Orlen Lietuva vedīs pirmo kravu pa pērn atjaunoto Mažeiķu–Reņģes dzelzceļa posmu

Polijas naftas koncerna PKN Orlen Lietuvas meitassabiedrība Orlen Lietuva sestdien, 15.februārī, vedīs savu pirmo kravu pa pērn atjaunoto dzelzceļa posmu Mažeiķi–Reņģe, par kura nojaukšanu Eiropas Komisija (EK) 2017.gadā noteica Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam Lietuvos geležinkeliai gandrīz 28 miljonu eiro naudassodu.

Lietuvos geležinkeliaipa pa šo maršrutu vedīs 2 700 tonnas gaišo naftas produktu, kas paredzēti Latvijas iekšējam tirgum, bet no Latvijas robežas šo kravu pārņems un nogādās Rīgā VAS Latvijas dzelzceļš (LDz).

Sestdien, 15.februārī, Mažeiķos paredzēts simbolisks pasākums, kurā piedalīsies Lietuvas un Latvijas satiksmes ministri Jaroslavs Narkevičs un Tālis Linkaits (JKP), Lietuvas valdības kanclers Aļģirds Stončaitis, Mažeiķu mērs Vidmants Macevičs, kā arī uzņēmumu Lietuvos geležinkeliai, Orlen, Orlen Lietuva un Latvijas dzelzceļš vadītāji.

Nojauktā posma atjaunošana, kas izmaksāja 9,4 miljonus eiro, tika pabeigta pagājušā gada nogalē. Darbus veica Igaunijas uzņēmēja Oļega Osinovska kompānijas Skinest Rail grupā ietilpstošais Lietuvas uzņēmums Vitras-S.

Līdz ar to Orlen Lietuva tagad savas produkcijas transportēšanai var izmantot īsāku maršrutu. Līdz šim tā tika vesta caur Šauļiem un Jonišķiem.

Dzelzceļa posms Mažeiķi-Reņģe, kas ir 19,5 kilometrus garš, tika negaidīti slēgts 2008.gadā Lietuvos geležinkeliai un Polijas naftas koncernam Orlen piederošā naftas pārstrādes uzņēmuma Orlen Lietuva konflikta dēļ, skaidrojot to ar sliežu ceļu slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību, bet vēlāk viens sliežu ceļa posms šajā līnijā tika demontēts. Naftas pārstrādes kompānijai līdz ar to nācās izmantot garāku un dārgāku eksporta maršrutu uz Rīgas ostu.

Lasiet arī: Lietuvas valdība paver ceļu līgumam par Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa atjaunošanu ar apsūdzētā Osinovska uzņēmumu

Eiropas Komisija (EK) pēc Latvijas un Orlen Lietuva pieprasījuma 2013.gadā sāka izmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai Lietuvos geležinkeliai tādējādi nav ierobežojis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū un pārkāpis Eiropas Savienības (ES) monopoldarbības uzraudzības noteikumus, kas aizliedz dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu.

2017.gada oktobrī EK paziņoja, ka noteikusi Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam gandrīz 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū.

Tā paša gada nogalē Lietuvas valdība nolēma atjaunot dzelzceļa posmu starp uzņēmumam Orlen Lietuva piederošo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Lietuvā un Reņģi Latvijā.

Pērn augustā Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmums izsludināja konkursu par šā posma atjaunošanu, bet 2019.gada martā parakstīja 11,35 miljonu eiro līgumu ar konkursā uzvarējušo Lietuvas kompāniju Vitras-S.

Posmā Mažeiķi–Reņģe darbu gaitā arī saremontētas vai atjaunotas piecas pārbrauktuves, pieci tilti, trīs caurtekas un veikti citi darbi.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas