bnn.lv Latviski   bnn-news.com English   bnn-news.ru По-русски
Pirmdiena 10.12.2018 | Vārda dienas: Judīte, Guna
LatviaLatvija

LPS: VK norādītie trūkumi par skolēnu pārvadājumiem vērsti uz seku konstatāciju, nevis cēloņu analīzi

FaceBook
Twitter
Draugiem
print
(Balsojumu nav)

Baltic news, News from Latvia, BNN.LV, BNN-NEWS.COM, BNN-NEWS.RU

Valsts kontroles (VK) revīzijā par skolēnu pārvadājumiem norādītie trūkumi pamatā ir vērsti uz seku konstatāciju, nevis uz to cēloņu analīzi, pauda Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) priekšsēdis Gints Kaminskis (LZS).

Viņš skaidro, ka pašvaldības, organizējot skolēnu pārvadājumus, ņem vērā apstākļu kopumu – ceļu stāvokli, skolu attālumu, sabiedriskā transporta tīklu un kursēšanas grafiku un pats galvenais – lai neviens bērns nepaliktu uz ielas.

«Izvērtējot visus šos apstākļus, top arī skolēnu pārvadāšanas maršruti, kas kādreiz nozīmē arī garāku laika posmu ceļā. Pašvaldības skolēnu pārvadājumu organizēšanu pārskata ikdienas darbā – mainās skolēnu skaits, iespējams, citi apstākļi, bet bērna vajadzībām jebkurā situācijā jāpaliek pirmajā vietā,» pauž Kaminskis.

Viņš atzīmē, ka revīzijā netiek norādīts, ka valstī maršruta tīkls kopš 2007.gada, kad tika pieņemts Sabiedriskā transporta likums, tiek organizēts bez ekonomiskā pamatojuma. Rezultātā ik gadu veidojoties 10 līdz 15% finansējuma deficīts, ko pilnībā vai daļēji sedz no līdzekļiem neparedzētajiem gadījumiem.

«LPS regulāri aicinājusi atbildīgās ministrijas – Finanšu un Satiksmes – pārskatīt sabiedriskā pakalpojuma dotācijas bāzes noteikšanas principus, jo apzināti samazinot sabiedriskā transporta pakalpojumu bāzi, tiek samazināta sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamība iedzīvotājiem, tostarp, skolēnu pārvadājumiem. Šī sistemātiskā nepilnība liek pašvaldībām izveidot un uzturēt savu autotransporta parku ar vairāk nekā 400 vienībām, izstrādājot papildu maršrutu tīklu,» norāda priekšsēdis.

Tāpat viņš vērš uzmanību uz VK norādi, ka tikai atsevišķos gadījumos skolēni izglītības iestādēs nokļūst, izmantojot sabiedriskā transporta pakalpojumus. Taču, Kaminska ieskatā, tajā pašā laikā neesot noskaidrots, kāpēc valsts nepilda Sabiedriskā transporta pakalpojuma likumā noteiktās prasības, kas nosaka, ka maršruta tīklu veido, lai apmierinātu iedzīvotāju pieprasījumu pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem un nodrošinātu iespēju apmeklēt izglītības iestādes, ārstniecības iestādes, darbavietas, valsts un pašvaldību institūcijas to darba laikā.

Kaminskis arī norāda, ka līdz šim neviena uzraugošā valsts institūcija nav izvērtējusi vai Transporta attīstības pamatnostādnēs 2014.–2020.gadam fiksētais rādītājs, ka tiks nodrošināta sabiedriskā transporta pakalpojumi tādā līmenī, ka pagasti tiks savietoti ar novadu centriem vismaz divas reizes dienā, spēj nodrošināt arī skolēnu pārvadājumus. Tāpat neesot izvērtēts, kādēļ šis rādītājs netiek pildīts.

«Neapšaubāmi, skolēnu drošība ir prioritāte, par ko LPS norādījusi jau gadiem, ilgstoši uzsverot, ka pamatjautājums ir valsts vietējo un pašvaldību autoceļu kritiskais stāvoklis. To remontdarbu finansēšanai pašvaldībās mērķdotāciju apjoms nesasniedz pat pusi no pirmskrīzes laika. Rezultātā vairāk nekā 40% valsts vietējo un pašvaldību autoceļu tehniskais stāvoklis ir neapmierinošs. Taču, pildot Izglītības likuma prasības pašvaldībām skolēnu, pārvadājumi ir jānodrošina,» pauž pašvaldību pārstāvis.

Vienlaikus LPS atzinīgi vērtējot VK viedokli, ka skolēnu pārvadājumu plānošanu un īstenošanu, pašvaldībām būtu iespējams organizēt, izvērtējot dažādas alternatīvas, jo «tas dzīvē arī tiek darīts, visbiežāk bērna vajadzības liekot augstāk par finansiālo pamatojumu».

Tāpat LPS uzskata, ka izmantojami abi transporta pakalpojumi veidi – skolēnu un sabiedriskā transporta, jo jau iepriekš konstatēts, ka pastāv risks, ka pārņemot skolēnu maršrutus, ieņēmumi no biļešu pārdošanas nesegs papildu izdevumus.

Pašvaldības uzskata, ka nekavējoties būtu jāizstrādā mehānisms sadarbībai starp Satiksmes ministriju, Izglītības un zinātnes ministriju, plānošanas reģioniem un pašvaldībām skolēnu pārvadājumu plānošanā.

Tāpat būtu nepieciešams izvērtēt iespējamos normatīvo aktu grozījumus, kas pašvaldībām dotu iespējas legāli kompensēt izdevumus privātām personām nokļūšanai uz mācību iestādi, vietās, kur valsts nespēj nenodrošināt optimālus sabiedriskā transporta pakalpojumus.

Savukārt Autotransporta direkcija BNN informē, ka valstī ir nepieciešams organizēt un nodrošināt gan reģionālos sabiedriskā transporta pakalpojumus, gan arī skolēnu pārvadājumus. Situācijās, kad pašvaldību organizētie skolēnu pārvadājumi dublē reģionālos sabiedriskā transporta pakalpojumus, tie ir integrējami reģionālajā maršrutu tīklā. Taču gadījumos, kad pašvaldību organizētie skolēnu pārvadājumi ir lietderīgi un pamatoti, tie ir jāsaglabā un uzmanība jāpievērš šādu pārvadājumu drošībai.

«Jautājums par skolēnu pārvadājumu integrēšanu reģionālajā maršrutu tīklā tajos maršrutos, kur tas būtu lietderīgi, ir Autotransporta direkcijas dienas kārtībā kopš 2015.gada. Autotransporta direkcijas mērķis ir organizēt un veidot loģisku, optimālu pasažieru reģionālo pārvadājumu sistēmu un novērst pašvaldību skolēnu pārvadājumu dublēšanu ar reģionālajiem maršrutiem, tādejādi sekmējot racionālu valsts un pašvaldības budžeta līdzekļu izlietošanu. Pārvadājumu maršrutu dublēšana vienlaikus ir arī drauds reģionālo maršrutu slēgšanai, jo pasažieri no sabiedriskā transporta migrē uz skolēnu autobusiem. Attiecīgi samazinoties pasažieru skaitam reģionālajos maršrutos, samazinās ieņēmumi un palielinās pieprasījums pēc lielākas valsts dotācijas. Līdz ar to, maršruti, pēc kuriem nav pieprasījuma, tiek slēgti. Vienlaikus jāatzīst, ka visos gadījumos skolēnu pārvadājumu integrēšana reģionālajā maršrutu tīklā nav iespējama vai lietderīga, un to nosaka gan apdzīvotības blīvums un ceļu infrastruktūra, gan izveidotais reģionālais maršrutu tīkls,» šādu ieskatu skolēnu un reģionālo pārvadājumu problemātikā sniedz Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

«Mēs regulāri uzrunājam pašvaldības un tajos gadījumos, kad tas ir iespējams, aicinām skolēnu pārvadājumus iekļaut reģionālajā maršrutu tīklā. Vienlaikus, no savas puses, pielāgojam reģionālo autobusu kursēšanas laikus un pieturvietas skolēnu vajadzībām. Paldies tām pašvaldībām, kuras ir atsaukušās mūsu aicinājumam un tos skolēnu maršrutus, kuri pārklājas ar regulāro pasažieru pārvadātāju maršrutiem un reisu izpildes laikiem, aizstājušas ar sabiedriskā transporta reisiem vai arī mazinājušas skolēnu pārvadājumu apjomus. Piemēram, šogad Talsu, Kārsavas, Saldus, Gulbenes, Limbažu, Priekuļu, Raunas, Jēkabpils novados pašvaldības organizētie skolēnu pārvadājumi ir aizstāti ar reģionālajiem reisiem,» stāsta Godiņš.

Tomēr ir pašvaldības, kas joprojām turpina dublēt sabiedrisko transportu. Godiņš pievienojas Valsts kontroles paustajam un aicina tās pašvaldības, kur tas ir lietderīgi un iespējams, skolēnu pārvadājumus iekļaut reģionālajā maršrutu tīklā, tādējādi risinot Valsts kontroles revīzijā atklātās un izgaismotās problēmas: ilgo laiku, kas pašvaldību autobusos jāpavada skolēniem, braucot uz skolu vai pēc stundām gaidot skolēnu autobusu, skolēnu pārvadājumu dublēšanu ar reģionālo sabiedrisko transportu, skolēnu pārvadājumu drošību pašvaldības autobusos, resursu racionālu izlietošanu.

Jau vēstīts, ka VK revīzijā par pašvaldību rīcību, nodrošinot skolēnu pārvadājumus, konstatējusi, ka pašvaldību organizētajos skolēnu pārvadājumos nav izpratnes par bērnu atšķirīgajām situācijām un vajadzībām.

«Pašvaldībām organizējot skolēnu pārvadājumus, pārsvarā tiek izvēlēts viens risinājums visiem, un izvēles pamatā nereti ir konkurence ar kaimiņu pašvaldībām par skolas bērniem un naudu, kas seko skolēniem, nevis izpratne par bērnu atšķirīgajām situācijām un vajadzībām. Neracionālās un nepārdomātās skolēnu pārvadājumu organizēšanas dēļ skolēni ir spiesti ceļā uz un no skolas pavadīt ļoti ilgu laiku. Tas atstāj negatīvu ietekmi uz skolēnu veselību un mācību procesa kvalitāti. Šāda pieeja skolēnu pārvadājumu plānošanai atstāj rūpes par bērnu drošību un viņiem pieejamās izglītības kvalitāti otrajā plānā, kas nav pieļaujami,» norāda VK.


Pievienot komentāru

Keris: Pagaidām pāragri spriest par arodbiedrības atbalstu virsstundu skaita palielināšanai

Pagaidām ir pāragri spriest par arodbiedrības atbalstu virsstundu skaita palielināšanai, teica Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrības priekšsēdētājs Valdis Keris.

Tiesai nodod krimināllietu pret bijušo bērnunama Līkumi vadītāju Boķi

Zemgales tiesas apgabala prokuratūra ir nodevusi tiesai krimināllietu, kurā apsūdzība uzrādīta bijušajam bērnunama Līkumi vadītājam Jurim Boķim.

Mainīgi laika apstākļi sarežģī braukšanas apstākļus uz grants autoceļiem

Mainīgos laika apstākļos īpaši uzmanīgiem ir jābūt uz reģionālās un vietējās nozīmes ceļiem ar grants segumu, kas ziemā tiek uzturēti ar sniega kārtu. Autoceļiem ar grants segumu pārsvarā ir C uzturēšanas klase, kas nozīmē, ka laiks autoceļu brauktuves kaisīšanai ar pretslīdes materiālu un rievu izveidošanai sasalušā vai piebrauktā sniegā uz ceļa brauktuves netiek normēts.

Jurašs: Likumdošanas procesam jāvieš uzticība sabiedrībā

Lobēšanas apkarošana un tās regulējums ir viens no pretkorupcijas politikas elementiem. Tas uzlabo lēmumu pieņemšanas procesu, padara to maksimāli godīgu, atklātu un vieš uzticību sabiedrībā. To pirmdien, 10.decembrī, atklājot Saeimā pasākumu par godu Starptautiskajai pretkorupcijas dienai, uzsvēra Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas priekšsēdētājs Juris Jurašs.

ANO konferencē pieņemts globālais migrācijas pakts

Neskatoties uz vairāku valstu izstāšanos, ANO konferencē Marrākešā pirmdien, 10.decembrī, parakstīts globālais migrācijas pakts.

Vējonis atsauks Gobzema nomināciju premjera amatam

Valsts prezidents Raimonds Vējonis atsauks politiķa, KPV LV pārstāvja Alda Gobzema nomināciju premjera amatam.

Ekonomisti: Turpmāk inflāciju diktēs ārējie faktori

Šobrīd Latvijā nav pārāk straujas inflācijas, kas liecinātu par ekonomikas pārkaršanu, taču nav arī deflācijas, kas vairumā gadījumu arī nav vēlama. Algu kāpums ir straujš, bet neaiziet tādās galējībās kā Eiropas Savienības jaunajās dalībvalstīs Centrāleiropā, norāda Luminor bankas ekonomists Pēteris Strautiņš.

Turpinās Rail Baltica dzelzceļa līnijas būvprojekta iepirkumi Latvijā un Igaunijā

Rail Baltica kopuzņēmums izsludinājis otrās kārtas iepirkumu par būvprojektēšanas un autoruzraudzības pakalpojumu sniegšanu posmiem Vangaži–Salaspils–Misa Latvijā un Tallina–Rapla Igaunijā.

RD pārņems Kalnciema ielas grausta sakārtošanu, kuram pēkšņi mainījušies īpašnieki

Ja Kalnciema ielā 2B esošā nama īpašnieki neturpinās nama bīstamo daļu demontāžu, otrdien, 11.decembrī, to sāks pašvaldības pieaicinātie speciālisti, Rīgas domes Pilsētas īpašumu komitejas sēdē paziņoja tās vadītājs Oļegs Burovs.

Valsts fondēto pensiju shēmas plānos uzkrātais kapitāls audzis par 10,2%

Šā gada deviņos mēnešos valsts fondēto pensiju shēmas jeb pensiju 2.līmeņa ieguldījumu plānos Latvijā uzkrātais pensiju kapitāls pieaudzis par 10,2% jeb 334,8 miljoniem eiro, septembra beigās sasniedzot 3,61 miljardu eiro.

KPV LV frakcija pauž atbalstu Gobzemam

Partijas KPV LV Saeimas frakcija paudusi atbalstu Ministru prezidenta amata kandidātam Aldim Gobzemam kā valdības veidošanas sarunu vedējam.

Publisko Finanšu ministrijas un LIKA izstrādātās FIDIC līgumu veidnes

Finanšu ministrijas darba grupa, kurā piedalījās arī Latvijas inženierkonsultantu asociācijas pārstāvji, pabeigusi darbu pie divām FIDIC standarta būvniecības līgumu veidnēm. To galvenais uzdevums – standartizēt un vienkāršot iepirkumu sistēmu.

Atalgojumu mediķiem plāno palielināt no nākamā gada janvāra

Lai nodrošinātu ārstniecības personu darba samaksas palielinājumu par 20% saskaņā ar iepriekš apstiprinātajiem politikas plānošanas dokumentiem, Veselības ministrija izstrādājusi grozījumus Ministru kabineta noteikumos, paredzot attiecīgu vidējās darba samaksas palielinājumu ārstiem, māsām un citam medicīnas personālam.

Slimnīca Igaunijā prasīs maksāt par neatceltiem ārsta apmeklējumiem

Igaunijā Austrumviru Centrālā Slimnīca grasās ieviest kārtību, ka pacientam, kurš neierodas uz pierakstu pie ārsta un nav par to iepriekš informējis, par nenotikšu apmeklējumu būs jāmaksā šā vai tā.

Novembra beigās nedaudz pieaudzis bezdarba līmenis Latvijā

Latvijā šogad novembra beigās reģistrētā bezdarba līmenis bija 6,2% no ekonomiski aktīvo iedzīvotāju skaita, kas par 0,1 procentpunktu vairāk nekā mēnesi iepriekš.

Baltijas lauksaimnieki Briselē protestēs par godīgiem tiešajiem maksājumiem

Eiropadomē ceturtdien, 13.decembrī pulcēsies Eiropas Savienības valstu vai to valdību vadītāji, Eiropas Komisijas priekšsēdētājs un Augstākā pārstāve ārlietās un drošības politikas jautājumos, lai apspriestu ES budžeta jautājumu. Baltijas lauksaimnieki šajā laikā Briselē protestēs par godīgiem tiešajiem maksājumiem.

Pētījums: Jādara vairāk, lai ar tehnoloģijām atvieglotu nodokļu saistību izpildi

Uzņēmējdarbības nodokļu saistību izpildes sloga četri galvenie rādītāji vidēji pasaulē gandrīz nav mainījušies: saistību izpildes laiks; maksājumu skaits; kopējā nodokļu un iemaksu likme jeb KNIL un pēcdeklarēšanas indekss, secināts PwC un Pasaules Bankas Grupas veidotajā pārskatā Paying Taxes 2019.

Inflācija Latvijā gada griezumā sasniedz 3%

Šā gada novembrī, salīdzinot ar 2017.gada novembri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājies par 3,0%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati. Gan precēm, gan pakalpojumiem cenas pieauga par 3,0%.

Bildēs: Viļņā plaša demonstrācija skolotāju streika atbalstam

Viļņā plaši apmeklēta bijusi protesta akcija «Pēdējais zvans», lielam skaitam iedzīvotāju, paužot solidaritāti ar vairāk nekā tūkstoti pedagogu, kuri valstī streiko jau vairākas nedēļas, lai panāktu algu celšanu un citus uzlabojumus skolu un bērnudārzu darbībā.

Pacientei pēc onkoloģiskas saslimšanas veic Eiropā unikālu rekonstruktīvo operāciju

Rīgas Austrumu klīniskajā universitātes slimnīcā kādai aptuveni 50 gadus vecai pacientei ar onkoloģisku saslimšanu veikta Eiropas mērogā unikāla operācija, lai atjaunotu balss saišu funkcijas, izmantojot transplantātu no pašas pacientes kājas. Operācija ilgusi piecas stundas

Latvijā trešajā ceturksnī bijusi krietni straujāka IKP izaugsme nekā ES vidēji

Latvijā šogad trešajā ceturksnī salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pērn bijis krietni straujāks iekšzemes kopprodukta pieaugums nekā Eiropas Savienībā vidēji, liecina ES statistikas pārvaldes Eurostat pārskatītie dati, kas apkopoti par 26 bloka zemēm.

Būvvalde izsniegusi visu Skanstes tramvaja posmu būvatļaujas

Rīgas pilsētas būvvalde izsniegusi būvatļaujas visiem pieciem Skanstes tramvaja projekta posmiem, apliecināja Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāve Una Ahuna-Ozola.

ES Tiesa: Lielbritānija drīkst vienpusēji atcelt izstāšanos no bloka

Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka Lielbritānijai ir tiesības vienpusēji atcelt tās izstāšanos no ES, arī nesaņemot atļauju tā rīkoties no pārējām 27 dalībvalstīm.

Konkurences padomes locekles amatā stājas Līga Daugaviete

Konkurences padomes locekles amata pienākumus no pirmdienas, 10.decembra, sāk pildīt Līga Daugaviete, kuru šī gada 13.novembrī amatā apstiprinājis Ministru kabinets, BNN informē Konkurences padomes Komunikācijas speciāliste Zane Gorškova.

VNĪ: Okupācijas muzejā pabeigti demontāžas darbi, uzsāk pāļu izbūvi

Pabeigti demontāžas darbi Latvijas Okupācijas muzeja pārbūvei un Nākotnes nama būvniecībai, tādējādi noslēdzot nozīmīgu būvniecības posmu, informē projekta pasūtītājs VAS Valsts nekustamie īpašumi. Pirmdien, 10.decembrī, būvnieki Skonto Būve uzsāk pāļu izbūvi, kas balstīs Nākotnes namu.

Jaunākie komentāri