Marta rādītāji: Inflācija Latvijā sasniedz 2,8%

Inflācija jeb vidējais patēriņa cenu līmenis Latvijā 2019.gada martā, salīdzinot ar 2018.gada martu, pieauga par 2,8%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas pieauga par 2,7% un pakalpojumiem – par 2,9%.

Salīdzinot ar 2015.gadu, patēriņa cenas 2019.gada martā bija par 8,2% augstākas. Precēm cenas pieauga par 7,1%, bet pakalpojumiem – par 11%.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2019.gada martā, salīdzinot ar 2018.gada martu, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, atpūtas un kultūras grupai, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā pieauga par 2,3%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+16,4%) un kartupeļiem (+29,9%). Gada laikā cenas pieauga arī maizei (+8,0%), miltiem un citiem graudaugiem (+10,3%), konditorejas izstrādājumiem (+3,4%), gaļas izstrādājumiem (+4,5%), svaigām vai atdzesētām zivīm (+10,2%), cūkgaļai (+2,2%), šokolādei (+3,7%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1,0%). Savukārt lētāki kļuva svaigi augļi
(-4,4%), kafija (-3,6%) siers un biezpiens (-1,8%), mājputnu gaļa (-1,5%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 5,4%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 3,0%, ko galvenokārt ietekmēja alus un vīna cenu pieaugums. Tabakas izstrādājumu cenas kāpa vidēji par 9,9%.

Gada laikā ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 5,7%. Dārgāka kļuva elektroenerģija, dabasgāze, ūdensapgāde, atkritumu savākšana, cietais kurināmais, siltumenerģija, mājokļa īres maksa.

Ar transportu saistīto preču un pakalpojumu grupā būtiskākā ietekme uz cenu kāpumu bija degvielai (+2,9%). Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 5,5%, auto gāze – par 9,4%, savukārt benzīna vidējais cenu līmenis samazinājās par 1,7%. Cenas pieauga personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, savukārt lētākas bija lietotas automašīnas, pasažieru aviopārvadājumi.

Atpūtas un kultūras grupā cenas gada laikā pieauga par 2,8%. Dārgāka kļuva televīzijas abonēšanas maksa, kompleksie atpūtas pakalpojumi, barība lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumi.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumu cenas pieauga par 3,6%. Cenu pieaugumu galvenokārt noteica ēdināšanas pakalpojumi, kuriem vidējais cenu līmenis pieauga par 3,8%.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija apģērbiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, zobārstniecības pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās apaviem.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 1,1%

2019.gada martā, salīdzinot ar 2019.gada februāri, vidējais patēriņa cenu līmenis pieauga par 1,1%. Precēm cenas pieauga par 1,3%, bet pakalpojumiem – 0,7%. Lielākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam apģērbiem un apaviem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis pieauga par 0,9%. Būtiskākā ietekme uz vidēja cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem augļiem (+6,6%), šokolādei (+5,8%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1,3%), svaigām vai atdzesētām zivīm (+11,6%), olām (+4,2%), kartupeļiem (+7,6%), piena produktiem (+1,6%), sieram un biezpienam (+1,1%), jogurtam (+2,5%), pienam (+1,9%), cūkgaļai (+1,2%), tējai (+4,8%). Savukārt lētāka bija kafija (-2,6%), svaigi dārzeņi (-1,2%) un konditorejas izstrādājumi (-1,3%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu cenu līmenis pieauga par 2,2%. Alkoholiskajiem dzērieniem cenas pieauga par 3,7%, ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums alkoholiskajiem dzērieniem no 2019.gada 1. marta.

Martam raksturīgo cenu kāpumu apģērbiem un apaviem ietekmēja jaunās pavasara sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas pieauga par 7,5%, apaviem – par 11,7%.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 1,2%. Degvielai cenu līmenis pieauga par 2,2%, tai skaitā dīzeļdegvielai – par 2,1%, benzīnam – par 2,7%. Cenas pieauga pasažieru aviopārvadājumiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās lietotām automašīnām.

Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 1,6%, ko galvenokārt ietekmēja cenu pieaugums kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem par 12,8%. Dārgāka kļuva televīzijas abonēšanas maksa.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais sadārdzinājums bija telekomunikāciju pakalpojumiem, materiāliem mājokļa uzturēšanai un remontam. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, farmaceitiskajiem produktiem.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas