Pētījums: Vairāk nekā puse Baltijas influenceru savu slavu nopirkuši

Ilustratīvs attēls

Vairāk nekā pusē jeb 53% Baltijas influenceru darbību novērojamas krāpšanas pazīmes, liecina komunikāciju aģentūras A.W. Olsen & Partners un HypeAuditor veiktais pētījums.

Latvijā ar blēdībām vismazāk nodarbojas zemākās kategorijas influenceri – tie, kuru sekotāju skaits nepārsniedz 5 000. Tur sekotājus pirkuši 44%.

Krāpšanās visbiežāk sastopama to influenceru vidū, kuriem ir līdz 20 000 sekotāju.

«Tas var būt saistīts ar tādiem kā «stikla griestiem» – ja neesat persona, kas regulāri parādās medijos, ir diezgan grūti pārvarēt 20 000 sekotāju robežu un sākt labi pelnīt, tāpēc tiek uzsākta dažādu krāpšanas mehānismu izmantošana, piemēram, robotu un reakciju pirkšana, dalība grupās, kur lietotāji aktīvi komentē cits cita ierakstus, kā arī masveida piesekošanas, tas ir, parakstīšanās-atteikšanās, izmantošana,» skaidro A.W. Olsen & Partners projektu vadītāja Baltijas valstīs Maija Vorkule.

Tie influenceri, kuriem ir līdz 100 000 sekotāju, ar negodīgām metodēm nodarbojušies 53% gadījumu, liecina pētījuma dati.

Vai kaimiņos dzīvo vairāk blēžu?

Kategorijā «Līdz 5 000 sekotāju» Igaunijā bija 45% krāpnieku, bet Lietuvā – 50%. Kategorijā «No 20 000 līdz 100 000 sekotāju» krāpušies 47% lietuviešu, bet igauņi – 55%. Vidējā kategorijā starp igauņu influenceriem bija 65% krāpnieku.

Vorkule norāda – šādi influenceri piemāna ne vien reklāmdevējus, bet arī savus sekotājus. Tāpēc uzņēmējiem aizvien vairāk interesē neliela mēroga influenceri.

«Reklāmdevēju interese par influenceriem, kam sekotāju skaits pārsniedz miljonu, ir samazinājusies par vairāk nekā trešdaļu – veseliem 35 %,» atzīmē Vorkule, atsaucoties uz Getblogger.ru datiem.

Kādi ir populārākie krāpšanas veidi?

Visbiežāk (28%) Baltijas influenceri pirkuši sekotājus. Ar masveida piesekošanu nodarbojies 21%, 17% maksājuši par komentāriem, bet 6% iesaistījušies savstarpējās komentēšanas grupās.

«Rezumējot jāteic, ka gan krāpšanas, gan paša ietekmētāju tirgus plašums ir šausminošs. Daudziem šķiet, ka viņi ienāks šajā jomā, «uzskrūvēs» sekotāju, tīkšķu un komentāru skaitu un pār viņiem nolīs reklāmdevēju pasūtījumu lietus,» komentē Vorkule. «Tā nav – visspilgtākais pierādījums ir pavisam sīko ietekmētāju augošā popularitāte. Lai gūtu panākumus šajā jomā, ir jāiegulda daudz darba, bet reklāmdevējiem, kā arī parastiem lietotājiem pirms uzticēšanās kādai Instagram zvaigznei ir jāpārliecinās, ka tā tiešām ir zvaigzne, nevis kārtējais krāpnieks.»

Pētījums tika organizēts šā gada septembrī, izanalizējot vairāk nekā 5 000 profilu. To veica Instagram un YouTube influenceru kontu analīzes rīks HypeAuditor pēc A. W. Olsen & Partners pasūtījuma.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas