KP radušās bažas par Rimi un Maxima nepamatotu maizes atpakaļatdošanu piegādātājiem

Konkurences padome (KP) pēc konstatētajām nepilnībām maizes piegādei mazumtirdzniecībā aicinājusi lielos tirgus spēlētājus SIA Rimi Latvija un SIA Maxima Latvija uzlabot iekšējos kontroles procesus, informē KP komunikācijas speciāliste Zane Gorškova.

Tas darīts, lai  novērstu šaubas par to rīcības atbilstību Negodīga mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumam (NMPAL). Tirgus uzraudzības laikā konstatēts, ka atsevišķu piegādātāju un noteiktu mazumtirgotāju sadarbībā regulāri notiek maizes un miltu izstrādājumu atpakaļatdošana, par cēloni norādot kvalitātes problēmas.  Vienlaikus, darījumos ar citiem mazumtirgotājiem, tiem pašiem piegādātājiem «nekvalitatīvas» produkcijas intensīva atpakaļatdošana netika konstatēta.

Kā  norāda Gorškova, šāda prakses regularitāte radot šaubas par mazumtirgotāju rīcības tiesiskumu, izmantojot preču atpakaļatdošanas  nosacījumu kā patstāvīgu risinājumu, nevis izņēmumu, kā to paredz NMPAL.

Lasiet arī: Konkurences padome Depo piemērojusi sodu vairāk nekā 700 000 eiro apmērā

KP arī secinājusi, ka nekvalitatīvas maizes atpakaļ atdošanas process nav izsekojams. Respektīvi, ne visos gadījumos, kad mazumtirgotāji izraksta atpakaļ atdošanas pavadzīmes, tiek noformēti akti/pretenzijas lapas, kur gan piegādātāja, gan mazumtirgotāja pārstāvji ar saviem parakstiem apliecina, ka prece ir bijusi nekvalitatīva.  Tāpat netiek dokumentēts preces piegādes laiks.

KP uzsver, ka mazumtirgotāju pienākums ir nodrošināt, lai par nekvalitatīvām atzītu preču kustību būtu iespējams izsekot.

Tāpat KP konstatēja, ka mazumtirgotāju un piegādātāju sniegtā informācija par maizes degustāciju biežumu un skaitu nesakrīt. Skaidrojot iemeslus, KP secināja, ka maizes degustāciju uzskaites kārtība veikalos ir neizsekojama un ar neefektīvu kontroli. Tādējādi nebija iespējams noteikt, vai pavadzīmes ar nulles vērtību, ko parasti piegādātāji sagatavo degustācijas precēm, izrakstītas par notikušām degustācijām vai ar slēptu mērķi apmainīt atvestās preces pret tām, kurām beidzies derīguma termiņš.

Tas radot bažas par NMPAL ietvertā preču atpakaļ atdošanas aizlieguma neievērošanu.

KP ieskatā, gan piegādātājiem, gan mazumtirgotājiem jāuzlabo maizes degustāciju pieteikšanas, saskaņošanas, organizēšanas un uzskaites kārtība. Lai pārliecinātos, ka praksē tiek ievēroti tirgus uzraudzības ieteikumi un norādījumi, KP plāno veikt atkārtotu pārbaudi 2021.gadā.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas