Ekonomiste: Mazumtirgotāju lielākie izaicinājumi šogad – darbaspēka izmaksu pieaugums un pircēju skaita samazināšanās

Mazumtirgotāju lielākie izaicinājumi arī šogad būs iedzīvotāju, tas ir pircēju, skaita samazināšanās un augošās darbaspēka izmaksas, spriež Swedbank ekonomiste Agnese Buceniece.

«Arī pircēju paradumu maiņa un e-komercija ir nozīmīgi izaicinājumi un tai pat laikā arī iespējas,» atzīmē eksperte.

«Starptautiskie novērtējumi rāda, ka e-komercijas attīstība pie mums notiek diezgan lēni. Lai gan pārdošanas apjomi Latvijas interneta veikalos pērn strauji palielinājās, tie joprojām veido vien aptuveni 3% no kopējā mazumtirdzniecības apgrozījuma. Tikmēr Latvijas iedzīvotāji aizvien aktīvāk iepērkas ārvalstu interneta veikalos,» skaidro eksperte.

Buceniece paredz, ka 2020.gadā mazumtirdzniecībā Latvijā gaidāms mērens pieaugums. Tādu viedokli pauž arī mazumtirdzniecības uzņēmumi, prognozējot izaugsmi tuvāko triju mēnešu laikā.

«Iedzīvotāju noskaņojuma aptaujas rāda, ka mājsaimniecību vērtējums par savu finansiālo labklājību nedaudz uzlabojas un plānos iegādāties vai labiekārtot mājokli ir vērojams piesardzīgs pieaugums. Tas varētu labvēlīgi ietekmēt nepārtikas preču pārdošanas apjomus,» prognozē ekonomiste.

Buceniece norāda, ka par spīti diezgan straujajam vidējās algas kāpumam un mājsaimniecību patēriņa pieaugumam, pērn mazumtirdzniecības uzņēmumu pārdošanas apjomi pieauguši vien par 2,4%, kas ir gandrīz uz pusi lēnāk nekā 2018.gadā. Ekonomiste to skaidro ar vājāku sniegumu pārtikas produktu un dzērienu tirdzniecībā, kā arī lēnāku autodegvielas tirdzniecības apjomu pieaugumu. Viņa gan atzīmē – nepārtikas preču mazumtirdzniecība turpināja rādīt labu sniegumu, pārdošanas apjomu pieaugumam pat nedaudz paātrinoties.

«Pārdošanas apjomu pieaugumu pārtikas un dzērienu veikalos, visticamāk, ierobežoja biežāka ēšana ārpus mājas un apgrozījuma samazināšanās pierobežas alkoholisko dzērienu tirgotavās,» spriež ekonomiste.

Vēl par šo tematu: Pērn mazumtirdzniecības apgrozījums Latvijā pieaudzis par 2,3%

Buceniece arī pieļauj, ka alkohola akcīzes nodokļa samazināšana Igaunijā, izskatās, ir piebremzējusi alkohola «tūrismu” uz Latviju.

«Nepārtikas preču grupā galvenie izaugsmes veidotāji bija mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur, visticamāk, liela nozīme bija 2018.gada otrajā pusē atvērtajam IKEA veikalam, un iepirkšanās Latvijā reģistrētos interneta veikalos. Pie izaugsmes atgriezās apģērbu un apavu kā arī kultūrai un atpūtai paredzēto preču pārdošana. Straujāk auga informāciju un komunikāciju iekārtu mazumtirdzniecība,» skaidro eksperte.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas