Dienas «kļūda» ar Meroni nav pirmā reize – nepatiesa informācija publicēta jau iepriekš

Nesen Finanšu un ekonomisko noziegumu izmeklēšanas prokuratūra lēmusi ierosināt kriminālprocesu pret laikrakstu Diena par iespējami apzinātu neslavas celšanu Dr. Rudolfam Meroni. Tomēr šis nav pirmais gadījums, kad Dienai tiek pārmesta labu žurnālistikas principu neievērošana – pārbaudīt informāciju, pirms to publicēt.

Laikraksts atsaukumā apstiprinājis, ka žurnālists ir kļūdījies un avīzes publikācija nav bijusi patiesa, proti, ka Valsts policijas Organizētās noziedzības apkarošanas pārvalde (ONAP) Meroni nav piemērojusi aizdomās turamā statusu jūlija beigās ierosinātajā kriminālprocesā.

Atvainošanās un atsaukums gan parādījies teju pusgadu vēlāk, nevis septiņu dienu laikā, kā tas noteikts likuma Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem 21.pantā. Tāpat likums paredz, ka atsaukums jāpublicē tādā pašā šriftā, kādā bijusi nepatiesā informācija.

Lai gan ONAP nav piemērojusi Meroni aizdomās turamā statusu, tomēr Diena šo maldinošo informāciju ir izplatījusi.

Mediju kultivēšanas teorijā parādās jēdziens «unifikācija», kas, pēc komunikāciju pētnieka Džordža Gerbnera, apzīmē procesu, kad viedokļu daudzveidība tiek aizstāta ar kādu dominējošu uzskatu. Unifikācija notiek tad, kad informācijas saņēmējs uztver rekonstruēto realitāti kā faktus par pasauli. Proti, ja medijs publicē maldinošu informāciju, tas sabiedrībā veido kropļotu izpratni par realitāti.

Daļai Latvijas iedzīvotāju, kuri izlasījuši tikai maldinošo Dienas rakstu, varētu rasties priekšstats, ka Meroni ir iesaistīts kādā krimināllietā un ka viņam būtu piemērojams sods, jo Dienas atsaukums parādījās gandrīz pusgadu vēlāk, turklāt tā apmēri bija visai niecīgi – blakus esošā Tirgus Dienas reklāma bija divas reizes lielāka.

BNN vairākkārt mēģināja noskaidrot pašas Dienas viedokli. Tomēr, kad nepatiesā raksta autors Guntars Gūte «ieteica» vērsties pie galvenā redaktora Gata Madžiņa, atbilde uz vairākkārtējiem saziņas aicinājumiem nepienāca.

Turklāt raksts, kurā nepatiesi apgalvots, ka Meroni piemērots aizdomās turamā statuss, no ziņu portāla diena.lv joprojām nav izņemts. Saprotams, ka no drukātajām avīzēm nav iespējams izņemt maldīgo informāciju, tomēr interneta portālā tas izdarāms pavisam vienkārši. Vai tiešām Dienai nevajadzētu izņemt vismaz no portāla informāciju, kuru paši atsaukumā atzinuši par nepatiesu? Pie tam laikraksta Diena žurnālistu ētikas kodeksā norādīts: «Dienas žurnālistu pienākums ir ātri un pilnīgi izlabot savas kļūdas.»

Jāuzsver, ka kriminālprocess ierosināts pēc Krimināllikuma 157.panta otrās daļas par neslavas celšanu masu saziņas līdzeklī, un soda apmērs var būt vai nu īslaicīga brīvības atņemšana, vai piespiedu darbs, vai arī naudas sods.

Lai gan Krimināllikums nav nekas jauns, Dienu tas jau sen nav atturējis no maldīgas informācijas izplatīšanas. 2010.gadā LNT iesūdzēja laikrakstu Diena par to, ka tas izplatījis nepatiesu informācija par LNT un tās vadību.

Skatoties vēl senākā pagātnē, arī 2005.gadā Dienas vārds parādās saistībā ar tiesu darbiem. Delfi.lv toreiz rakstīja: «Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes (LZTI) priekšsēdētāja Inga Čepjolkina iesniedza Rīgas Zemgales priekšpilsētas tiesā prasības pret laikrakstu Diena, advokāti Diānu Krūmiņu-Vaidavu, uzņēmēju Gati Saknīti un Raivo Sārtu. Prasības tika iesniegtas par personas godu un cieņu aizskarošu ziņu atsaukšanu un atlīdzības piedziņu.»

Čepjolkina toreiz norādīja, ka rakstā publicētie apgalvojumi ir «izdomājumi, kas neatbilst faktiem», turklāt konkrētā publikācija grāvusi viņas reputāciju, kā arī mazinājusi godu un cieņu.

Tiesa laikrakstam Diena un žurnālistei toreiz lika atsaukt četras ziņas, kas laikrakstā publicētas. Tās pašas lietas ietvaros tiesa par goda un cieņas aizskaršanu no Sārta par labu Čepjolkinai piedzina 5 000 latu (7 114 eiro).

Pēc diviem šādiem gadījumiem būtu jāsaprot, ka nepatiesas informācijas izplatīšana var novest pie kriminālprocesa ierosināšanas.

Jau ziņots, ka pret mediju Diena uzsākts kriminālprocess par iespējami apzinātu neslavas celšanu Rudolfam Meroni, lēmusi Finanšu un ekonomisko noziegumu izmeklēšanas prokuratūra.

Lieta ierosināta par neslavas celšanu gan avīzē Diena, gan sociālajos tīklos Facebook un Twitter.

Jāatgādina – ja Dienai tiks pasludināts spriedums «vainīgi», tad medijam draud īslaicīga brīvības atņemšana vai piespiedu darbs, vai arī naudas sods, paredz Finanšu un ekonomisko noziegumu izmeklēšanas prokuratūras ierosinātā krimināllieta.

Tāpat ziņots, ka teju pēc pusgada Diena oficiāli atsaukusi nepatiesās ziņas, ko žurnālists Guntars Gūte bez informācijas pārbaudes izplatījis par Šveices advokātu Rudolfu Meroni, piešķirot advokātam neesošu statusu kādā kriminālprocesā.

Saistītie raksti

1 komentārs

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas