Skvernelis: «Lietuvai būtu jāuzveic Latvija Ķīnas investīciju piesaistē»

Lietuvas premjerministrs Sauļus Skvernelis (pirmais no labās)

Lins Jegelevičs (Linas Jegelevičius) speciāli BNN

Lietuvas premjerministrs būs pakutinājis Latvijas ego, jo pēc tikšanās ar Ķīnas parlamenta priekšsēdētāju, ar kuru apspriestas Ķīnas investīcijas Lietuvā, vērtējis: «Lietuvai būtu jāuzveic Latvija Ķīnas investīciju piesaistē», jo sevišķi Klaipēdas ostas attīstības dēļ.

«Klaipēdas osta ir straujāk augošā osta Baltijas jūras reģionā, tas ir vispārēji atzīts fakts. Ja spēsim veiksmīgi īstenot projektu, kura mērķis ir to paplašināt tādā apmērā, kādu apstiprinājusi [Lietuvas] Valdības Stratēģiskā komisija, tad visiem būs pat grūti runāt par konkurenci ar mūsu brālīšiem, latviešiem. Ķīna varētu vest lielu apjomu savas produkcijas uz Rietumeiropu caur Klaipēdas ostu,» tā Lietuvas premjerministrs Sauļus Skvernelis (Saulius Skvernelis).

Valdības vadītājam nepiekrīt Sigits Besagrisks (Sigitas Besagirskas), kurš vada Viļņas Rūpniecības un uzņēmējdarbības asociāciju, kura vērtējumā Ķīna jau ir izvēlējusies Poliju un Baltkrieviju kā savus biznesa mezglus.

«Pēdējā, piemēram, ceļ vērienīgu investīciju parku. Kad tas būs uzbūvēts, tas centīsies pārpludināt Eirāzijas Savienības un arī Baltijas valstis ar lētām Ķīnas precēm. Trīs Baltijas valstis pagaidām nevar lepoties ar lielām Ķīnas investīcijām,» sarunā ar BNN vērtēja Besagirsks.

Lietuvai eksperta vērtējumā nav priekšrocību pār Latviju

«Nedomāju, ka tas būtu ļoti vienkārši – pārvirzīt Ķīnas kravas prom no Latvijas vai kādas citas vietas uz Lietuvu. Kā Lietuva, tā Latvija investīciju ziņā ir līdzīgā situācijā, kur nevienam salīdzinājumā ar otru nav priekšrocību,» komentēja Viļņas Rūpniecības un uzņēmējdarbības asociācijas vadītājs.

Tomēr citi analītiķi uzskata, ka lielu izrāvienu Ķīnas investīciju piesaistē var piedzīvot tieši Latvija, ja Ķīna īstenos tās nodomu rietumu virzienā paplašināt ambiciozo dzelzceļa projektu «Viena josta, viens ceļš».

Tālejošs dzelzceļa projekts

2016.gada novembrī no Džedzjanas provinces Ķīnā ceļā tika sūtīts izmēģinājuma konteineru kravas vilciens, kas, mērojot 11 000 kilometru garu ceļu, sasniedza Latviju 12 dienās. Loģistikas jomā tas tiek uzskatīts par lielu sasniegumu, kas, iespējams, var liecina par tālejošiem Pekinas plāniem kravu pārvadājumu nozarē.

Lai sniegtu plašāku ieskatu projekta nākotnes iecerēs, Ķīna 2017.gada maijā rīkos augsta līmeņa sarunu forumu «Viena josta, viens ceļš».

Māris Andžāns, Latvijas Ārpolitikas institūta pētnieks uzskata, ka Latvijai kaimiņvalstu vidū ir virkne priekšrocību attiecībā uz transportu un kravu pārvadājumiem

Nesenā intervijā Andžāns kā Latvijas priekšrocības uzskaitījis: «ģeogrāfisko atrašanās vietu, pieredzi Austrumu-Rietumu tranzītā, profesionālu personālu, kas prot vairākas svešvalodas, dalību vienotajā ES tirgū, [un] daudzpusīgumu, ko sniedz starptautiskā lidosta «Rīga», kurai, salīdzinot ar Igauniju vai Lietuvu, ir iespējas un pieredze kravu apkalpošanā, kas nākušas, piemēram, no Afganistānas».

Ref: 111.111.103.4537

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas