Rail Baltica projekts «atgriezīs Latviju vienotajā Eiropas dzelzceļa telpā»

Atklājot konferenci Rail Baltica Global Forum, ministru prezidents Māris Kučinskis norādījis, ka Eiropas platuma sliežu savienojuma atjaunošanai Baltijas valstīs ir simboliska nozīme – «tā atgriezīs mūs vienotajā Eiropas dzelzceļa telpā.»

Rail Baltica projekts palielinās baltiešu kā pilntiesīgu Eiropas Savienības (ES) pilsoņu mobilitātes iespējas un nodrošinās Baltijas valstu pilnvērtīgu integrāciju Eiropas transporta un loģistikas ekosistēmā, sacījis Kučinskis.

Ministru prezidents uzsvēra, ka Rail Baltica ir iespēja Baltijas valstīm kopā ar Poliju un Somiju izvirzīt kopīgu mērķi, demonstrēt vienotu pieeju un stingru mugurkaulu, īstenojot vēsturiski, stratēģiski, ekonomiski un ģeopolitiski nozīmīgu projektu. Tāpat viņš pauda, ka ir jāspēj izmantot arī visas Rail Baltica sniegtās iespējas jauna ekonomiskā koridora radīšanai – tam galvenais priekšnosacījums ir visu iesaistīto pušu aktīvs darbs, mērķtiecība un ilgtermiņa vīzija.

Vienlaikus konferencē tika akcentēts, ka šāda mēroga infrastruktūras projekts sniegs būtisku impulsu Baltijas valstu un Polijas ekonomiskajā attīstībā. Gan būvniecības, gan operacionālajā fāzē projekts nodrošinās neskaitāmus makroekonomiskus ieguvumus, kas būtiski stiprinās Baltijas valstu un Polijas ekonomisko konkurētspēju un integrāciju Eiropas vienotajā tirgū.

Tomēr jāatzīmē arī partijas Vienotība bažas par projektu: «Publiskajā telpā ir izskanējušas vairāku Latvijas arhitektu bažas, ka nav noticis Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas metu konkursa žūrijas rekomendētais dialogs par pilsētvides attīstības stratēģiju. Arhitekti uzskata, ka, aizbildinoties ar saspringtiem termiņiem, var tik iegūts Rīgas vēsturiskā centra pilsētvides kvalitāti neveicinošs risinājums.»

BNN iepriekš vēstīja, ka Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas projekta Rail Baltica izmaksas varētu būt 5,788 miljardi eiro, informēja Rail Baltica Global Forum 2017 EY partneris Baltijas valstīs Nauris Kļava.

Jānorāda, ka Kļava uzskata, ka kopumā projekts ieguvumi būtiski pārsniedz izdevumus.

Vienlaikus piebilstot, ka dzelzceļa operēšanas rentabilitāte būs lielā mēra atkarīga no spējas sasniegt potenciālos tirgus pasažieru un kravu pārvadājumu segmentā.

Turpretī Rail Baltica Globālā projekta izmaksu un ieguvumu analīze, kas pirmo reizi prezentēta pirmdien, 24.aprīļa, konferences ietvaros apstiprina, ka Rail Baltica projekts ir finansiāli un ekonomiski pamatots. Jaunā izmaksu un ieguvumu analīze no jauna apstiprina projekta ekonomisko pamatojumu un augstu pievienoto vērtību, papildus sniedzot nepieciešamos atjauninātos rādītājus projekta turpmākai finansēšanai no ES un projekta dalībvalstu budžetiem.

Projekta izmērāmie sociāli ekonomiskie ieguvumi paredzami 16,2 miljardu eiro apmērā, tādējādi daudzkārt pārsniedz valstu finansiālo ieguldījumu apmēru. Tiek paredzēts, ka projekts radīs IKP multiplicējošo efektu vēl papildu 2 miljardu eiro vērtībā. Projekts radīs arī būtisku, skaitliskā ziņā neizmērāmu, galvenokārt katalītiska rakstura, ieguvumu apjomu, piemēram, no vēl ciešākas Baltijas valstu uzņēmējdarbības integrācijas līdz pat plašākai piekļuvei reģionā sniegtajiem izklaides, kultūras un citiem pakalpojumiem. Ieguvumi sabiedrībai no projekta būtiski pārsniedz projektam nepieciešamos investīciju un ekspluatācijas izdevumus.

Aplēsts, ka Rail Baltica projekts radīs vai saglabās 13 000 pilna laika ekvivalenta (PLE) darbvietas būvniecības jomā un vairāk nekā 24 000 PLE tiešās un netiešās darba vietas saistītajās nozarēs būvniecības fāzes laikā, liecina pētījuma dati.

Kā liecina pētījums, projekta kopējās plānotās izmaksas ir 5,8 miljardi eiro visās trīs valstīs. Igaunijā – 1,346 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa ~268 miljoni eiro); Latvijā – 1,968 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa ~393 miljoni eiro); Lietuvā – 2,473 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa ~493 miljoni eiro).

Jāatgādina, ka ministru prezidents Māris Kučinskis, Igaunijas premjerministrs Jiri Ratass (Jüri Ratas) un Lietuvas premjerministrs Sauļus Skvernelis (Saulius Skvernelis) otrdien, 31.janvārī, Tallinā parakstīja Starpvaldību līgumu par projekta Rail Baltica realizāciju, BNN informēja Ministru prezidenta preses sekretārs Andrejs Vaivars.

Ref: 225.000.103.705

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas