Atšķirības starp ceļošanu 90.gados un mūsdienās: Reiz lidmašīnas salonos ļāva smēķēt

Kopš 20.gadsimta deviņdesmitajiem gadiem plaši attīstījušās tehnoloģijas, kas lielā mērā mainījušas iedzīvotāju ceļošanas paradumus – no ceļojuma tehniskās saplānošanas un kārtības noteikumiem lidmašīnās līdz pat saziņai. Dažas būtiskas atšķirības starp ceļošanu mūsdienās un ceļošanu deviņdesmitajos gados no savas pieredzes apkopojusi pašmāju ceļojumu aģentūra Latvia Tours.

Aģentūra norāda, ka deviņdesmitajos gados ceļošana uz ārzemēm bija ierobežota. Tomēr tas lielā mērā mainījās līdz ar Latvijas pievienošanos Šengenas zonai 2007.gadā, kas atcēla vīzu nepieciešamību ceļošanai uz Šengenas līguma ārvalstīm.

Pašlaik ikviens latvietis var brīvi apceļot Eiropu – kas tāds deviņdesmitajos vēl šķita kā pārdrošs sapnis. Vieglāka mūsdienās ir nokļūšana arī, piemēram, Amerikā un citu kontinentu valstīs – atkarībā no izvēlētās valsts un ciemošanās ilguma formalitātes iebraukšanai konkrētā valstī, pateicoties tehnoloģijām, nokārtojamas daudz ātrāk. Tāpat atbildes uz neskaidriem jautājumiem var iegūt interneta vidē vai tiešsaistes sarakstē ar atbildīgo institūciju speciālistiem, skaidro aģentūras pārstāvji.

Atskatoties pagātnē, aģentūras pārstāvji min: «Reiz aviobiļetes drukāja un aizpildīja ar roku Ja mūsdienu tehnoloģiskās iespējas ļauj ceļojumu saorganizēt pat vienā vakarā tiešsaistē, neizejot no mājas, tad vēl pirms 25 gadiem ceļotājam vispirms bija jāmēro ceļš līdz tūrisma aģentūrai un nereti jāizstāv pat stundām gara rinda, lai tiktu apkalpots. Galamērķa izvēlē palīdzēja neizteiksmīga karte, bet aviobiļešu cenas bija apkopotas biezās arhīva mapēs – katrai valstij bija sagatavota sava.»

Turpinot, pārstāvji vēsta: «Viesnīcas reģistrēšanai bija nepieciešams nosūtīt attiecīgus ceļotāja dokumentus pa faksu, tad jāgaida rezervācijas apstiprinājums vai atteikums. Kopumā visu ceļošanas dokumentu sagatavošana aizņēma noteiktu laiku, un, kad tie bija gatavi, ceļotājam bija atkal jādodas pie izvēlētā tūroperatora uz biroju tiem pakaļ.»

Tāpat tiek stāstīts, ka mūsdienās šāda kārtība šķiet arhaiska, jo patlaban interneta vidē iespējams uzreiz noskaidrot rezervācijai pieejamās viesnīcas, uzreiz rezervēt vēlamo numuriņu un dažās minūtēs pasūtīt aviobiļetes. Savukārt galamērķa izvēlē ievērojami palīdz dažādās sociālo tīklu lapas un tūroperatoru mājaslapas, kur uzskatāmi apkopoti atpūtas ceļojumu piedāvājumi, kas papildināti ar krāsainiem attēliem.

Tomēr, ja ar attēliem nepietiek, mūsdienās pieejams arī virtuālās realitātes pakalpojums, kad ar speciālām brillēm iespējams attālināti «paviesoties» plānotajā galamērķī. Ja virtuālās realitātes tehnoloģijas nav pie rokas, var izmantot arī Google maps sniegto iespēju virtuāli izstaigāt jebkuru vietu uz zemeslodes. Savukārt, ja tomēr nepieciešams ceļojumu konsultanta padoms, ar speciālistu iespējams nekavējoties sazināties e-sarakstē, norāda aģentūra.

Tāpat straujas izmaiņas ceļošanas iespējās ieviesa pāreja uz elektroniskām aviobiļetēm un līdz ar to – pasažieru datu digitalizēšanu. Vēl pirms deviņiem gadiem biļetes bija jādrukā uz papīra, dati bija manuāli jāieraksta ar roku, kā arī jārēķinās ar biļetes piegādes izmaksām un tam patērēto laiku. Šī sistēma mainījās 2008.gada vasarā, kad Starptautiskā Gaisa transporta asociācija (IATA) pieņēma lēmumu par pāriešanu uz elektroniskajām aviobiļetēm.

Vairāk komentē pārstāvji: «Elektroniskās aviobiļetes pasažieri rezervē un apmaksā tiešsaistē, un tā elektroniskā formātā tiek nosūtīta uz e-pastu – tā ir tūlītēja apkalpošana un ērta iespēja pārliecināties par datu pareizumu. Pēc būtības elektroniskā aviobiļete ir ieraksts aviokompānijas datorsistēmā par pasažieri un viņa izvēlēto lidojuma maršrutu.»

Mūsdienās ir arī plašākas pakalpojumu apmaksas iespējas – ar pārskaitījumu, karti vai bezkontakta maksājumu to var bez problēmām izdarīt vienā mirklī, norāda ceļojumu aģentūra.

Vienlaikus aģentūras pārstāvji norāda, ka tehnoloģiskā attīstība mazinājusi birokrātiju. Tehnoloģiju attīstība atvieglojusi arī dokumentu sakārtošanu. «Ja deviņdesmitajos gados, dodoties ceļā, bija jāatceras par virkni svarīgu dokumentu, ko neaizmirst, sākot jau, piemēram, ar aviobiļeti un iekāpšanas karti, tad mūsdienās lielu daļu dokumentu var glabāt viedtālrunī, pie iekāpšanas to uzrādot personālam,» atzīmē aģentūra.

Tāpat moderno tehnoloģiju laikmets pilnveidojis arī, piemēram, autobusa biļešu iegādes iespējas – ar dažādu mobilo lietotņu starpniecību tās iespējams dažu minūšu laikā pastarpināti iegādāties un glabāt viedtālrunī, šādi nodrošinot, ka biļete netiek nozaudēta.

Gadu gaitā ieviesti arī stingrāki kārtības noteikumi, piemēram, attiecībā uz smēķēšanu aviolainera salonā. Jā, sākotnēji lidmašīnu salonos tik tiešām tika ļauts arī smēķēt, taču 20.gadsimta septiņdesmitajos gados atbildīgās institūcijas sāka runāt par nepieciešamību izveidot smēķētāju un nesmēķētāju zonas lidmašīnu salonos, ko nākotnē arī ieviesa.

Taču, pieaugot zinātnisko pētījumu par tabakas dūmu negatīvo ietekmi uz cilvēka veselību skaitam, īpaši, vērtējot smēķēšanas tik šaurā telpā kā lidmašīna sekas, attīstījās diskusija par nepieciešamību aizliegt smēķēšanu lidojumu laikā pavisam.

Rezultātā deviņdesmitajos gados lidsabiedrības pakāpeniski sāka pieņemt normatīvus par smēķēšanas aizliegumu, un pašlaik smēķēšana lidojumu laikā ir aizliegta pavisam. Lielākajā daļā lidsabiedrību tas attiecas arī uz elektroniskajām cigaretēm.

Ja deviņdesmitajos gados apbrīnas vērta saziņas iespēja bija mobilie telefoni, kas nozīmēja, ka persona ir sasniedzama teju jebkurā laikā, tad mūsdienās, pateicoties internetam, saziņas iespējas ir teju neierobežotas: e-pasts, whatsapp, skype ir tikai daži no piemēriem, atgādina pārstāvji.

Ref: 225.000.103.1136

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas