Ķīnas uzņēmēji iepazīstas ar Latvijas tranzīta un loģistikas nozares piedāvājumu

Satiksmes ministriju (SM) pirmdien, 30.novembrī, apmeklēja Ķīnas uzņēmēju delegācija, kas piedalās Baltkrievijas industriālā parka Lielais akmens izveidē, lai ar SM vadību pārrunātu Latvijas iespēju līdzdarboties šajā projektā.

SM valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš atzinīgi novērtēja Ķīnas delegācijas vizīti, kā arī izteica pateicību Ķīnai par atbalstu Latvijas iecerei koordinēt transporta un loģistikas jomu Ķīnas un Centrālās un Austrumeiropas valstu sadarbības formātā 16+1, informē SM.

Ozoliņš norādīja, ka abām valstīm ir daudz kopīgu interešu, realizējot Ķīnas Jaunā Zīda ceļa iniciatīvu – One Belt, One Road, kas paredz savienojamības un sadarbības attīstīšanu Eirāzijas kontinentā. 2015.gadā martā Ķīnas puse izstrādāja visaptverošo dokumentu minētās iniciatīvas realizācijai, kas paredz veicināt sadarbību starp Eiropas, Āzijas, un Āfrikas valstīm visdažādākās jomās, tostarp arī transportā.

«Tā kā viens no iniciatīvas mērķiem ir veicināt Eirāzijas sauszemes transporta savienojumu attīstību starp Ķīnu, Centrālāziju, Krieviju un Eiropu (Baltiju), kas ir arī SM svarīgākā prioritāte sadarbībā ar Ķīnu, Latvija uzskata, ka Ķīnas valdības iniciatīva stimulēs transporta attīstību starp Eiropas un Āzijas kontinentiem un tās ietvaros Latvijai būs iespēja piedāvāt tās tranzīta koridora priekšrocības, it īpaši sniedzot iespēju veikt efektīvu Ķīnas preču distribūciju Baltijas jūras reģionā. Līdz ar to Latvija ir gatava iesaistīties Ķīnas iniciatīvas realizēšanā,» tā Ozoliņš.

Tikšanās laikā Ķīnas uzņēmēju delegācija atkārtoti saņēma Latvijas apliecinājumu vēlmei kļūt par Trans – Eirāzijas piegāžu ķēžu dalībnieci. SM ir sagatavojusi piedāvājumu Baltkrievijai un Ķīnai kā stratēģiskajiem partneriem Eirāzijas pārvadājumos.

Tāpat SM valsts sekretārs atzinīgi novērtēja Baltkrievijas un Ķīnas jaunā industriālā parka Lielais akmens izveidi pie Minskas. Viņš norādīja, ka Latvija gatava iesaistīties kravu pārvadājumu loģistikas ķēdē no/uz Baltkrievijas, piedāvājot Minskas loģistikas centram izeju uz ostām un preču distribūciju Ziemeļeiropā.

Savukārt Ķīnas korporācijas, kas piedalās industriālā parka Lielais akmens izveidē, China Merchants Group direktors Centrālāzijas un Baltijas valstīs Hu Žengs (Hu Zheng) norādīja, ka Ķīnas uzņēmēji šīs vizītes ietvaros vēlas nodibināt tiešus kontaktus un dialogu ar Latvijas tranzīta un loģistikas uzņēmumiem, tajā skaitā lielākajā ostām. Viņš piekrita SM valsts sekretāra paustajam, ka, pateicoties tās izdevīgajam ģeogrāfiskajam stāvoklim, Latvija spēlēs svarīgu lomu Ķīnas Jaunā Zīda ceļa One Belt, One Road iniciatīvas ietvaros.

Tāpat Žengs uzsvēra, ka Latvija un Ķīna ir stratēģiskie partneri, jo abām valstīm sakrīt prioritātes tranzīta un loģistikas jomā. Žengs norādīja, ka korporācija China Merchants Group ir ieinteresēta realizēt One Belt, One Road iniciatīvu, turklāt Ķīnas uzņēmums plāno investēt Baltijas jūras ostās, pirms tam veicot rūpīgu analīzi un ostu atlasi, jo industriālam parkam Lielais akmens ir būtiski atrast izeju uz jūru un Latvijas ostas var piedāvāt šādu iespēju.

Ķīnas delegāciju pārstāvēja 14 uzņēmēji no tādiem uzņēmumiem kā China Merchants Group, China Railway Group Limited un citiem. Divu dienu vizītes ietvaros delegācija apmeklēs Rīgas, Ventspils un Liepājas brīvostu, kā arī tiksies ar šo ostu un VAS Latvijas dzelzceļš pārstāvjiem.

BNN jau rakstīja, ka nākamā sadarbības formāta 16+1 premjerministru tikšanās notiks Rīgā, kā arī Latvijā tiks izveidots šī formāta loģistikas un transporta koordinācijas centrs – šāda deklarācija pieņemta otrdien, 24.novembrī, Ķīnā.

Tāpat ziņots, ka biedrības Baltijas Asociācija – transports un loģistika (BATL) prezidente Inga Antāne ir gandarīta, ka ir ņemti vērā BATL priekšlikumi starpvalstu sadarbībai iniciatīvas 16+1 ietvaros un premjerministre Laimdota Straujuma kopā ar Ārlietu ministriju, Satiksmes ministriju un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA) ir panākusi starptautisku vienošanos, lai Latvija uzņemtos vadošo lomu starp Baltijas valstīm sadarbības veicināšanā ar Ķīnu, organizējot 16+1 dalībvalstu premjerministru un nozares atbildīgo ministru forumu Rīgā, kā arī izveidojot koordinācijas centru Latvijā.

BATL vairākkārt ir vērsusi atbildīgo institūciju un amatpersonu uzmanību uz Latvijas transporta un loģistikas nozares izaugsmes iespējām Ķīnas virzienā, uzsverot, ka Latvijai ir jāuzņemas vadošā loma un jākļūst par līderi transporta un loģistikas jautājumos starp Baltijas valstīm jaunās Ķīnas iniciatīvas 16+1 ietvaros.

«Esmu patiesi gandarīta, ka Latvijas delegācijai Ķīnā ir izdevies panākt vienošanos par Latvijas vadošo lomu starpvalstu sadarbības iniciatīvas 16+1 īstenošanā. Uzskatu, ka Latvijai ir maksimāli jāizmanto visas 16+1 sniegtās priekšrocības. Līdz ar to šobrīd premjerministrei un atbildīgajām institūcijām kopā ar nozari ir jāvelta visi spēki, lai uzsāktu darbu pie piedāvājuma koncepta izstrādes sadarbībai ar Ķīnu un sekmīgi sagatavotos 16+1 valstu līderu forumam nākamā gada pavasarī Rīgā. Vitāli svarīgi ir arī atrast kompetentu, profesionālu un darbspējīgu nozares ministru, kas nekavējoties būtu spējīgs pārstāvēt nozares intereses un risināt gan iekšēji nozarei būtiskus jautājumus, kā piemēram, dzelzceļa infrastruktūras tarifu izlīdzināšanas jautājumu, gan arī dibināt pozitīvu ilgtermiņa sadarbību Ķīnas un Austrumāzijas virzienā. Šobrīd Ķīna mums ir iedevusi «mazo pirkstiņu», mums – Latvijai ir jābūt tik gudriem un saprātīgiem, lai spētu paņemt visas tās iespējas, ko mums var sniegt šī iniciatīva!» teic Antāne.

Ref: 102.000.102.11270

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas