Iepirkumu DNS jeb svītru koda vēsture

1948.gadā Drexel Tehnoloģiju institūtā, Filadelfijā, ieradās kāda lielveikala vadītājs. Viņš lūdza institūta inženieriem izgudrot tehnoloģiju, ar kuru būtu iespējams kodēt informāciju par veikala produktiem. To uzņēmās divi augstskolas vecāko kursu studenti – Bernards Silvers (Bernard Silver) un Džozefs Vudlends (Joseph Woodland).

Vudlends kļuva tik apsēsts ar šo ideju, ka pameta augstskolu, lai varētu pilnībā pievērsties darbam. Kādu dienu viņš sēdēja Maiami pludmalē un smiltīs ar pirkstiem vilka līnijas. Un tad pār viņu nāca apskaidrība: dažāda platuma līnijas varētu darboties kā pagarināts Morzes kods. Citiem vārdiem, tā tika izgudrots svītru kods, raksta Bloomberg.

Pagājušajā nedēļā Vudlends nomira, atstājot aiz sevis tehnoloģiju, kas ir tik ierasta, ka mēs to pat vairs nepamanām. Jebkam, ko iegādājamies veikalā, ir savs unikāls svītru kods.

Tomēr sākumā svītru kods tika piedāvāts tikai kā viena iespēja no daudzām. Kā svītru kodam izdevās iemantot tādu popularitāti? Un kādām jābūt modernajām tehnoloģijām (piemēram, mobilajiem maksājumiem), lai tās varētu pretendēt uz līdzvērtīgu statusu?

Bloomberg min dažas no svītru koda īpašībām, kas visticamāk nodrošināja Vudlenda izgudrojumam tādu veiksmi:

Vienkāršība, kas kļūst par ieradumu

Līdz pat 70.gadu beigām visu ASV lielveikalu darbinieki produktu cenas kases aparātos ievadīja manuāli. Protams, tas radīja daudz kļūdu un rezultātā arī klientu neapmierinātību. To varēja izbeigt tikai ar vienkāršu tehnoloģiju, kuras izmantošana sniedz acīmredzamu labumu. Svītru kodi ir vienkārši un ikoniski – cilvēki tos mēdz pat tetovēt sev uz ķermeņa.

Vienota sistēma

Ja katram lielveikalam un kartupeļu čipsu ražotājam būtu sava tehnoloģija, iestātos haoss. Tā vietā tirgotāji un ražotāji sanāca kopā, lai izvēlētos vienotu svītru koda dizainu, kuru Vudlends viņiem palīdzēja izstrādāt.

Masu efekts

Bloomberg to skaidro ar piemēru par kredītkartēm. Līdz pat 60.gadiem kredītkartes bija tikai ļoti turīgiem cilvēkiem. Vidusslānis norēķinājās ar skaidru naudu vai reizēm uz nomaksu, veidojot maksājumu plānu. Beigu beigās bankas nonāca pie secinājuma, ka cilvēki lietos kredītkartes tikai tad, ja tās lietos visi viņiem pazīstamie cilvēki. Pēc tam sākās kredītkaršu masveida sūtīšana ikvienam iedzīvotājam. Pirmajā piegājienā tika «apgādāta» Fresno pilsēta Kalifornijas štatā, nosūtot kopumā 60 000 kredītkartes. Svītru koda gadījumā tirgus tika apgūts daudz vienkāršākā veidā. Būtībā visu noteica Wal-Mart veikalu ķēdes izplešanās, jo šajos veikalos svītru kodi tika izmantoti, lai radītu nu jau leģendāri efektīvo norēķinu sistēmu.

Ref: 110.000.103.2917

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas