BATL: 16+1 samitā rudenī Latvijas uzņēmumiem jāparaksta konkrēti līgumi

Inga Antāne

Biedrība Baltijas Asociācija – transports un loģistika (BATL) atzinīgi vērtē starptautiskās iniciatīvas 16+1 konferences norisi Rīgā, norādot, ka Latvijai, uzņemoties koordinatora lomu un kļūstot par līderi transporta un loģistikas jautājumos starp Baltijas valstīm starptautiskās iniciatīvas 16+1 ietvaros, ir jāizmanto visas iespējas sadarbības veicināšanai Āzijas virzienā, lai mazinātu transporta un loģistikas nozares atkarību no Krievijas un apgūtu jaunus tirgus.

«Esmu patiesi gandarīta, ka šajās dienās Rīgā norisinās iniciatīvas 16+1 pārstāvju konference un Latvija ir uzņēmusies vadošo koordinatora lomu, neskatoties uz to, ka vēl pērn bija šaubas par Latvijas līdzdalību šajā iniciatīvā un pašas konferences organizatoriskie jautājumi radīja bažas par tās kvalitatīvu norisi. Taču, nenoliedzami, konferences norise Latvijā ir liels starptautisks panākums un iespēja vietējiem uzņēmumiem paplašināt un rast jaunas sadarbības iespējas strauji augošā Āzijas tirgus virzienā,» komentē BATL prezidente Inga Antāne.

Šī gada pirmā ceturkšņa rādītāji norāda uz strauju kravu plūsmu lejupslīdi, kas turpina samazināties, līdz ar to BATL sagaida, ka iniciatīvas 16+1 ietvaros pavērs jaunas, konkrētas sadarbības iespējas vietējiem uzņēmumiem.

«Ņemot vērā Latvijas tranzīta nozares sarežģīto stāvokli un straujo kravu apjoma kritumu šī gada pirmajā ceturksnī – kravu plūsmu diversificēšana un pārorientēšanās uz jauniem tirgiem, ir akūta nepieciešamība. Uzskatu, ka Latvija nedrīkst palaist garām 16+1 sniegtās iespējas un mums ir maksimāli jāizmanto visas šīs konferences priekšrocības – jāvelta visi spēki, lai jau nākamreiz, tiekoties rudenī gaidāmajā 16+1 dalībvalstu premjerministru samitā, Latvijas uzņēmumi varētu parakstīt konkrētus sadarbības līgumus,» skaidro Antāne.

Kā vēstīts, BATL vairākkārt ir vērsis atbildīgo institūciju uzmanību uz sadarbības iespējām Ķīnas virzienā, tostarp, izstrādājot priekšlikumus sadarbības koordinēšanai 16+1 ietvaros, kā rezultātā Latvija ir uzņēmusies galvenā koordinatora lomu starp Baltijas valstīm.

Iniciatīva 16+1 ietver savstarpējas sadarbības veicināšanu dažādās nozarēs, tostarp transporta un loģistikas, kur plānots pārdalīt desmit miljardus eiro. Šajā sadarbības modelī ietilpst 11 Eiropas Savienības (ES) jaunās dalībvalstis, tajā skaitā Latvija, piecas Balkānu valstis un Ķīna.

Tāpat ziņots, ka 16+1 formāta transporta ministru sanāksmes un biznesa konferences mērķis ir sekmēt sadarbību starp valstīm transporta un loģistikas jomā. Pagājušā gada novembrī, tiekoties Latvijas un Ķīnas premjerministriem, tika panākta vienošanās, ka Latvijai tiek uzticēta transporta un loģistikas jomas koordinēšana.

«16+1 transporta ministru tikšanās laikā ir nepieciešams radīt ietvaru tālākajai sadarbībai un vienoties par biznesam labvēlīgiem apstākļiem, tad sadarbība būs arvien ciešāka un pragmatiskāka, un to esam gatavi no savas puses nodrošināt,» pirmdien, 16.maijā, divpusējās tikšanās laikā ar satiksmes ministru Uldi Auguli norādīja Ķīnas transporta viceministrs Dajs Dončans (Dai Dongchang). Tikšanās norisinājās Ķīnas un 16 Centrālās un Austrumeiropas valstu (16+1) pirmās transporta ministru sanāksmes un biznesa konferences ietvaros, kas no 16.līdz 17.maijam notiek Rīgā.

Arī Augulis apliecināja Latvijas gatavību aktīvi sadarboties ar Ķīnu, lai veicinātu valsts ekonomikai nozīmīgu transporta projektu attīstīšanu, un uzsvēra, ka Ķīna ir Latvijas transporta sektoram ļoti nozīmīgs partneris, par ko liecina arī daudzās pēdējos gados notikušās Ķīnas transporta nozares pārstāvju vizītes Latvijā un Latvijas amatpersonu un uzņēmēju vizītes Ķīnā. Arī Augulim šā gada jūlijā ir paredzēta vizīte Ķīnā.

Līdz šim Latvijai visciešākās attiecības ir izveidojušās ar Čendu municipalitāti, ar kuru 2015.gada 14.septembrī tika parakstīts saprašanās memorands par sadarbību transporta jomā. Kā atzina Augulis, būtisks solis sadarbības veicināšanai ir arī jaunizveidotie Latvijas vīzu centri, kas 20.maijā uzsāks darbu Čengdu, kā arī Pekinā, Šanhajā, Guandžou. Citās 11 Ķīnas pilsētās vīzu centri tiks atklāti pakāpeniski līdz šī gada beigām.

Šobrīd Latvija un Ķīna aktīvi sadarbojas aviācijas jomā, un ir labs potenciāls attiecībā uz tiešā avioreisa Rīga-Čendu atklāšanu, ko izpildītu Latvijas nacionālā aviokompānija Air Baltic sadarbībā ar Chengdu Airlines, norāda ministrijā.

Kā norādīja satiksmes ministrs, ir uzsāktas sarunas ar Duisburgas ostu par sadarbību ar Latvijas ostām Āzijas preču plūsmas apkalpošanai Skandināvijas virzienā, ņemot vērā kravu plūsmu palielināšanos un Duisburgas ostas kapacitāti. Ķīnas transporta viceministrs atzina, ka Latvijai šis būtu perspektīvs attīstības virziens, kas nostiprinātu mūsu valsts pozīcijas tranzīta tirgū un ļautu palielināt konteinerpārvadājumu apjomu gan pa jūru, gan dzelzceļu. Jau tagad palielinās ar konteinervilcieniem pārvadāto kravu plūsma starp Ķīnu un Eiropu, turklāt tas notiek abos virzienos, kas ir ļoti labs un daudzsološs rādītājs, uzsvēra Ķīnas transporta viceministrs, piebilstot, ka Ķīna vēlas šo procesu aktivizēt vēl vairāk, panākot lielāku ekonomisko izdevīgumu visām iesaistītajām valstīm. «Latvija ar savu izdevīgo ģeogrāfisko novietojumu, kas dod tai priekšrocības gan jūras, gan sauszemes transportā, ir vērā ņemams sadarbības partneris loģistikas attīstīšanā,» norādīja Dajs.

Tāpat Latvija cer uz sekmīgu sadarbības attīstību ar China Merchants Group, kas atbild par loģistikas parka izveidi Great Stone industriālajā parkā Baltkrievijā pie Minskas, piedāvājot savus pakalpojumus tālākai preču izplatīšanai Baltijā un Skandināvijā. Ķīnas puse apliecināja savu gatavību sekmēt šo sadarbību, norādot, ka šobrīd konkrētu projektu virzīšanai ir nepieciešama aktīvāka savstarpējā komunikācija.

Ministrs arī aicināja Ķīnas pusi iesaistīties Eiropas platuma dzelzceļa sliežu projekta Rail Baltica attīstīšanā. «Ņemot vērā Ķīnas inženieru zināšanas un pieredzi, vēlos iedrošināt piedalīties izsludinātajos konkursos saistībā ar Rail Baltica būvniecību,» uzsvēra Augulis. Papildus dalībai konkursos Rail Baltica projekta būvniecībai ir apsverama iespēja iesaistīties Rail Baltica dzelzceļa līnijas intermodālā kravu loģistikas centra infrastruktūras attīstībā, kas tiek plānots Salaspils novadā. «Šis būs savā ziņā unikāls centrs, jo te satiksies Eiropas un Austrumu platumu sliedes,» piebilda ministrs.

Ref: 102.000.102.12715

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas