielinās, tāpēc uzlabojumi infrastruktūrā var palielināt uzņēmuma efektivitāti. Savukārt ieguldījumi e-pakalpojumu sniegšanā un klientu pieredzes uzlabošanā var sniegt būtisku priekšrocību,» uzskata eksperts.

Lasiet arī: Prognoze: vidējā inflācija 2023.gadā – apmēram 9% līmenī

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas