bnn.lv  Latviski    bnn-news.com  English    bnn-news.ru  По-русски
Ceturtdiena 12.12.2019 | Vārda dienas: Iveta, Otīlija
LatviaLatvija

Vai dzelzceļa elektrifikācija būs vēl viens OIK?

FaceBook
Twitter
Draugiem
print
(+1 vērtējums, 1 balsojumi)

Baltic news, News from Latvia, BNN.LV, BNN-NEWS.COM, BNN-NEWS.RU

Šonedēļ īpaši elektrizēta diskusija izvērsusies par dzelzceļa elektrifikācijas projekta ieviešanu Latvijā, tā kā daudziem radušās aizdomas, kāpēc zaļzemnieku valdība tik ļoti cenšas to «izbīdīt» vēl pirms Saeimas vēlēšanām. Vairāku partiju pārstāvji norāda, ka saistībā ar šī projekta ieviešanu joprojām ir virkne neatbildētu jautājumu gan par iepirkuma procesu, gan par pašu projektu. Pastāv viedoklis, ka projekts tiek ieviests Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) «labākajās tradīcijās» – paslepus no sabiedrības acīm un sasteigti izsludinot iepirkumu par gandrīz pusmiljardu eiro. Neraugoties uz pārmetumiem, Satiksmes ministrija (SM), Ulda Auguļa (ZZS) vadībā, pastāv uz to, ka dzelzceļa elektrifikācijas projekta ieviešana Latvijā ir «kardināli nepieciešama» un turpina rīkoties.

Tagad pēc Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes sēdes, kas notika ceturtdien, 23.augustā, groži «it kā» atkal nonākuši pie Eiropas pārstāvjiem. Oktobra beigās vai novembra sākumā Eiropas Komisija sniegs atzinumu, kas viesīs skaidrību par projekta īstenošanu. Interesanti, ka, neskatoties uz to, iepirkums, kas izsludināts augusta sākumā, netiek apturēts. Tāpēc skaidrības, kas vēl pirms atzinuma mudina ministriju kaut ko «dalīt», vai konkursu varēs apturēt un cik apturēšana izmaksātu, nav.

BNN jau ziņoja, ka projekta Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija ietvaros 10.augustā izsludināts līdz 2030.gadam plānotās elektrifikācijas programmas pirmā posma iepirkums. Pretendenti kvalifikācijas dokumentus varēja iesniegt līdz 2018.gada 20.septembrim.

Tikmēr Jaunā konservatīvā partija (JKP) 22.augustā oficiāli vērsās pie Eiropas Komisijas un Eiropas Investīciju Bankas (EIB) ar lūgumu līdz Saeimas vēlēšanām apturēt dzelzceļa elektrifikācijas projektu.

JKP vadītājs Jānis Bordāns vēstulē norāda, ka «vairākas pazīmes liecina par Satiksmes ministrijas plānu vēl pirms vēlēšanām legalizēt iepriekš sarunātu darījumu, lai iepirkums kļūtu neatgriezenisks». «Piemēram, iepirkuma dokumenti ir jāsagatavo mēneša laikā, kas ir aizdomīgi īss termiņš šāda mēroga projektiem,» atzīmē Bordāns.

SM apgalvo, ka ar projektu kavēties nebūtu vēlams. «Atliekot šī projekta īstenošanu, pastāv risks zaudēt konkurences cīņā ar kaimiņvalstīm, tādejādi apdraudot tranzīta nozari, no kuras darbības ir atkarīga piektā daļa Latvijas ekonomikas.»

Uzsvērts arī, ka dzelzceļa elektrifikācijas jomā Latvija atpaliek no pārējās Eiropas, lai gan tieši caur Latviju ved viens no būtiskākajiem tranzīta koridoriem, kas savieno NVS un Āzijas valstis ar Eiropu. Projekta skeptiķu bažas gan ir par to, vai pēc elektrifikācijas šis koridors būs spējīgs ko vest.

Satikmes ministrijā turpina, ka 2018.gadā Latvijā ir elektrificēti 257 km sliežu ceļu, kas veido 14% no kopējā valsts dzelzceļa tīkla. «Tas ir ievērojami mazāk par ES vidējo rādītāju – 60%. Pašlaik elektrovilcienus iespējams izmantot tikai piepilsētas pasažieru satiksmē, savukārt kravu pārvadājumi, kas veido aptuveni 60% no kopējiem dzelzceļa pārvadājumiem Latvijā, notiek tikai ar dīzeļvilcieniem.»

Tāpat ministrija savos paziņojumos joprojām apšauba, ka īsteno «Latvijas iedzīvotājiem finansiāli neizdevīgu projektu». Tiek uzsvērts: «Projekta ekonomisko pamatojumu rūpīgi izvērtējusi auditorkompānija Ernst&Young Baltic un tās izvirzītos pieņēmumus pārbaudījusi auditorkompānija KPMG. To aprēķini liecina, ka dzelzceļa elektrifikācija sekmēs tranzīta nozares konkurētspēju, ļaujot saglabāt Latvijas tranzīta koridora starptautisko konkurētspēju un ieņēmumus kopējos valsts budžeta ieņēmumos.»

Tomēr daudzi, kā politiķi, tā eksperti, nav pārliecināti par elektrifikācijas projekta ekonomisko pamatojumu.

Bordāns norāda, ka «ir nopietnas bažas par projekta ekonomisko pamatojumu, ņemot vērā ievērojamo tranzīta kravu apjoma kritumu pēdējo gadu laikā».

Arī uzņēmuma Baltijas ekspresis valdes priekšsēdētājs un nozares eksperts Māris Bremze neuzticas projekta aprēķiniem, norādot, ka izvēlēti neobjektīvi kritēriji. «Šī projekta aprēķinos par pamatu ir ņemti Latvijas dzelzceļa koncerna aktuālie darba rādītāji attiecībā uz degvielas patēriņu. Ir diezgan optimistiskas prognozes uz elektrības patēriņu. Ieliekot šajā formulā privātā pārvadātāja ciparus, tik optimistiski tas viss neizskatās,» uzskata Bremze.

Tāpat arī Latvijas Loģistikas asociācija, nenoliedzot ieguvumus videi, pārvadātājiem labumus nesaskata. «Visas labās lietas maksā un maksā ļoti dārgi. Galvenās bažas ir par to, vai šo dārgo lietu mēs šodien varam atļauties vai nevaram. No kravu pārvadājumu viedokļa viennozīmīgi ieguvumi ir ļoti margināli un strīdīgi,» spriež asociācijas vadītājs Normunds Krūmiņš.

Ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens apgalvo, ka ir virkne neatbildētu jautājumu par elektrifikācijas projektu: «Kā elektrifikācijas projekts ietekmēs dzelzceļa tarifus uz Latvijas lielākajām ostām? Kādu apsvērumu dēļ iepirkumā noteikts, ka pieteikuma dokumentācija iesniedzama tikai latviešu valodā, būtiski apgrūtinot ārvalstu kompāniju dalību iepirkumā?»

«Dzelzceļa elektrifikācijas projekts tiek virzīts Zaļo un zemnieku savienības «labākajās tradīcijās» – pēc būtības svarīgs un Latvijas tautsaimniecībai nepieciešams projekts tiek sapurgāts, jo, neizskaidrojot projekta detaļas, paslepus no sabiedrības acīm un sasteigti tiek izsludināts iepirkums par gandrīz pusmiljardu eiro,» uzskata partiju apvienības Jaunā vienotība valdes priekšsēdētājs Krišjānis Kariņš.

Viņš pauž bažas, ka «šī Saeimas sasaukuma pilnvaru noslēgumā atsevišķi darboņi ZZS paspārnē ir izperinājuši un cenšas īstenot jaunu OIK afēru».

Jau vēstīts, ka elektrifikācijas pirmā posma ietvaros līdz 2023.gada beigām plānots elektrificēt dzelzceļa līnijas – Daugavpils–Krustpils, Rēzekne–Krustpils un Krustpils–Rīga.

Dzelzceļa elektrifikācijas pirmā posma kopējās izmaksas plānotas 441 miljona eiro apmērā (no tā izsludinātā iepirkuma plānotā summa – 425 miljoni eiro). No kopējām pirmā posma izmaksām 347 miljoni eiro paredzēti kā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums, bet atlikušie 94 miljoni eiro – VAS Latvijas dzelzceļš finansējums.

Izsludinātais iepirkums paredz šo līniju elektroapgādes sistēmas, kontakttīkla, signalizācijas, centralizācijas un bloķēšanas un sakaru sistēmas, sliežu ceļu, tehniskās drošības sistēmas, ēku un būvju izbūvi/pārbūvi, tādējādi līdz 2023.gadam nodrošinot viena pilnībā elektrificēta tranzīta koridora funkcionalitāti, skaidro Satiksmes ministrijā.


Pievienot komentāru

  1. kresiite teica:

    100 punkti! Apetīte rodas ēdot!

  2. Remarx teica:

    Nu mēs elektrificēsim kaut vai visus 100% bet kas kravu sastāvus vilks? Mums kaut viena lokomotīve ir uz elektrības? Atbilde ir Nav jo kravas velk vecās labās Luganskā būvētās lokomotīves M62 un 2ТЭ10. neskaitot manevru lokomotīvju. Tur pretī mūsu kaimiņvalstī Krievijā ir pa pilno gan padomju laikos būvētās VL80 un tagad jaunuzbūvētās ko gan paši gan kopā ar Siemens kompāniju taisa. Lietuvā esmu redzējis elektrolokomotīvju. Mēs iepirksim, bet ka nesanāk kā ar pasažieru vilcienu iepirkumu.

Grēta Tunberga kļūst par The Time gada cilvēku

Zviedru klimata glābšanas aktīviste Grēta Tunberga atzīta par amerikāņu žurnāla The Time gada cilvēku.

No Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas izstājas lidosta Rīga, LDz un Baltijas ekspresis

VAS Latvijas dzelzceļš un VAS Starptautiskā lidosta «Rīga» izstāsies no Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas, kuru vada ASV «melnajā sarakstā» iekļautais Aivars Lembergs.

Somija, noslēdzot prezidentūru, piedāvā bezmaksas mākslīgā intelekta kursu

Somija izvēlējusies noslēgt tās prezidentūru Eiropas Savienībā, piedāvājot visiem ES pilsoņiem bezmaksas iziet tiešsaistes mācību kursu par mākslīgo intelektu.

Linkaits: Lai arī Ventspils brīvostas konti ir slēgti, saimnieciskā darbība ostā turpinās

Lūgts vērtēt aktuālo situāciju Ventspils brīvostā, ministrs norādīja, ka visi Ventspils brīvostas konti ir slēgti, vienlaikus saimnieciskā darbība ostā turpinās – kravas tiek vestas, kuģi ienāk un iziet no ostas.

Pēdējos piecos gados KP konstatējusi 16 karteļa vienošanās

Par smagāko pārkāpumu konkurencei KP šajās karteļu lietās piemērojusi naudas sodus 11,3 miljonu eiro apmērā, kas karteļu dalībniekiem jāiemaksā valsts budžetā.

Kariņš uzdevis Pūcem izvērtēt ASV sankciju ietekmi uz Ventspils domes darbību

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš otrdien, 10.decembrī, ir izdevis steidzamu rezolūciju vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram Jurim Pūcem.

NVD atgādina: Ārstniecības iestādēm jānodrošina pacientu pieraksts uz 2020.gadu

Tuvojoties gada nogalei, Nacionālais veselības dienests arvien vairāk saņem pacientu sūdzības par rindu veidošanas kārtības neievērošanu ārstniecības iestādēs, kas nodrošina valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus.

Igaunijā aicina potēt ukraiņu viesstrādniekus pret masalām

Igaunijas Veselības pārvalde izplatījusi ieteikumu uzņēmumiem, kuri nodarbina viesstrādniekus no Ukrainas, nodrošināt viņu vakcināciju saistībā ar slimības uzliesmojumu Ukrainā.

Lai pārņemtu Rīgas un Ventspils ostas, veidos jaunu kompāniju

Ministru kabinets trešdien, 11.decembrī, ārkārtas sēdē nolēmis aicināt Saeimu steidzami veikt grozījumus likumā Par ostām ar kuriem valsts pārvaldībā tiktu pārņemtas Rīgas un Ventspils ostas.

ANO tiesā: Mjanmas līdere noliedz genocīdu pret rohindžām

ANO Starptautiskajā Tiesā Mjanmas līdere Auna Sana Su Či aizstāvējusi savu valsti pret pārmetumiem, ka tās vara pastrādājusi genocīdu pret rohindžu tautības iedzīvotājiem.

Komisija atbalsta grozījumus, kas ļautu Rīgas domi ievēlēt uz vairāk nekā pieciem gadiem

Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas vairākums nolēma konceptuāli atbalstīt likumu grozījumus, kas Rīgas domes iespējamās ārkārtas vēlēšanās ļautu pašvaldības domi ievēlēt uz vairāk nekā pieciem gadiem.

FKTK aicina finanšu tirgus dalībniekus nesniegt pakalpojumus Lembergam un iestādēm, kas pakļautas ASV sankcijām

FKTK aicina finanšu tirgus dalībniekus nesniegt nekādus finanšu pakalpojumus smagos noziegumos apsūdzētajam un ASV «melnajā sarakstā» iekļautajam Aivaram Lembergam.

Latvijā šogad ar fotoradariem konstatēti 3 179 vinjetes nemaksātāji

Ar fotoradaru palīdzību šogad konstatēti 3 179 kravas automašīnu vadītāji, kuri gan pārkāpa atļauto braukšanas ātrumu, gan nebija nopirkuši vinjeti jeb samaksājuši nodevu par Latvijas galveno un reģionālo autoceļu lietošanu.

Ugunsgrēks Tartu privātmājā paņem ģimeni

Ugunsgrēkā Tartu pilsētā gājusi bojā piecu cilvēku ģimene, vēsta Igaunijas sabiedriskais medijs ERR.

Banka Citadele iegādājas Baltijā strādājošo līzinga kompāniju UniCredit Leasing

Citadele banka iegādāsies 100% SIA UniCredit Leasing akciju, ieskaitot tās Igaunijas un Lietuvas filiāles, tādējādi iegūstot UniCredit Leasing līzinga operācijas Baltijā.

Prognoze: Britu vēlēšanās uzvarēs Džonsona konservatīvie

Lielbritānijas parlamenta ārkārtas vēlēšanās, kas gaidāmas ceturtdien, gaidāma premjerministra Borisa Džonsona Konservatīvās partijas uzvara un parlamenta vairākum izcīnīšana, tā prognozē britu sabiedriskās domas pētnieki YouGov.

Veikti 20% no Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas projektēšanas Rail Baltica ietvaros

Pilnsabiedrība Bererix ir noslēgusi teritoriju, sliežu, pazemes telpu u.c. infrastruktūras topogrāfiskās izpētes un uzmērīšanas darbus.

Valdība par pašvaldību ministra rosināto Rīgas domes atlaišanu lems 17.decembrī

Valdība par vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Jura Pūces rosināto Rīgas domes atlaišanu lems otrdien, 17.decembrī.

Nākamgad ģimenes ārsta apmeklējums daļai iedzīvotāju varētu kļūt dārgāks

Nākamgad samazināsies vai pieaugs vairāki pacientu līdzmaksājumi, tostarp par ģimenes ārsta apmeklējumu daļai iedzīvotāju būs jāmaksā divi eiro līdzšinējo 1,42 eiro vietā.

Autovadītājiem: Šorīt ceļi ir slideni, jābrauc uzmanīgāk

Apledojums 11.decembra rītā apgrūtina braukšanu vietām Kurzemē, Zemgalē un Vidzemē pa valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem.

ASV liedz Lembergam un ģimenei korumpētības dēļ ieceļot ASV

ASV Valsts Departaments noteicis smagos noziegumos apsūdzētajam Aivaram Lembergam un viņa tuvākiem pieaugušiem ģimenes locekļiem aizliegumu ieceļot ASV, jo Vašingtona uzskata, ka Lembergs kā amatpersona bijis «iesaistīts apjomīgā korupcijā».

Šodien Latvijā sākas gripas epidēmija

Jelgavā reģistrēti 265,5 gripas gadījumi uz 100 000 iedzīvotājiem un Rīgā – 159,8 gadījumi uz 100 000 iedzīvotājiem.

ReRe būve 1 nodevusi Valsts nekustamajiem īpašumiem Jaunā Rīgas teātra ēku

Pilnsabiedrība ReRe būve 1 otrdien, 10.decembrī, nodevusi VAS Valsts nekustamie īpašumi Jaunā Rīgas teātra ēku.

Valdība vienojas par atbalstu ES mērķim līdz 2050.gadam sasniegt klimatneitralitāti

Valdība vienojās par Latvijas atbalstu Eiropas Savienības mērķim līdz 2050.gadam kļūt par vienu no pirmajiem reģioniem, kas sasniedz siltumnīcefekta gāzu emisiju neto nulles līmeni jeb klimatneitralitāti.

Igauņu ministrs: Rail Baltica tiks pabeigts laikus, līdz 2026.gadam

Lai arī Igaunijā par Rail Baltica dzelzceļa līnijas būvdarbiem izskanējušas bažas par iespējamu gala termiņa kavēšanu, Igaunijas ekonomisko lietu un infrastruktūras ministrs Tāvi Āss uzskata, ka darbi tiks pabeigti laikā līdz 2026.gadam.


Do NOT follow this link or you will be banned from the site!