Ģimenes uzņēmumi Eiropā uzņem apgriezienus

Ģimenes uzņēmumi visā Eiropā un tostarp arī Baltijas valstīs kopumā ļoti optimistiski raugās nākotnē. Pozitīvu pārliecību savās nākotnes prognozēs Eiropā vidēji pauž 75% ģimenes uzņēmumu, savukārt Baltijas valstīs tikai nedaudz mazāk – 74% ģimenes biznesu pārstāvju.

Starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas KPMG Eiropas ģimenes uzņēmumu pētījums European Family Business Barometer 2015 parāda, ka iepriekšējā gada laikā 68% Baltijas valstu ģimenes uzņēmumu ir izdevies palielināt apgrozījumu (Eiropā vidēji – 58%), 53% ir palielinājuši darbinieku skaitu (Eiropā – 46%), bet 56% ir izdevies palielināt savu darbību ārvalstīs (Eiropā – 58%). Barometrs uzrāda vispārēju pārliecinātību dažāda lieluma uzņēmumos, tomēr nedaudz mazāks optimisms ir novērojams mazākos ģimenes uzņēmumos (kuru apgrozījums nepārsniedz desmit miljonus eiro): kamēr mazo uzņēmumu vidū pozitīvs skats nākotnē ir 66%, lielo uzņēmumu vidū nākotnē pozitīvi raugās pat 81%.

Lai arī kopumā ģimenes uzņēmumu darbības rādītāji un to skats nākotnē ir pozitīvs, tomēr vairākas tendences var sagādāt tiem grūtības un jaunus izaicinājumus. Attiecībā uz lielākajiem nākotnes izaicinājumiem nedaudz atšķiras Baltijas un Eiropas respondentu atbildes. Baltijas valstīs kā lielākais izaicinājums tiek minētas pieaugošās darba spēka izmaksas (Baltijā – 44%, Eiropā vidēji – 26%), kas tuvākajā nākotnē var kļūt par lielāko apgrūtinājumu vietējiem ģimenes uzņēmumiem. Savukārt Eiropā kopumā kā lielākais izaicinājums dominē konkurences pieaugums (Eiropā – 37%, Baltijā – 26%).

Viedokļi ģimenes uzņēmumu pārstāvjiem Eiropā un Baltijas nedalās par to, kas būs otrs lielākais izaicinājums, proti, piemērotu cilvēku ar nepieciešamo kvalifikāciju piesaiste (Baltijā – 35%, Eiropā – 33%). Prasmīgu darbinieku nolīgšana ir būtisks veiksmes faktors ikvienam biznesam, tāpēc uzņēmumos valda pamatotas bažas par spēju konkurēt, lai piesaistītu un noturētu kvalificētus darbiniekus. Zīmīgi, ka šī problēma priekšplānā ir izvirzījusies tieši pēdējo pāris gadu laikā, jo vēl 2013.gadā kvalificētu speciālistu piesaiste nemaz neparādījās piecu būtiskāko biznesa izaicinājumu lokā.

Kā trešais nozīmīgais faktors gan Baltijas valstīs, gan Eiropā kopumā tiek minēta rentabilitātes samazināšanās (32%), taču šī izaicinājuma nozīmīgums ģimenes uzņēmumu skatījumā nav tik būtisks. Interesanti, ka ģimenes uzņēmumi ne Baltijā, ne Eiropā kopumā neizjūt grūtības piesaistīt finansējumu. Pētījums parāda, ka 79% Baltijā un 85% Eiropā kopumā pēdējā pusgada laikā nav saskārušies ar nekādām grūtībām, piesaistot finansējumu. Tostarp 41% no aptaujātajiem uzņēmumiem Baltijā uzsver, ka tiem pilnībā pietiek ar saviem līdzekļiem.

Kopumā salīdzinoši daudz ģimenes uzņēmumu (41%) nākamā gada laikā ir iecerējuši veikt stratēģiskas izmaiņas, tostarp nodot biznesa vadību nākamajai paaudzei (Baltijā – 12%, Eiropā – 26%) vai nodot biznesa īpašumtiesības nākamajai paaudzei (Baltijā – 9%, – Eiropā – 20%). Tas parāda, ka vēlme nodot biznesu nākamajai paaudzei ir ļoti svarīga ģimenes uzņēmumiem, tomēr daļa (Baltijā – 15%, Eiropā – 21%) apsver arī biznesa pārdošanas iespēju kādai trešajai pusei, nevis pašreizējiem darbiniekiem vai citiem ģimenes locekļiem.

«Pētījums parāda arī zināmu atšķirību nākamās paaudzes iesaistīšanā Baltijas un Eiropas ģimenes uzņēmumos kopumā. Ģimenes uzņēmumos Baltijā saikne starp paaudzēm ir salīdzinoši vājāka, nekā vidēji Eiropā. Ja tā varam teikt, tad ģimenes uzņēmumu «ģimeniskums» Baltijā nav tik izteikts kā tajās Eiropas valstīs, kur ģimenes uzņēmumiem ir senāka vēsture. Baltijas valstīs ir lielāka gatavība iecelt par izpilddirektoru personu, kas nav ģimenes loceklis (Baltijā – 18%, Eiropā – 14%), salīdzinoši par mazāk svarīgu tiek uztverta saziņa paaudžu starpā (Baltijā – 68%, Eiropā – 81%), pēcteča sagatavošana un apmācība, pirms tiek mainīts uzņēmuma vadītājs (Baltijā – 65%, Eiropā – 82%), ģimenes kontroles uzturēšana pār biznesu (Baltijā – 65%, Eiropā – 80%). Jāņem vērā, ka lielu daļu ģimenes uzņēmumu Baltijā joprojām vada pirmās paaudzes pārstāvji, un vēl nav gūta pieredze par to, kādas problēmas vai pat biznesa sabrukšanu var radīt pēcteču savlaicīga nesagatavošana,» komentē KPMG Baltics SIA ģimenes uzņēmumu sektora vadītāja Ilze Berga.

Ģimenes uzņēmumiem ir nozīmīga loma Eiropā – ES kopumā ir vairāk nekā 14 miljoni ģimenes uzņēmumu, kas privātajā sektorā nodrošina vairāk nekā 60 miljonus darba vietu jeb vidēji 40 – 50% no kopējā darba vietu skaita.

Ref: 102.000.102.11111

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas