bnn.lv  Latviski    bnn-news.com  English    bnn-news.ru  По-русски
Pirmdiena 22.07.2019 | Vārda dienas: Marija, Marika, Marina
LatviaLatvija

BATL: Ceram, ka līdz ar jauno satiksmes ministru trekno gadu dzīres ostu pārvaldēs un Latvijas dzelzceļā būs beigušās

FaceBook
Twitter
Draugiem
print
(+1 vērtējums, 1 balsojumi)

Baltic news, News from Latvia, BNN.LV, BNN-NEWS.COM, BNN-NEWS.RUBiedrības Baltijas asociācija – Tranzīts un loģistika (BATL) valdes loceklis Ivars Landmanis norāda, ka nozare no jaunā satiksmes ministra sagaida rīcību tranzīta nozares sakārtošanā ar mērķi veicināt tās konkurētspēju starptautiskā mērogā. «Tas sevī ietver pietiekami daudz drosmīgu reformu gan dzelzceļa pārvadājumos, gan ostu darbības pārvaldībā, kas līdz šim nozarē ir izpalikušas vai veiktas ķeksim.»

Ņemot vērā jaunā satiksmes ministra apņemšanos realizēt valdības deklarācijā izvirzītos uzdevumus, kā arī viņa līdzšinējo profesionālo darbību satiksmes jomā, biedrība uzskata, ka to veikšana ir satiksmes ministram pa spēkam.

BATL uzsver, ka pirmkārt jaunam ministram svarīgi savā darbībā ir izveidot konstruktīvu dialogu ar visiem nozares dalībnieku pārstāvjiem pēc būtības, nevis piekopjot līdzšinējo praksi «suņi rej, bet karavāna iet tālāk». «Nevaru komentēt citas satiksmes nozares, bet tranzītā, privāto uzņēmumu pārstāvjos, tajos, kas piesaista kravas plūsmas un nodrošina Latvijas dzelzceļš un ostu pārvaldēm ienākumus, praktiski neieklausījās un neņēma vērā. Līdzšinējie politikas veidotāji, ostu pārvaldes un valsts kapitālsabiedrības pārsvarā virzīja tikai savu redzējumu un to vēl lobēja caur dažādām, viņu pārstāvētām biedrībām un asociācijām.»

BATL kā pašreiz aktuālākos darbības virzienus min Latvijas dzelzceļa kā koncerna darbības izvērtēšanu, jo pēdējo gadu rādītāji apliecina, ka resursu izmantošana un ieguldītās investīcijas nav efektīvas un atstāj negatīvu ietekmi uz dzelzceļa pārvadājumu izmaksām. «Būtu svarīgi optimizēt koncerna uzņēmumu izmaksas, pirmkārt jau atsakoties no ar uzņēmumu darbību tieši nesaistītām izmaksām, piemēram, būtiski samazinot sponsoringa un reklāmas projektus. Jāatgādina, ka Latvijas dzelzceļš primārais uzdevums ir nodarboties ar modernas un efektīvas infrastruktūras nodrošināšanu un uzturēšanu, nevis kravu pārvadājumiem.»

Landmanis atzīmē: «Situācijā, kad salīdzinoši mazajai Latvijai ir jākonkurē globālajā tīklā, ir svarīgi, ka ikviens tranzīta posms rūpējas par savu procesu efektivizāciju. Citādi sanāk, ka, lai gan tranzītā jau sen ir iestājušies liesie gadi un visi nozares dalībnieki ir savilkuši jostas, cik vien cieši var, Latvijas dzelzceļš turpina dzīrot uz citu rēķina! Ir jāveic uzņēmuma efektivizācija un modernizācija pēc būtības ar konkrētu mērķi – samazināt izmaksas ilgtermiņā, palielināt darbības apjomus, uzlabot konkurētspēju. Līdz šim Latvijas dzelzceļš ir unikāls gadījums, kas neatbilst klasiskai procesu efektivizācijas definīcijai, jo tās pārvaldība, attīstības stratēģija un modernizācija ir nesusi izmaksu pieaugumu, ko jākompensē ir pašai nozarei jeb pārvadātājiem un klientiem. Asociācija un nozares eksperti jau iepriekš ir norādījuši uz problēmām, bet Latvijas dzelzceļš nekad nav uz to reaģējis un nav mainījis savu darbību. Jāpiezīmē, ka arī līdz šim ZZS vadītā satiksmes ministrija šo jautājumu ir atstājusi bez ievērības.»

Primārs ir arī darbs, kas saistīts ar dzelzceļa monopolstāvokļa atcelšanu, kas ir pretrunā brīvas konkurences nodrošināšanai. It īpaši tas ir izjūtams saistībā ar pierrobežu jeb «pirmo jūdzi», kurā pārvadājumus drīkst veikt tikai Latvijas dzelzceļš meitas uzņēmums Ldz Cargo, kas tarifus piemēro pēc saviem ieskatiem, uzsver BATL eksperti.

«No Latvijas dzelzceļa puses nevienlīdzīga konkurence tiek radīta kravu pārvadātājiem, pilnvarojot un lobējot tikai un vienīgi meitas uzņēmumu LDz Cargo attiecībā uz vagonu uzskaiti, pārvadājumu saskaņošanu starpvalstu satiksmē, kravas pieņemšanu un nodošanu un kravas dokumentācijas noformēšanu. Rezultātā kravas pārvadājumu tirgus joprojām faktiski (ES noteikumi to paredzēja jau izdarīt 2007.gadā) nav atvērts brīvai konkurencei un cieš privātie kravu pārvadātāji un sūtītāji, jo ir spiedti pārmaksāt par Latvijas Dzelzceļa koncerna pakalpojumiem,» komentē BATL.

BATL atbalsta iniciatīvu, ka ir nepieciešams sakārtot arī Lielo ostu darbību, it īpaši uzlabojot tās pārvaldību.

«Šobrīd biedrības biedri gatavo ieteikumus ostas un dzelzceļa darbības uzlabošanai no ostās strādājošo privāto stividoru un dzelzceļa pārvadātāja puses, kas iespējams būtu vērā ņemami arī valdības rīcības plānā. Personīgi varu teikt, ka viennozīmīgi ir nepieciešami uzlabojumi lielo ostu pārvaldībā, par pamatu ņemot OECD valsts kapitālsabiedrību pārvaldības principus. Vajadzētu pārskatīt valdes locekļu iecelšanas kārtību, atbildības noteikšanu, pienākumus un funkcijas, amata ieņemšanas terminus u.t.t.. Piekrītu, ka ir jāizvērtē lielo ostu pārvaldības modeļi un, ja mūsdienu situācijai ir piemērotāki un efektīvāki veidi, nepieciešamas reformas. Galvenais nedrīkst izslēgt attiecīgās pašvaldības lomu un tās pašmērķis nedrīkst būt peļņas gūšana, kas balstīta uz kopējā tranzīta koridora izmaksu pieauguma. Tā vai šitādi, tas ir normāls attīstības process un kā pasaules prakse rāda, tad ik pa laikam kāda osta veic izmaiņas savā pārvaldības modelī. Kā vienu no pēdējiem piemēriem varu minēt Klaipēdas ostu, kur Lietuvas valdība pērn oktobrī lēma Klaipēdas ostas direktorātu pārveidot par valsts akciju sabiedrību. Tajā kā akciju turētāji būs Lietuvas valsts un Klaipēdas pašvaldība, kas paredzēs nodrošināt gan valsts, gan pašvaldības interešu ievērošanu,» komentē Landmanis.

BATL paredz, ka jaunā ministra komandai veikt izmaiņas, kas skars esošo sistēmu, būs apgrūtinoša, jo jāņem vērā tā saucamo veco politisko spēku un to politiķu ietekmi ostu pārvaldēs, ministrijās, kā arī viņu izveidotajos lobijos.


Pievienot komentāru

Dati: Ceļu satiksmes negadījumos ar neapdrošinātiem auto visvairāk pie vainas spēkrati vecumā no 11 līdz 15 gadiem

Pērn ceļu satiksmes negadījumos, kuri izraisīti ar neapdrošinātu auto, visbiežāk pie vainas bijuši auto vecumā no 11 līdz 15 gadiem, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja statistika.

Igaunijas prezidente nobrauc 135 kilometrus amatieru Tour de France

Igaunijas prezidente Kersti Kaljulaida, rādīdama sportiska dzīvesveida piemēru, piedalījusies Francijas velobrauciena Tour de France amatieru braucienā.

Mārupē nogalināts advokāts un bijušais tiesnesis Uldis Bērziņš

Mārupē nogalināts advokāts un bijušais tiesnesis Uldis Bērziņš, liecina aģentūras LETA rīcībā esošā informācija.

Lai atbalstītu cilvēkus ar garīga rakstura traucējumiem, izmēģinās individuālā budžeta modeli

Labklājības ministrija izmēģinās jaunu pieeju sociālo pakalpojumu nodrošināšanā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem, kas ārvalstīs pazīstams arī kā «individuālā budžeta modelis».

Estonia upuru radiniekiem vilšanās par Francijas tiesas lēmumu

Francijas tiesas lēmums lietā par kompensāciju prāmja Estonia upuru radiniekiem ir liela vilšanās, tā vērtējis advokāts, kurš pārstāv 1994.gada katastrofas upuru tuviniekus.

Revīzija: Trūkst atklātas un atbildīgas pieejas ZM fondu finansējuma izlietojumā

Biedrībām pietuvinātas personas, kas, esot padomē, izvērtē naudas sadalījumu pašām biedrībām, braucieni uz Spāniju un Itāliju bez skaidra mērķa –Valsts kontrole vērtē līdzekļu izlietojumu Zemkopības ministrijas fondos.

Lai finansētu ceļus, Linkaits neizslēdz akcīzes nodokļa celšanu dīzeļdegvielai

Lai gūtu finansējumu ceļu remontam, nav izslēgta arī akcīzes nodokļa celšana dīzeļdegvielai, izteicies satiksmes ministrs Tālis Linkaits.

Sākas remontdarbi uz Ventspils šosejas – jārēķinās ar papildu 45 minūtēm braukšanai

Sākas pārbūves darbi uz autoceļa Ventspils–Kuldīga–Saldus posmā no Ventspils līdz pagriezienam uz Zirām.

Vēlēšanās Ukrainā gaidāma Zelenska Tautas kalpa uzvara

Ukrainā aizvadītajās parlamenta ārkārtas vēlēšanās ir uzvarējusi jaunā prezidenta Volodimira Zelenska partija, iegūstot rekordlielu balsu vairākumu, tā liecina rezultāti aptaujām pie vēlēšanu iecirkņiem.

Uz Irānas aizturētā britu tankkuģa ir viens Latvijas valstspiederīgais

Uz Irānas aizturētā britu tankkuģa ir viens Latvijas valstspiederīgais, teikts Ārlietu ministrijas paziņojumā.

Nedēļas sākumā gaidāms spēcīgs lietus, taču nogalē pat +29 grādi

Nedēļas sākumā laikapstākļus noteiks zema spiediena ieplaka un pāri Latvijas teritorijai virzīsies  mākoņu un lietus zonas.

VK: Lauksaimniecības sektorā «slēgts NVO klubiņš» gadiem ilgi bauda privilēģijas

Lauksaimniecības nozares ietekmīgākās nevalstiskās organizācijas finansējuma saņemšanā no valsts budžeta bauda īpašas privilēģijas, kas nav raksturīgas nevalstiskajam sektoram valstī kopumā, secināts Valsts kontroles veiktajā revīzijā.

Nedēļa Lietuvā: Noliedz Swedbank Sīrijas saiknes, Skvernelis mainīs dažus ministrus

Pagājušajā nedēļā Lietuvā noliegtas ziņas par Swedbank Lietuvas atzara saistību ar Sīrijas ķīmiskiem ieročiem. Tikmēr kaimiņiem ir plāni Rīgā ieguldīt 200 miljonus eiro, bet lietuviešu izsūtījumu vietu meklētājiem nākas doties uz Kazahstānu.

BNN nedēļas apkopojums: Pīraga dalīšana. Minimālā alga. Bīstamās spēlītes

BNN sniedz apkopojumu par šīs nedēļas aktuālākajiem notikumiem, kurās ietvertas tādas tēmas kā Kauna traips, Minimālā alga, Pīrāga dalīšana, Bīstamās spēlītes, Kāzu zvani, Lielās cerības un Finansējums.

Starp pārkāpumiem Muižnieka vēlēšanās uzsver dalībnieku skaita neprecizitātes

IKVD veiktās pārbaudes ziņojumā par konstatētajiem pārkāpumiem LU rektora vēlēšanās lielāks akcents tiek likts uz neprecizitātēm par reģistrēto dalībnieku skaitu pirms un pēc vēlēšanām.

Latvijai starp Baltijas valstīm pirmajā ceturksnī lielākais budžeta deficīts

Latvijā pirmajā ceturksnī vispārējās valdības budžeta deficīts attiecībā pret IKP bijis lielāks nekā ES vidēji, liecina ES statistikas departamenta Eurostat jaunākie dati, kas apkopoti par 22 ES dalībvalstīm.

Augstākā tiesa negroza lēmumu neizmaksāt pensiju personai, kura nedzīvo Latvijā

Augstākās tiesas Administratīvo lietu departaments lēmis negrozīt tiesas spriedumu, ar kuru atteikts piešķirt vecuma pensiju tādēļ, ka viņa nedzīvo Latvijā.

Rīgas satiksmes padomi vadīs Normunds Narvaišs

Par Rīgas satiksmes padomes priekšsēdētāju piektdien, 19.jūlijā, ievēlēts Normunds Narvaišs, bet viņa vietnieks būs Ainārs Ozols, informē uzņēmumā.

Ušakovs samaksā tiesas piespriesto sodu – Ķirsis atgūst 1 000 eiro

Šī gada jūnijā spēkā stājies bijušajam Rīgas mēram Nilam Ušakovam nelabvēlīgais tiesas spriedums strīdā ar Rīgas domes deputātu Vilni Ķirsi par viņa paustajiem izteikumiem, kas, Ušakova ieskatā, bija godu un cieņu aizskaroši, liecina publiski pieejamā informācija.

Igauņu jaunuzņēmums Transferwise piesaista Netflix finanšu direktoru

Igauņu uzņēmēju dibinātais finanšu pakalpojumu jaunuzņēmums Transferwise tā vadībai piesaistījis speciālistu, kurš iepriekš bijis finanšu direktors amerikāņu kinofilmu un televīzijas seriālu straumēšanas pakalpojumā Netflix.

Bērziņa karjeras līkloči. No Kuģniecības afērām uz silto krēslu LDz valdē

Kas īsti slēpjas aiz Latvijas dzelzceļa šefa «nevainojamās» reputācijas?

Aizdomas par kukuļņemšanu – KNAB aizturējis Dobeles pašvaldības iepirkumu komisijas priekšsēdētāju

KNAB aizdomās par kukuļņemšanu no būvfirmas īpašnieka Madara Radžeļa aizturējis Dobeles novada pašvaldības iepirkumu komisijas priekšsēdētāju Lailu Šereiko.

Latvijā ražotāju cenu līmenis rūpniecībā jūnijā palielinājās par 0,4%

Salīdzinot ar maiju, 2019.gada jūnijā ražotāju cenu līmenis Latvijas rūpniecībā palielinājās par 0,4%, liecina CSP dati.

Tēva krēslā – pēc LU kukuļu skandāla Skonto grupa vadību uzņemas Rāvja dēls

Skonto grupas uzņēmumu vadību pārņēmis Rihards Rāvis. Tāpat viņš kļuvis arī par grupas uzņēmumu kapitāla daļu turētāju.

Nausēda grib, lai Baltijas elektrotīklu sinhronizāciju atbild īpašs ES koordinators

Lietuvas prezidents ierosinājis iecelt īpašu Eiropas Savienības koordinatoru, kas rūpētos par Baltijas valstu elektrotīklu atslēgšanu no postpadomju sistēmas un sinhronizēšanu ar Eiropas elektrotīkliem.


-->