KP atļauj Maxima atvērt veikalu Dominā; Rimi – tā ir konkurences kropļošana

Konkurences padome (KP) pieņēmusi lēmumu atļaut SIA Eften Domina piešķirt tiesības SIA Maxima Latvija izmantot mazumtirdzniecības telpas iepirkšanās centrā Domina Shopping (Domina) Rīgā, Ieriķu ielā 3, kur iepriekš KP bija liegusi šīs telpas izmantot SIA Rimi Latvia (Rimi).

KP skaidro, ka, izvērtējot apstākļus, konstatēja, ka darījuma rezultātā Maxima tirgus daļa konkrētajā tirgū būtiski nepalielināsies, kā arī uzņēmums tikai uzsāks savu darbību multifunkcionālo iepirkšanās centru segmentā, līdz ar to tirgus koncentrācija segmenta ietvaros nepalielināsies. Papildus tam, darījuma rezultātā varētu tikt saasināta konkurence starp visiem ikdienas patēriņa preču mazumtirgotājiem, kas darbojas šajā segmentā.

Savukārt Rimi pārstāvji uzsver, ka lēmums aizliegt Rimi un atļaut Maxima veikala atvēršanu tirdzniecības centrā Domina Shopping ir absurds, ka raisa bažas par neiedziļināšanos vai neizprotamu ieinteresētību tirgus pārdalē. «Tas ir negodīgs veids, kā tiek kavēta Rimi attīstība un stiprinātas Maxima tirgus pozīcijas.»

«Pieņemtais lēmums ir negodīgs un konkurenci kropļojošs. KP ir ignorējusi, ka Maxima un Rimi pozīcijas tirgū Rīgā ir līdzvērtīgas, un ar savu lēmumu Maximai devusi nepamatotas priekšrocības. To, ka KP darbojusies tieši Maxima interesēs, apliecina fakts, ka KP jau gada sākumā savā lēmumā, kurā liedza Rimi slēgt nomas līgumu, norādīja, ka bez Rimi tikai Maxima koncepts spētu nodrošināt tirdzniecības centra Domina pieprasījumu,» BNN skaidro Rimi pārstāvji.

KP skaidro, ka līdzīgi kā citos apvienošanās gadījumos, mazumtirdzniecībā īpaši svarīgi ir noteikt konkrēto preces un ģeogrāfisko tirgu, lai varētu izvērtēt, cik lielā teritorijā tiks ietekmēti patērētāji konkrētās apvienošanās rezultātā. «Jānorāda, ka šobrīd multifunkcionālo iepirkšanās centru segmentā Rimi ir vadošais tirgus dalībnieks, kas darījuma ietekmētajā tirgū atrodas septiņos (Mols, Origo, Alfa, Dole, Galerija Centrs, Galleria Riga un Atrium Azur) no desmit centriem.

Proti multifunkcionālie iepirkšanās centri ir stratēģiski nozīmīga vieta tirgus dalībniekiem, jo patērētāji visticamāk apvienos iepirkšanos multifunkcionālā iepirkšanās centrā ar ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības veikala apmeklējumu. «Savukārt mazumtirdzniecības veikali, kas atrodas ārpus multifunkcionālajiem iepirkšanās centriem, nespēj efektīvi konkurēt ar šajos centros esošiem līdzvērtīgiem veikaliem, jo patērētājam nav ekonomiski izdevīgi izvēlēties citu alternatīvu saviem ikdienas patēriņa preču pirkumiem, veicot centra apmeklējumu.»

Tādējādi multifunkcionālie iepirkšanās centri ir viens no galvenajiem faktoriem, kas ietekmē konkrētā veikala konkurētspēju. Iegūt un saglabāt stratēģiski svarīgas vietas kļūst arvien nozīmīgāk, ņemot vērā, ka tirgū šādas vietas ir ierobežotā skaitā, turpina situāciju skaidrot KP.

«Ņemot vērā, ka apvienošanās rezultātā nerodas un nenostiprinās dominējošais stāvoklis un nevar tikt būtiski samazināta konkurence nevienā no ietekmētajiem tirgiem, KP pieņēma lēmumu atļaut apvienošanos, kur Maxima iegūst izmantošanas (nomas) tiesības uz mazumtirdzniecības telpām Ieriķu ielā 3, Rīgā.»

Rimi pārstāvji norāda, lai atbalstītu Maxima, KP mākslīgi palielinājusi Rimi tirgus daļas. «Kaut arī veikalu tīklam Maxima Rīgas pilsētas teritorijā iepriekš nav bijusi stratēģija attīstīt komercdarbību ikdienas patēriņa preču tirdzniecībā multifunkcionālajos iepirkšanās centros, tas nekādi nenorāda uz to, ka Maxima tirgus pozīcijas tādējādi būtu vājākas nekā Rimi.»

Rimi turpina: «Maxima ir krietni aktīvāka citos konkrētā tirgus segmentos, īstenojot saimniecisko darbību lielveikalos ārpus multifunkcionālajiem iepirkšanās centriem, tostarp Maxima zīmola veikalos ar vienu «X», kuru kopējais skaits konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū ir lielāks nekā Rimi tirdzniecības vietu skaits. KP arī nav ņēmusi vērā būtisku argumentu par citu veikalu skaitu teritorijā ap tirdzniecības centru Domina, kas atzīstami par Rimi un Maxima konkurentiem, kas arī veicinājis Rimi tirgus daļu mākslīgu pieaugumu,» uzsver Rimi.

BNN jau ziņoja, ka KP pieņēmusi lēmumu aizliegt SIA Plesko Real Estate piešķirt tiesības SIA Rimi Latvia (Rimi) izmantot mazumtirdzniecības telpas iepirkšanās centrā DOMINA Shopping Rīgā, Ieriķu ielā 3. 

KP jau 12.janvārī secināja, ka darījums nodarītu būtisku kaitējumu konkurencei, nostiprinot mazumtirgotāja pozīcijas tirgū un samazinot citu konkurentu iespējas efektīvi konkurēt, tāpēc tas ir aizliedzams.

Tāpat Izvērtējot apstākļus, KP konstatēja, ka darījuma īstenošana palielinātu un nostiprinātu Rimi tirgus varu un vadošo stāvokli gan multifunkcionālo iepirkšanās centru segmentā, gan ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības konkrētajā tirgū. Vienlaikus darījums palielinātu Rimi tirgus varu iepirkumu tirgū Latvijā, no piegādātājiem iegūstot vēl izdevīgākus nosacījumus nekā konkurenti.

KP secināja, ka darījums vēl vairāk samazinātu konkurentu iespējas ilgtermiņā izdarīt efektīvu konkurences spiedienu un līdz ar to arī patērētāju izvēles iespējas.

Ref:224.000.103.1023

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas