Baltic Taxi radījis sistēmu, kā nemaksāt valstij PVN

Baltic taxi izmanto uz mikrouzņēmumiem būvētu shēmu, kas ļauj apiet pievienotās vērtības nodokļa (PVN) maksāšanu, kā arī nenodrošina sociālās garantijas pašiem šoferiem. Savukārt Panda taxi zīmola dīleri jautājumā par nodokļu maksāšanu kļūst gaužām nerunīgi.

Firma Baltic Taxi savulaik radās kā sadarbības partneris aviokompānijai airBaltic, kurā tobrīd ar bijušā satiksmes ministra Ainara Šlesera gādību saimniekoja nu jau bēdīgi slavenais Bertolds Fliks. Abām kompānijām – gan airBaltic, gan Baltic Taxi – līdzīga simbolika, līdzīgas krāsas. Viss bija labi izdomāts, un priekšplānā toreiz kā Baltic Taxi saimnieks tika izvirzīts Jānis Naglis, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums Aizliegtais paņēmiens.

Jau 2010.gadā par galveno Baltic Taxi akcionāru kļuva pats Bertolds Fliks, bet 2012.gadā, kad Fliks no Latvijas devās prom, pie kompānijas īpašnieku apvāršņa parādījās Šlesera tobrīd jau cīņu biedrs – bijušais premjers Andris Šķēle. Proti, par Baltic Taxi īpašniekiem tobrīd kļūst firma Liepājas autobusu parks, kuras pastarpinātie akcionāri ir firma Inpo17, kas savukārt pastarpināti pieder Andra Šķēles sievai Kristiānai, meitai Anetei un Madarai, kā arī Edgaram Šķenderam. Bizness ritēja gana gludi, un 2013.gadā Baltic Taxi strādā jau ar gandrīz piecu miljonu eiro apgrozījumu un nelielu peļņu.

Taču tad uzņēmumam parādījās jauna biznesa formas perspektīva, proti, valstī ieviestais mikrouzņēmumu nodokļa režīms. Tad sākas fundamentālas pārmaiņas. Baltic Taxi tika sadalīts neskaitāmās mazās firmiņās, par kuru nomināliem īpašniekiem kļuva paši šoferi. Arī mašīnas tika «izmētātas» pa šīm firmām, bet vienojošais ir izsaukumu pieņemšanas centrs. Tādā veidā var optimizēt nodokļu nomaksu, pretēji mikrouzņēmumu galvenajai jēgai – veicināt mazā biznesa attīstību.

Bet pēc kāda laika Valsts ieņēmumu dienests uzņēmumam paziņo, ka tā darīt nedrīkst un uzrēķināja milzīgu nodokļu parādu – vairāk nekā 400 tūkstošu eiro, kas esot 2013.gada un 2014.gada pirmās gada puses uzņēmuma ietaupījums, mainot šo biznesa modeli. Taču Baltic Taxi nolēma pārtapt firmā Baltijas taksometrs, kura savukārt izvēlējās maksātnespējas ceļu. Un tā visi nodokļu parādi tagad ir «ūdenī».

Taču bizness tādēļ neapstājās, un 2015.gada maijā kāds mazpazīstams uzņēmums vārdā Environment Solution no izsolē nopirka Baltic Taxi zīmolu – vērtīgāko, kas uzņēmumam bija – un nodibināja absolūti jaunu uzņēmumu arī ar nosaukumu Baltic Taxi.

Vēlāk atklājas, ka aiz Environment Solution stāv kāds Sergejs Seņkāns, kura vārds savukārt ir saistīts ar Andri Šķēli. 10.Saeimā, kad Andris Šķēle bija deputāts, Seņkāns bija viņa oficiālais palīgs. Tātad zīmols ir atgriezies pie saimnieka. Un zīmīgi, ka arī tagad uzņēmumu pārstāv Jānis Naglis.

Pašlaik Baltic Taxi biznesa arhitektūras pamatā ir vērienīgs mikrouzņēmumu tīkls. Lai gan Valsts ieņēmumu dienests pret to iebilst aizvien, atrisināt situāciju nevar. Naglis to sauc par franšīzes sistēmu.

Patiesi, Taxi Now pērn nodokļos samaksāja 109 tūkstošu eiro. Tātad vairāk nekā 100 tūkstošus, un tāpēc arī atzinība. Ielūkojoties uzņēmuma īpašniekos, manāma arī saistība ar Andri Šķēli. Proti, Taxi now īpašnieks ir Jānis Bērziņš, kurš vienlaikus ir padomes priekšsēdētājs arī tādā uzņēmumā, kā MCH Investīcijas. Savukārt šī uzņēmuma valdē ir bijušais politiķis Ainārs Šlesers un arī Edgars Šķenders, kuram ir kopīgs bizness ar Šķēles sievu un bērniem Liepājas autobusu parkā. 

Baltic Taxi lielo mikrouzņēmumu tīklu grāmatvedības ziņā pārvalda augsta līmeņa speciālists un, var arī nojaust, kā interesēs. Zīmīgi, ka publiski Ilze Palmbaha kā eksperte ir sūdzējusies par augsto ēnu ekonomikas līmeni, kas traucē Latvijai attīstīties, un iebildusi pret uzņēmēju shēmām nodokļu optimizēšanai.

Turklāt visi uzņēmumi Borts gadā nodokļos nomaksā ļoti līdzīgas summas – apmēram četrus tūkstošus eiro, un tā nav gluži nejaušība. Četri tūkstoši eiro ir 9% no apgrozījuma, ko mikrouzņēmumam ir valstij jāsamaksā nodokļos. Šajā gadījumā katrā šādā mikrouzņēmumā apgrozījums ir nepilni 50 tūkstoši eiro. Un atslēga ir tajā, ka 50 tūkstošu eiro apgrozījums ir slieksnis, līdz kuram nav jāreģistrējas kā PVN maksātājam un nav jāmaksā 21% valstij. Savukārt, ja šīs firmas būtu apvienotas, to kopējais apgrozījums neapšaubāmi pārsniegtu 50 tūkstošus eiro gadā, un PVN būtu jāmaksā, turklāt ne mazs.

Saskaņā ar LTV raidījuma aplēsēm, katra Borta apgrozījums, visticamāk, ir grāmatvediski «uzzīmēts», nevis ir objektīvs. Intervētais taksists stāsta, ka ikvienam Baltic Taxi šoferim par diennakts taksometra izmantošanu uz ofisu jāatnes 110 eiro, kurā ietverta arī degvielas nauda. Tas tiekot firmai, un šofera alga ir tā, kas nopelnīta virs 110 eiro. Caurmērā, labi strādājot, viens šoferis mēnesī varot nopelnīt 700 eiro. Jāņem vērā, ka uz vienu mašīnu ir trīs šoferi.

Tātad mēnesī no vienas mašīnas šoferiem uzņēmums saņem 3 300 eiro. Ar šo auto trīs šoferi katrs mēnesī nopelna 700 eiro, tātad par visiem – 2 100 eiro. Kopumā ieņēmumi no vienas mašīnas mēnesī it 5 400 eiro, bet gadā – vismaz 64 800 eiro, kas pārsniedz valsts noteiktos PVN nemaksāšanas griestus (50 tūkstošus eiro). Turklāt, strādājot mikrouzņēmuma režīmā, šoferiem no valstij samaksātajiem četriem tūkstošiem eiro praktiski neuzkrājas nekāda sociāla iemaksa. Ja grib, to gan var iemaksāt pats. Tomēr, visticamāk, slimot šoferi var atļauties vienīgi tad, kad neiekrīt maiņa.

Ne mazāk populāra ir Panda Taxi ar mašīnām spilgti dzeltenā krāsā, un tās simbols panda. Darbības princips tam ir līdzīgs kā Baltic Taxi – daudz dažādu kompāniju, kas izmanto vienu zīmolu, bet atšķirība tajā, ka šoferi kā takšus ar noteiktiem standartiem var izmantot arī savas mašīnas.

Ref: 102.000.102.12592

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas