bnn.lv  Latviski    bnn-news.com  English    bnn-news.ru  По-русски
Trešdiena 19.02.2020 | Vārda dienas: Zane, Zuzanna
LatviaLatvija

Baltijas Ekspresis: Situāciju tranzītā uzlabos tirgus atvēršana brīvai konkurencei un LDz politikas maiņa

FaceBook
Twitter
Draugiem
print
(Balsojumu nav)

Baltijas Ekspresis, Māris Bremze, BATL, Ivars Landmanis, LDz, LDz Zargo, Latvijas dzelzceļš, monopols, brīvais tirgus, vienādi noteikumi

Kravu apmēra samazinājuma tendenci Latvijā iespējams mazināt, steidzami pārskatot un būtiski samazinot VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) monopola pakalpojumu cenas, kas ir iespējams, ievērojami uzlabojot LDz darbības izmaksu efektivitāti, norāda AS Baltijas Ekspresis valdes priekšsēdētājs Māris Bremze.

Viņš uzsver: «Latvija nevar cerēt, ka tranzīta nozares problēmas atrisināsies pašas no sevis un kravu pieaugums radīsies, piemēram, aukstas ziemas, ietekmē.»

Uzņēmuma vadītājs atgādina, ka saskaņā ar Satiksmes ministrijas apkopotajiem datiem, dzelzceļa tranzīta kravu apmērs caur ostām 2019.gadā bija par 19,8% mazāks nekā gadu iepriekš. Kā informējis pats LDz, pa dzelzceļu pārvadāto kravu apjoms bijis mazākais pēdējo 17 gadu laikā, turklāt kompānija jau paziņojusi par 1 500 darbinieku atlaišanu.

Māris Bremze norāda, ka lielā mērā pie tā vainojama iepriekšējās LDz vadības nepārdomātā izmaksu bāzes palielināšana.

«Attiecīgi dzelzceļa pakalpojumu tarifu paaugstināšana un nevēlēšanās nodrošināt vienādus konkurences apstākļus visiem kravu pārvadātājiem, tā vietā koncentrējoties vienīgi uz sava meitas uzņēmuma LDz Cargo un AS Baltijas Tranzīta serviss (BTS) interešu lobēšanu.»

Jāatzīmē, ka Biedrība Baltijas asociācija – Transports un loģistika (BATL) jau vairākkārt uzsvērusi, ka steidzami jādomā par valsts dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksas samazināšanu visā tīklā, kā arī par investīcijām sliežu ceļu izmantošanas efektivizācijā, neattiecināmo izmaksu samazinājumu un valsts līdzfinansējumu tīklu uzturēšanā.

«Neraugoties uz ostu atrašanās attālumiem, Latvijas tranzīta koridoru izmaksām, rēķinot uz vienu tonnu, jābūt vienlīdzīgām. Tikai tā būs iespējams sasniegt satiksmes ministra Tāļa Linkaita definēto mērķi pielāgoties tranzīta un transporta ķēdē, lai Latvijas tranzīta koridors joprojām būtu pievilcīgs kravu nosūtītājiem un saņēmējiem. Taču šis mērķis ir sasniedzams vien tad, ja gan Satiksmes ministrija, gan visi tranzīta tirgus dalībnieki strādās kopā pēc būtības, un nevienam netiks mākslīgi radīti īpaši labvēlīgi apstākļi, kā tas pašlaik notiek attiecībā uz LDz Cargo un BTS,» uzver BATL valdes loceklis Ivars Landmanis.

Tikmēr Māris Bremze norāda, ka lielākā problēma dzelzceļa kravu pārvadājumu segmentā ir joprojām neatvērtais tirgus brīvai konkurencei. «Eiropas Savienībā kravu pārvadājumu tirgus ir atvērts jau kopš 2007.gada, tātad arī Latvijai kā ES dalībvalstij šīs konkurences iespējas bija jānodrošina jau pirms 12 gadiem. Taču realitātē mēs tarifu, pakalpojumu izmaksu un to pieejamības jautājumos esam pilnīgi atkarīgi no LDz un tā meitasuzņēmuma LDz Cargo. Visi pierobežas posmi līdz kravu nodošanas stacijām joprojām ir pilnībā monopolizēti, pārvadājumus no ostām uz sauszemi veic tikai LDz Cargo un ar cenu instrumentāriju rīkojas tikai un vienīgi LDz Cargo, attiecīgi liela daļa atbildības par piesaistīto kravu apjomu daudzumu jāuzņemas LDz Cargo valdei.»

Lasiet arī: Amatpersonas nesniedz skaidru atbildi par valsts dotācijām LDz

Māris Bremze atzīmē: «LDz visus šos gadus veģetējis uz no Padomju Savienības mantotā biznesa modeļa, vedot kravas no austrumiem uz mūsu ostām, taču tagad, kad šī kravu plūsma beigusies, izrādās, ka līdzšinējā dzelzceļa sistēma nav dzīvotspējīga. Maksa par dzelzceļa pakalpojumiem jau tagad ir nesamērīga, un zināms, ka no šā gada februāra infrastruktūras maksa atkal celsies. Savulaik tika aprēķināts, ka maksa par kravu pārvadājumiem pa dzelzceļu no Latvijas robežas līdz kuģa bortam veido 80% un pat vairāk no visām izmaksām.»

«Kamēr teju visā Eiropā maksa par vilciena kilometru ir 3 eiro, Polijā – 5 eiro, Vācijā, pateicoties valsts atbalsta programmai, infrastruktūras maksa samazināta līdz 1,5 eiro par vilciena kilometru, tikmēr mums šī maksa ir 11 eiro!»

Pēc Māra Bremzes teiktā, situācija uzlabotos, ja Latvija beidzot paveiktu savu «ilgi nepadarīto mājasdarbu»  atvērtu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgu brīvai konkurencei, kā arī izveidotu klientiem pievilcīgu, saprātīgu monopola pakalpojumu cenu pamatpiedāvājumu. Tāpat nepieciešams izrādīt politisko gribu un nodalīt atsevišķā valsts uzņēmumā LDz meitasuzņēmumus, LDz atstājot vienīgi infrastruktūras pārvaldītāja funkcijas.

«Tādā gadījumā infrastruktūras pārvaldītājam nebūs «ģimeniskās vēlmes» visiem spēkiem balstīt savu meitasuzņēmumu, un tas varēs koncentrēties uz izmaksu efektīvu dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanu, vilcienu kustības vadību un uz vienādu spēles noteikumu nodrošināšanu visiem pārvadātājiem,» uzsver Māris Bremze.

Savukārt BATL norāda, nav pieļaujama situācija, kad LDz iepriekšējās vadības darbības stila dēļ, tāpat arī dēļ nevēlēšanās ieklausīties pārējos nozares dalībniekos, pēdējos gados strauji augušās izmaksas tiek segtas uz nozarē strādājošo privāto uzņēmēju un klientu rēķina, nevis uz paša koncerna rēķina. Rezultātā Latvija starptautiskajā konkurencē tranzīta jomā ir zaudētāja.

«Tranzīta nozarē strādājošie uzņēmēji cer uz aktīvu Satiksmes ministrijas rīcību, jo tranzīta joma, kura kopumā veido 2,5% no iekšzemes kopprodukta, ir viena no nozīmīgākajām tautsaimniecības nozarēm valstī, un ir ļoti svarīgi nezaudēt tās potenciālu arī šodienas grūtajos apstākļos,» norāda BATL.


Pievienot komentāru

ANO: Klimata pārmaiņas apdraud bērnu nākotni visās valstīs

Neviena valsts pasaulē nedara gana, lai pasargātu tās bērnus no klimata pārmaiņu ietekmes – ar šādu skarbu secinājumu nākts klajā pētījumā, ko kopīgi veidojušas ANO organizācijas Pasaules Veselības organizācija, Apvienoto Nāciju Starptautiskais Bērnu fonds un medicīnas žurnāls The Lancet, vēsta DW.

Plāno paredzēt bargākus sodus par smēķēšanas ierobežojumu pārkāpumiem

Par likuma prasībām neatbilstošu telpu ierādīšanu smēķēšanai juridiskajām personām varētu palielināt sodu no 1 000 līdz 2 500 eiro līdzšinējo 210 līdz 350 eiro vietā.

Igaunijā vēja ģeneratoru parka zemi pārdod par 51,4 miljoniem eiro

Igauņu energokoncerns Eesti Energia sīvā izsolē uzvarējis cīņā par vēja ģeneratoru parka zemes gabalu, nosaucot augstāko cenu 51,5 miljonus eiro, ziņo ERR.

Saeimas komisija atbalsta lēmumu atteikties no atturēšanās iespējas balsojumos

«Šāda kārtība maldina sabiedrību par deputāta patieso nostāju pret balsojamo priekšlikumu» grozījumu nepieciešamību pamatoja Kaimiņš.

Putins atsakās no kaimiņvalstu destabilizēšanas polittehnologa Surkova

Krievijas prezidents Vladimirs Putins ir atbrīvojis no amata savu palīgu Vladislavu Surkovu, kurš vadījis Kremļa sadarbību ar Maskavas atbalstīto separātistu reģioniem Gruzijā un Ukrainā, vēsta Krievijas valsts ziņu aģentūra TASS.

Citskovskis: Trīs gadu laikā valsts pārvaldes štats samazināts par 3 000 cilvēku

2017.gadā valdībā apstiprinātais valsts pārvaldes reformu plāns paredzēja tuvāko gadu laikā valsts pārvaldes štatu samazināt par 6%. 

Eiropas Centrālā banka anulē AS PNB Banka licenci

FKTK pērn 12.septembrī iesniedza šādu priekšlikumu ECB izskatīšanai, ņemot vērā  Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesas 12.septembra lēmumu pasludināt PNB Banku par maksātnespējīgu.

Latvijā janvārī par 5% vairāk jaundzimušo nekā pērn

Pēdējos četrus gadus dzimstība samazinās, tomēr gada ietvaros ir atsevišķi mēneši, kad dzimušie reģistrēti vairāk. 2020.gada janvārī reģistrēti 1,6 tūkstoši  jaundzimušo, kas ir par 5% vairāk nekā pagājušā gada attiecīgajā mēnesī.

Spānijas valdība apstiprina digitālo pakalpojumu nodokli

Eiropas valstīm meklējot iespējas, kā gūt ieņēmumus no interneta lieluzņēmumu veiksmīgā biznesa, Spānijas valdība ir apstiprinājusi digitālo pakalpojumu nodokli, kas var attiekties uz tādiem milžiem kā Facebook un Google, raksta portāls The Guardian.

Pērn labklājības nozarē likvidētas 133 darba vietas

Pēc divu VSAC administrāciju apvienošanas piecu centru vietā būs četri – Rīga, Kurzeme, Zemgale un Latgale, kā arī samazināsies darbinieku skaits.

Saeimā visai lielā vienprātībā virzās uz lēnāku akcīzes likmes kāpumu alkoholam

Savukārt alum akcīzes nodoklis par katru absolūtā spirta tilpumprocentu par 100 litriem augs nedaudz straujāk nekā iepriekš paredzēts – nevis no 7,4 eiro uz 8,1 eiro par 100 litriem, bet gan no 7,4 eiro līdz 8,2 eiro.

Igaunijas policija narkotikās atrod žurku indi un veļas pulveri

Igaunijā policija informējusi, ka narkotikās ir atrastas vielas, kā, piemēram, žurku inde un veļas pulveris, kas cilvēka veselībai var būt bīstamākas par pašām narkotikām, vēsta ERR.

SPRK: Būtiski samazinājies sūdzību skaits ūdenssaimniecības nozarē

Izskatot saņemtās sūdzības, SPRK ir secinājis, ka astoņas no 12 nav bijušas SPRK kompetencē, savukārt četras – izteiktas nepamatoti.

Latvijai nepieciešami teju 300 miljoni Rail Baltica īstenošanai

Latvijai  nepieciešamais finansējums Rail Baltica projekta īstenošanai ir 297 620 500 eiro apmērā.

Ukrainā saasinās karadarbība; EDSO aicina apturēt uguni

Ukrainas austrumos šonedēļ pastiprinājusies karadarbība. Kaujā laupītas dzīvības četriem separātistu kaujiniekiem un vienam ukraiņu karavīram, vēsta ASV medijs Radio Brīvā Eiropa.

Diennakts laikā dzēsti trīs kūlas ugunsgrēki

Jēkabpilī sausā zāle dega 1000 m2 platībā,  Jelgavā – 300 m2, savukārt Dobelē – 600 m2 platībā. 

Kariņš: Kliedzoši, ka tik ilgi bija jāgaida pirmās instances tiesas spriedums Maxima traģēdijas lietā

Tas ir kliedzoši, ka līdz pirmās instances tiesas spriedumam Maxima traģēdijas lietā bija jāgaida vairāk nekā seši gadi kopš pašas traģēdijas.

No amata atsauc Piejūras slimnīcas valdes locekli Eviju Siliņu

Pārbaudē konstatēts, ka slimnīcas valdes sēdēs ir apstiprināts amatu apmaksas saraksts un šajā sarakstā ir iekļauti arī amati, kurus pilda un par kuriem atlīdzību saņem valdes locekle Siliņa – bērnu psihiatrs un psihiatrs dežūrārsts.

Komisija trešajā lasījumā atbalsta izmaiņas ģenerālprokurora izraudzīšanas kārtībā

Rosinātās izmaiņas paredz paplašināt ģenerālprokurora amata kandidātu loku, nosakot, ka par ģenerālprokurora amata kandidātu turpmāk varētu kļūt arī 40 gadus sasniegusi persona, kurai ir 15 gadu darba stāžs tiesneša vai prokurora amatā.

Lielbritānija pēc Brexit nevēlas dot vīzas nekvalificētiem eiropiešiem

Lielbritānijas valdība ir nākusi klajā ar tās imigrācijas plānu attiecībā uz laiku pēc valsts pilnīgas izstāšanās no Eiropas Savienības. Tas paredz nepiešķirt vīzas nekvalificētam darbspēkam, ziņo raidorganizācija BBC.

Rīgas satiksmes jaunajai valdei vēl nav skaidrības par potenciālo līguma laušanu ar Rīgas karti

«Esam pasūtījuši finanšu izvērtējumu un pieņemu, ka martā vai aprīlī varēsim ar to iepazīstināt,» stāstīja Innusa, skaidrojot, ka pašreiz pietrūkst informācijas, lai izvērtētu tālāko rīcību un ir jāsaprot, kāds lēmums būtu finansiāli izdevīgāks.

Kijevā atklāj piemiņas vietu Irānā notriektās lidmašīnas upuriem

Kijevas Borispiļas starptautiskajā lidostā atklāts memoriāls, lai pieminētu janvārī notikušo Ukrainas pasažieru lidmašīnas notriekšanu Irānā, vēsta ASV medijs Radio Brīvā Eiropa.

Valdība pārņem Nacionālās operas ēku

Valdība lēma Latvijas Nacionālās operas un baleta ēku bez atlīdzības pārņemt valsts īpašumā un nodot Kultūras ministrijas valdījumā.

Bildēs: Vētra Lielbritānijā atnes pēdējo gadu smagākos ziemas plūdus

Vētra Deniss Lielbritānijā atnesusi smagākos plūdus pēdējo gadu laikā. Vētras nestās lietavas skārušas plašus valsts reģionus, tā vēsta britu ziņu portāls The Guardian.

Par netiklām darbībām ar mazgadīgo Rīgā aizturēts vīrietis; policija lūdz atsaukties cietušos

Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Rīgas Latgales iecirkņa kriminālpolicija 15.februārī Rīgā aizturēja 1976.gadā dzimušu vīrieti par netiklu darbību veikšanu ar mazgadīgu bērnu.

Top 5 Video


    Do NOT follow this link or you will be banned from the site!