Rīgas satiksmei jāatdod valstij 14 miljoni; vaino iepriekšējo domes vadību

Pašvaldības dotētajam uzņēmumam Rīgas satiksme valstij jāatdod 14 miljoni, vēsta TV3 raidījums Nekā personīga.

Šāds finansiāls trieciens nācis pēc Valsts ieņēmumu dienesta (VID) auditā atklātajiem pārkāpumiem par laiku, kad galvaspilsētā vara bija Saskaņa un Gods kalpot Rīgai rokās. VID uzskata, ka Rīgas satiksme un tās darījuma partneri ir piedalījušies nodokļu slēpšanas shēmās, kas valsts budžetam radījuši ievērojamus zaudējumus. Lēmums vēl nav stājies spēkā, bet tas pārsūdzēts VID ģenerāldirektorei, un gada iznākums būs zināms pēc aptuveni diviem mēnešiem, norāda Nekā personīga (NP).

Raidījuma žurnālisti atgādina, ka VID pārbaudi par darījumiem Rīgas satiksmē sāka vēl laikā, kad Rīgas domē valdīja Ušakova un Amerika tandēms. Lai pārliecinātos, vai darījumi tiešām notikuši, auditori prasīja informāciju ne tikai tajos iesaistītajiem, bet arī nodokļu administrācijām no desmit dažādām valstīm.

Lēmums, ka Rīgas satiksmei ir jāatmaksā valsts budžetā izkrāptos nodokļus par turpat 14 miljoniem, ir pamatots uz 285 lapām.

Rīgas satiksmes darījumi ar Rīgas karti

«Rīgas satiksmei un Francijas investoram Conduent piederošā Rīgas karte savā biznesā iesaistīja divas firmas, kuras, VID ieskatā, bija buferuzņēmumi. E-talona sistēmas apkalpošana jau no pirmsākumiem veidota necaurspīdīga, lai būtu grūti izsekot naudas tēriņiem. Tās izveidē bija klāt Aleksandrs Brandavs, kurš bija arī domē valdošās partijas Gods kalpot Rīgai biedrs. Viņam darbošanās Rīgas kartes valdē ienesa 150 000 gadā,» stāsta NP.

Rīgas satiksmes meitas uzņēmuma piesaistītās firmas BMS Tehnoloģija un Burlat, kontrolēja ar Brandavu saistītais uzņēmējs Andrejs Blažko. VID ieskatā, šie uzņēmumi apzināti iesaistījās fiktīvu darījumu shēmā jeb tā dēvētajā pievienotās vērtības nodokļa (PVN) karuselī.

Rīgas karte ik gadu iekasēja e-biļešu sistēmas uzturēšanas maksu. Salīdzinājumam, ja ieņēmumi no biļetēm Rīgas satiksmei gadā vidēji bija 40 miljonu eiro, no kuriem 15 miljoni eiro bija jāmaksā Rīgas kartei par sistēmas apkalpošanu.

Rīgas karte mātes kompānijai katru mēnesi izrakstīja vienādus rēķinus par pakalpojumiem, kurus tā it kā nodeva apakšuzņēmumiem SIA BMS Tehnoloģija un SIA Burlat. Bet tie noformēja darījumus vēl ar citiem apakšuzņēmumiem, kurus drīz pēc tam izslēdza no PVN maksātāju reģistra, atzīmē NP.

VID uzskata, ka tā nebija nejaušība, ka Burlat un BMS Tehnoloģija un viņu apakšnieki atradās vienā adresē, šeit – Raunas ielā 5. Tas atviegloja dokumentu noformēšanu par neesošajiem darījumiem. Arī valdes loceklis pamatā visur bija ar partiju Gods kalpot Rīgai saistītais Andrejs Blažko. Un arī grāmatvedību visiem uzņēmumiem kārtoja vieni un tie paši cilvēki.

VID uzskata, ka BMS Tehnoloģija un Burlat nebija materiāltehnisko, un darba spēku resursu e-biļešu sistēmas uzturēšanai. Tikai divos gados vien SIA Burlat darījumi ar Rīgas karti pārsniedza 17 miljonus, lai gan uzņēmumā strādāja pieci darbinieki, no kuriem neviens nebija informāciju tehnoloģiju speciālists. Arī Francijas uzņēmums CBS, kas projektēja, izstrādāja un uzstādīja biļešu sistēmu sabiedriskajā transportā,

VID norādījis, ka pirmo reizi dzird par Burlat un BMS Tehnoloģija un nekad nav veicis šo kompāniju darbinieku apmācību.

Ar uzņēmēju Blažko Nekā personīga neizdevās sazināties, bet bijušais Rīgas kartes valdes loceklis Brandavs VID audita secinājumus nekomentēja.

Aleksandrs Brandavs, SIA Rīgas karte valdes loceklis (No 2007.decembra līdz 2019.jūnijam), SIA Rīgas satiksme Elektronisko norēķinu un projektu daļas vadītājs (No 2005.maija līdz 2019.martam.) raidījumam vien noteica: «Es neko nekomentēšu. Visu labu!»

VID pārbaudē pārkāpumus konstatēja arī biļešu iegādē. Šajos darījumos mākslīgi iesaistīti apakšnieki, un Rīgas karte par tām pārmaksājusi piecas reizes.

Auditā pierādīts, ka dzeltenās papīra viedbiļetes Honkongā reģistrēts uzņēmums T-Ursim Limited iegādājies no Somijas (Confidex OY) un Francijas uzņēmumiem (Paragon Identification SAS) par 10 centiem gabalā.

Tālāk tās pārdotas Krievijas uzņēmumam UNIMAX OOO jau par piecas reizes dārgāku cenu – 50 centiem.

Un tad caur trīs Latvijas uzņēmumu ķēdi ( SIA BMS Tehnoloģija, SIA Burlat, SIA Rīgas karte) biļetes nonākušas pie gala saņēmēja – Rīgas satiksmes. Deviņus miljonus eiro par biļetēm Krievijas uzņēmums aizskaitījis Honkongas kompānijai caur kredītiestādi Lietuvā, kur ar kontu bija tiesīga rīkoties Latvijas jau zināmās starpniekfirmas BMS Tehnoloģija grāmatvede. Savukārt Honkongas uzņēmums izmantojis banku Lihtenšteinā. Sākoties VID pārbaudei, Krievijas uzņēmuma konts Lietuvā, ar kuru dīvainā kārtā bija tiesīga rīkoties BMS Tehnoloģijas grāmatvede, slēgts. Bet naudas saņēmējs Honkongā, kurš saistīts ar kādu citu Blažko uzņēmumu, miris, pauž Nekā personīga.

Kas bija shēmas patiesie labuma guvēji «pastkastīšu uzņēmumu» darījumu ķēdē ar Rīgas karti, tagad noskaidros divās kriminālizmeklēšanās – VID muitas un nodokļu policijā un nesen ierosinātajā kriminālprocesā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā.

Auditā secināts, ka Rīgas satiksme, ko tobrīd vadīja Leons Bemhens, nevarēja nezināt par šo shēmu.

Un valdes locekļiem bija vienošanās par naudas plūsmas organizēšanu uzņēmumu starpā, norāda NP.

Iespaidīgais 13 822 552 eiro uzrēķins Rīgas satiksmei pamatā ir par darījumiem ar Rīgas karti, ko VID uzskata par fiktīviem. Arī Rīgas kartei piemērots identisks uzrēķins un šā gada augustā arestēti kompānijas konti.

Rīgas satiksmes darījumi ar Alkom Trans

Rīgas satiksme ir lielākais tramvaju un trolejbusu tīklu uzturētājs Latvijā. Un tajā strādā vairāk nekā 4 000 autoatslēdznieku, elektromontieru un citu speciālistu. Tik pieredzējušam pašvaldības uzņēmumam vajadzētu būt visai informācijai par rezerves daļām un to piegādes cenām.

2013.gadā pašvaldības uzņēmums vienojās par 125 jaunu trolejbusu iegādi ar Čehijas uzņēmumu Škoda Electric, bet trīs gadus vēlāk – par 15 jauniem zemās grīdas tramvajiem no Škoda Transportation. Rezerves daļas piegādāt un remontdarbus veikt jaunajiem tramvajiem, trolejbusiem trīspusējā līgumā apņēmās Aleksandram Krajčekam piederošais Latvijas uzņēmums Alkom.

Auditā apšaubīts, vai garantijas un ārpus kārtas remontus jaunajiem transportlīdzekļiem tiešām veica Alkom, jo darbi notika Rīgas satiksmes telpās.

Daudz skaidrāki pārkāpumi ieraugāmi darījumos ar rezerves daļām. Pārbaudot rēķinus un sazinoties ar ražotājiem, VID konstatējis, ka vairākām rezerves daļām tādām kā tahogrāfs, durvju vadības bloks, vilcēja dzinējs Alkom Rīgas satiksmei pārdod ar 20% līdz pat 50% lielu uzcenojumu.

Ievērību pelna speciālā transportlīdzekļa tramvaja sliežu uzturēšanai – Unimog U423″ darījums.

Alkom to nopircis no Vācijas uzņēmuma Zwiegoff par turpat pusmiljonu eiro (493 816 eiro) .

Tālāk pārdevis čehu Škoda ar 70 000 lielu uzcenojumu. Bet Rīgas satiksme pēc mēneša no čehu kompānijas iegādājas to vēl par 160 000 dārgāk (724 882 eiro). Finālā pašvaldības uzņēmums par tramvaju sliežu transportlīdzekli samaksā tikpat, cik Aizsardzības ministrija par jaunu bruņutransportieri. Kopumā tā vērtība šai darījumu ķēdē pieauga par vairāk nekā 230 000 (precīzi –231 066) eiro, stāsta raidījumā.

VID vērtē, ka Rīgas satiksmes darījumi ar Alkom kā starpnieku bijuši fiktīvi.

Auditori arī pārliecināti, ka Rīgas satiksme zināja par piedalīšanos nodokļu krāpšanas shēmās.

No Rīgas satiksmes puses līgumus par tramvajiem un trolejbusiem ar čehiem parakstīja Leons Bemhens, Igors Volkinšteins, bet no Čehijas uzņēmuma vairākas amatpersonas, tai skaitā Vladislavs Kozaks. Viņus un arī uzņēmēju Māri Martinsonu KNAB apcietināja 2018.gada nogalē aizdomās par korupciju tramvaja un trolejbusa iepirkumos. VID auditā aprakstītie darījumi ar Alkom Trans pievienoti arī šajā KNAB lietā, piebilst Nekā personīga žurnālisti.

Andrejs Lisenko, KNAB 2.pārvaldes 2.nodaļas priekšnieks: «Kā jau norādīja VID, auditori neatzīst šos darījumus. Tie darījumi nebija nepieciešami un tas uzcenojums nebija pamatots. Un ar to uzskatāmo piemēru mēs redzējām, ka sadārdzinājums ir četras reizes.»

Nekā personīga: «Bet pierādījumi tam, kurš varēja būt šīs gala starpības saņēmējs joprojām tiek meklēti?»

Lisenko: «Mēs skatāmies, kur nauda aiziet tālāk un notiek sadarbība ar ārvalstīm. Tas, ko prasa no dažādām ārvalstu bankām, tie konti, kuros analizē finanšu plūsmas. Un meklē gala saņēmēju. Un kur tā nauda aiziet. Un, vai tā atgriežas Latvijā kādai no amatpersonām. Daļa (informācijas ) ir saņemta no Kipras, Polijas un Apvienotās Karalistes, bet joprojām tiek gaidīta informācija no tām jurisdikcijām, kur nauda tika aizskaitīta – Ķīnas tautas republika, Honkonga.»

Raidījumā atzīmē, ka nodokļu shēmās lielākoties figurē Gods kalpot Rīgai biedri, vai ar bijušo Rīgas vicemēra Ameriku saistīti cilvēki. Daļa aizdomās turēto izmeklēšanas laikā miruši.

Akcionāra pārstāvis Rīgas satiksmē pieļauto pārkāpumu un iespējamo noziegumu laikā bija Rīgas mērs Nils Ušakovs.

Ušakovs: «Atbildēt uz jūsu jautājumu varu, tikai vadoties no ziņām, kas izskanēja medijos. Man ir grūti iedomāties, kā kapitāldaļu turētāja pārstāvis jebkurā valsts, pašvaldības vai privātajā uzņēmumā, var uzņemties jebkāda veidā atbildību par to, kas notiek ar apakšuzņēmumiem, ar kuriem kādam no meitas uzņēmumiem ir bijušas attiecības.»

Sākoties kriminālizmeklēšanai Rīgas satiksmē, Ameriks no sava posteņa atkāpās, Ušakovu no mēra amata atstādināja pašvaldības lietu ministrs.

Gan Ameriks, gan Ušakovs kandidēja Eiroparlamenta vēlēšanās un abi patlaban ir deputāti Eiropas Parlamentā.

VID auditā vērtēti arī uzņēmuma līgumi ar aptuveni pussimt Rīgas satiksmes konsultantiem. Nekā personīga jau ir stāstījis, ka vairākus tūkstošus mēnesī par izdomātiem darbiem saņēma Saskaņai un Gods kalpo Rīgai pietuvinātie, arī daži domes deputāti un pat Rīgas vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs.

Rīgas satiksmes jaunā vadība par uzņēmumam radītajiem zaudējumiem šo uzņēmuma līgumu sakarā, vērsusies tiesā pret iepriekšējiem valdes locekļiem.

Saistītie raksti

1 komentārs

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas