Lidostā Rīga dzelzceļa līnijas Rail Baltica stacijas būvdarbu iepirkumu plānots izsludināt šogad

Būvdarbu iepirkumu par dzelzceļa līnijas Rail Baltica stacijas izbūvi pie starptautiskās lidostas Rīga iecerēts izsludināt šogad, norāda par projekta īstenošanu Latvijas teritorijā atbildīgā uzņēmuma Eiropas dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.

Viņš stāsta, ka ir jāsaliek pēdējie «punkti uz i» lidostā paredzētās dzelzceļa stacijas būvprojekta izstrādē.

Vienlaikus Vingris arī atzina, ka Rail Baltica stacijas izbūve būs salīdzinoši sarežģīta. «Nepietiek ar to, ka pats stacijas projekts ir ļoti nopietns – paralēli tam tiks īstenota pašas lidostas termināļa paplašināšanas sestā kārta un Latvijas gaisa satiksmes jaunā lidojumu vadības torņa būvniecība. Tādēļ darbu plāni ir jāsinhronizē, jāveido pagaidu risinājumi, jālemj, kur būs automašīnu stāvvietas, kā pārvietosies pasažieri, kā mēs ievērosim ļoti stingrās drošības prasības, kā darbosies sakaru un komunālo pakalpojumu infrastruktūra. Tādēļ pašlaik tiek veikti arī risku un drošības auditi,» viņš teica.

Vingris piebilda, ka iepirkums par Rail Baltica stacijas celtniecību lidostā, visticamāk, tiks rīkots tāpat kā Rīgas Centrālās stacijas gadījumā, iegūstot pretendentu visam projektam, bet būvdarbi pēc tam notiks pa kārtām atbilstoši finansējuma pieejamībai.

«Tad mums nebūs jārīko vairāki mazi iepirkumi katrai kārtai. Tas arī ļauj piesaistīt nopietnas starptautiskas būvnieku komandas un viņiem labāk plānot darbu gaitu. Turklāt iepirkumā tiks iekļauts ne tikai stacijas projekts, bet viss posms no Imantas līdz lidostai,» stāstīja Vingris.

Iecerēts, ka Rail Baltica stacija pie lidostas Rīga atradīsies pirms tagadējās autostāvvietas pie lidostas izlidošanas termināļa.

Stacijas ēka būs trijos līmeņos – pirmajā līmenī stacijas ēkā varēs nokļūt autotransporta lietotāji, otrajā līmenī būs savienojums ar lidostas termināli, bet trešajā līmenī pa izbūvētajām estakādēm stacijas ēkā iebrauks vilcieni. Būvdarbus lidostā iecerēts sākt 2021.gadā.

Savukārt atkārtoti tiks izsludināts iepirkums par Salaspils loģistikas centra būvniecības ieceri un precizējošu ietekmes uz vidi novērtējumu, jo iepriekšējais iepirkums beidzās bez rezultāta. Salaspils loģistikas centrs ir iecerēta kā vieta, kur saslēgsies Rail Baltica Eiropas platuma standartam atbilstošās dzelzceļa sliedes un tagadējās Latvijas dzelzceļa sliedes, kuras atbilst Krievijas platuma standartam, un varēs notikt apmaiņa ar kravām starp abām dzelzceļa sistēmām, kā arī kravu autopārvadātājiem.

Lasiet arī: Līdz Rail Baltica būvdarbu uzsākšanai tiks atsavināti 123 īpašumi

Vingris atzina, ka pašlaik tiek vērtēts, kā pilnveidot iepirkuma nolikumu. «Tas bija iepirkums vienu soli pirms būvprojektēšanas – nepieciešams atjaunot tehniski ekonomisko pamatojumu šim objektam un precizēt ietekmes uz vidi novērtējumu. Pirmajā daļā bija nepieciešama jomā specializētu starptautisku uzņēmumu dalība, otrajā – ietekmes uz vidi speciālisti. Diemžēl potenciālajiem pretendentiem pa vasaru neizdevās izveidot apvienotu ekspertu komandu, kura varētu nodrošināt šādus integrētus pētījumus,» viņš skaidroja.

Vienlaikus Vingris noliedza, ka tas radīs aizkavēšanos projekta īstenošanā.

«Mums šim darbam vēl ir pietiekami daudz laika. Projektēšana, vēlākais, ir jāuzsāk 2021.gadā un jāpabeidz 2023.gadā, lai būvdarbiem paliktu pilnas trīs sezonas. Tādēļ visu vēl var paspēt izdarīt bez aizkavēšanās. Taču, protams, tas nav vienkāršs objekts, tādēļ visu gribējās sākt savlaicīgi. Pats objekts nav tas grūtākais, bet apkārtnē būs jāveic gan gāzesvadu, gan elektrotīklu pārbūve, blakus ir “Knauf” ģipša atradnes, kā arī vēl virkne objektu, ar kuriem ir jāsalāgo darbu laika grafiks un risinājumi. Tādēļ laiks ir, bet arī darbu ir daudz,» atzina Vingris.

Jau ziņots, ka Rail Baltica projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka Rail Baltica izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka Rail Baltica dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas