Svaigākais jaunuzņēmumu pārskats – rekordgads un aizvien lielāks sniega bumbas efekts

Pēdējo 11 gadu laikā Austrumeiropas un Centrāleiropas jaunuzņēmumu kopējā vērtība ir palielinājusies 19 reizes, sasniedzot 186 miljardus eiro. Visticamāk, līdz šā gada beigām šī vērtība pieaugs vēl vairāk.

Šie secinājumi ir izklāstīti Dealroom.co pārskatā par Centrāleiropas un Austrumeiropas jaunuzņēmumiem, kas sagatavots kopā ar riska kapitāla fondu Atomico un Google for Startups.

Pārskats liecina, ka šā gada pirmajos desmit mēnešos tika sasniegts rekordaugsts rezultāts –Centrāleiropas un Austrumeiropas jaunuzņēmumiem izdevās piesaistīt 4 miljardus eiro. 20 apskatīto valstu starpā īpaši izceļas Baltijas valstis.

Šajā gadā Latvijas jaunuzņēmumiem izdevās piesaistīt 175 miljonus, Lietuvas jaunuzņēmumiem – 504 miljonus, bet Igaunijas uzņēmumiem – pat 1,07 miljardus eiro.

Kopš 2010.gada kopējā jaunuzņēmumu vērtība Baltijas valstīs ir palielinājusies vairāk nekā desmitkārtīgi – no 4,1 miljarda eiro līdz vairāk nekā 43 miljardiem eiro, norādīts Dealroom.co pārskatā.

Ievērojams sniega bumbas efekts

Analītiķi apgalvo, ka Baltijas valstu un plašāka reģiona rekordaugstie rezultāti tika panākti, pateicoties sniega bumbas efektam, proti, nobriedušāki, nostabilizējušies un sekmīgi jaunuzņēmumi kļuva par virzītājspēku jaunākiem jaunuzņēmumiem.

«Šajā gadā sasniegtais nekļūs par viendienīti – šie panākumi ir kaldināti jau kopš 20.gadsimta. Visā Centrāleiropā un Austrumeiropā 2015.gadā bija tikai seši vienradži. Šobrīd to skaits jau ir sasniedzis 34, un 9 no tiem atrodas Baltijas valstīs. Šie vienradži ir būvēti uz tās ekosistēmas pamata, ko izveidoja pirmais vienradžu vilnis. Ātri augošie, nostabilizējušies jaunuzņēmumi ne tikai mērogoja savu izaugsmi, bet arī attīstīja talantus, piesaistīja globālo investoru uzmanību un veidoja pamatu vietējo riska kapitāla fondu attīstībai, beigu beigās sākot investēt arī pašiem un tā sekmējot visas valsts ekosistēmas attīstību,» norāda Atomico vecākais partneris Andreas Helbigs.

«Šis sniega bumbas efekts ir labi redzams Igaunijā – Skype veiksmes stāsts deva stimulu Wise un pēc tam Bolt un Pipedrive, kā arī daudziem citiem to sekotājiem.»

Viņš arī apgalvo, ka kļūst aizvien vairāk starptautisko investoru, kas izvēlas ieguldīt Centrāleiropas un Austrumeiropas jaunuzņēmumos. Vairāk nekā 90% no kapitāla, ko pēdējo gadu laikā piesaistījuši jaunuzņēmumi, ir ārvalstu investoru kapitāls.

Baltijas jaunuzņēmumi – investīciju piesaistes līderi

Pārskats liecina, ka Baltijas valstu jaunuzņēmumiem ļoti labi veicas ar liela apjoma investīciju piesaisti no riska kapitāla fondiem. Šajā ziņā Igaunija ir absolūta līdere gan Centrāleiropā, gan Austrumeiropā. Pēdējo septiņu gadu laikā šīs valsts jaunuzņēmumiem no riska kapitāla fondiem izdevies piesaistīt 2,62 miljardus eiro. Tas ir gandrīz 2 000 eiro vienam iedzīvotājam – vairāk nekā jebkurā citā Eiropas valstī. Kopš 2015.gada Latvijas jaunuzņēmumi no riska kapitāla fondiem ir piesaistījuši 323 miljonus eiro, bet Lietuvas jaunuzņēmumi – 1 miljardu eiro.

Google pārstāvis Audrius Janulis skaidro, kāpēc ārējais kapitāls ir tik svarīgs jaunuzņēmumiem, jo īpaši tad, ja mēs runājam par visas ekosistēmas turpmāko attīstību. «Baltijas valstu jaunuzņēmumu ekosistēmā ir visi apstākļi, lai gaidītu arī turpmāku izaugsmi. Baltijas jaunuzņēmumi ir ambiciozi, globāli, tehnoloģiski progresīvi, un, visticamāk, to izaugsmes trajektorija piesaistīs aizvien lielāku globālo riska kapitāla fondu uzmanību.»

«Baltijas jaunuzņēmumiem ir bijuši arī daudzi veiksmes stāsti, jo tiem ir izdevies panākt ievērojamu izaugsmi pat bez ārēja finansējuma. Tomēr pamatīgi ieguldījumi dod iespējas konkurēt par patērētājiem no visas pasaules un mērķēt uz vadošo pozīciju attiecīgajā jomā. Parasti, pateicoties ārējam kapitālam, jaunuzņēmumi var daudz intensīvāk īstenot tirgvedības pasākumus, iegūt jaunus klientus un piesaistīt talantīgus darbiniekus, kas nozīmē, ka laba izaugsme un miljarda vērtības sasniegšana tiek panākta daudz ātrāk,» skaidro Google eksporta un jaunuzņēmumu nozares vadītājs Baltijas valstīs.

Pārskatu par jaunuzņēmumiem Centrāleiropā un Austrumeiropā sagatavoja Amsterdamas uzņēmums Dealroom.co. Tas analizēja ieguldījumus Centrāleiropas un Austrumeiropas jaunuzņēmumos, kā arī izaugsmes tendences jaunuzņēmumu ekosistēmā. Pētījums tika sagatavots kopā ar riska kapitāla fondu Atomico, sadarbojoties ar Google for Startups.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas