Somijas pētījums: Bērnu un vecāku ekrāna laiks var kavēt mazuļu valodas attīstību

Ilgs laiks, ko vecāki un bērni pavada pie elektronisku ierīču ekrāniem, var aizkavēt valodas prasmju attīstību otrajā dzīves gadā, tā secināts Somijas pētījumā, ko veikusi Tamperes Universitātes Slimnīca, vēsta raidorganizācija YLE.

Somijā laika posmā no 2013. līdz 2015.gadam pēc reģionālo dzemdību namu uzaicinājuma kopumā gandrīz 1 700 somu valodā runājošu ģimeņu piekrita piedalīties pētījumā vēl pirms bērnu piedzimšanas.

Izpētes gaitā tika pārbaudīts, kā runas prasmes un valodas izteiksme attīstījās bērniem 18 un 24 mēnešu vecumā. Pētījumā secināts, jo ilgāk vecāki un viņu bērni lietojuši elektroniskās ierīces, raugoties to ekrānā, jo mazāks bijis bērnu vārdu krājums.

Lasiet arī: Attālināto izglītības procesu turpinās vēl 98 izglītības iestādēs

Lai izdarītu secinājumus, pētnieki lūguši vecākus pašus aprakstīt sava bērna vārdu krājumu, mazuļa veidotās vārdu kombinācijas, runas saprotamību, kā arī mazuļa prasmes norādīt ar pirkstiem uz priekšmetiem un sekot norādījumiem.

Apmēram divām trešdaļām bērnu viņu vārdu krājumā bijis ne vairāk kā 20 vārdu, bet aptuveni trešdaļa lietojusi mazāk par pieciem vārdiem. Pētījuma galvenā autore, Tamperes Universitātes vadošā logopēde Marja Asikainena (Marja Asikainen) komentējusi, ka kopumā vērtējams, ka mazuļu vārdu krājums pētījumā iesaistītajiem bērniem viņu otrajā dzīves gadā attīstījies lēnāk nekā mazuļiem, kuri dzimuši iepriekš, vēsta YLE.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas