Uztura speciāliste: 6 vienkārši veselīga uztura likumi ikdienai

Mazāk cukura un sāls ikdienā, mazāk un labākus taukus, vairāk šķiedrvielu, lietot tikai dabīgus aromatizētājus, kā arī izslēgt no ikdienas uztura ģenētiski modificētus pārtikas produktus – mudina uztura speciāliste un Rimi gardēde Inga Pūce.

Šie ir seši vienkārši principi, kas neprasa lielas pārmaiņas cilvēka ikdienas ēšanas paradumos, tomēr ilgtermiņā spēj būtiski ietekmēt mūsu veselību, uzver speciāliste.

Pūce identificē sešus veselīga uztura likumus, kurus mudina atcerēties ik reizes, kad sagādājam produktus ikdienas maltītēm vai ķeramies pie to pagatavošanas savās virtuvēs.

Mazāk cukura

Liels cukura daudzums apgrūtina gremošanas procesus, radot lieko svaru un palielinot slodzi aizkuņģa dziedzerim un kuņģa zarnu traktam kopumā. Pūce dažādu cukurotu našķu vietā iesaka izvēlēties dabīgos salduma avotus – augļus, svaigas vai žāvētas ogas, saldus riekstus. Tomēr arī tos labāk uzņemt dienas pirmajā pusē, kā arī censties saldumus lietot tikai reizi nedēļā.

Mazāk un labāki tauki

Liels tauku daudzums apgrūtina pārtikas sagremošanu, un ilgtermiņā tas var novest pie kuņģa, zarnu trakta saslimšanām un liekā svara. Veiksmīgi kontrolēt uzņemto tauku daudzumu var, izvēloties veselībai draudzīgas gatavošanas metodes, piemēram – vārīšanu savā sulā, grilēšanu vai tvaicēšanu. Tāpat arī jāierobežo slēpto tauku uzņemšana, kas notiek, ēdot tādus produktus kā siers, gatavie salāti, gaļas izstrādājumi un konditorejas izstrādājumi. Gatavošanas procesā vajadzētu izmantot augu eļļas, kam norādīts izcelsmes avots, un pievienot ēdienam vairāk garšvielu.

Mazāk sāls

Sāls daudzums, kas lielāks par 5 g dienā, izsauc tās pastiprinātu izgulsnēšanos nieru un locītavu sistēmā, veicina ūdens aizturi un paaugstinātu asinsspiedienu. «Kā izvairīties no pārāk liela uzņemtā sāls daudzuma? Pavisam vienkārši – vairāk gatavot pašiem, samazinot gatavo ēdienu proporciju. Lai ēdiens ar mazāku sāls saturu nešķistu nebaudāms, sāls daudzumu uztura speciāliste iesaka samazināt pakāpeniski, to aizvietojot ar dažādām garšvielām.»

Vairāk šķiedrvielu

Eksperte skaidro, ka šķiedrvielas ātrāk sniedz sāta sajūtu no apēstā, uzlabo pārtikas vielu uzsūkšanos un zarnu attīrīšanos, uzturot veselu zarnu mikrofloru, kas ir viens no imunitātes veicinošiem faktoriem.Pūce katrā ēdienreizē iesaka iekļaut atbilstošus dārzeņus – kopā 600g dienā, bet uzkodās izvēlēties augļus – vismaz 200g dienā. No graudaugiem savukārt vislabāk izvēlēties pilngraudu produktus – rudzu maizi, pārslas un putraimus.

Tikai dabīgi aromatizētāji

Ilgtermiņā mākslīgie aromatizētāji var izraisīt dažādas pārtikas alerģijas. Izvēloties dabīgus aromatizētājus, saglabājas garšas apmierinājums no dabiskas pārtikas. Turklāt Latvijā pieejama tik plaša svaigu un aromātisku garšaugu buķete! Sīpolloki, ķiploki, baziliks, timiāns, piparmētra! Atliek vien likt lietā, uzsver Pūce.

Nav ĢMO

Joprojām nav skaidri ilgtermiņa riski cilvēka genofondam un dabai kopumā, kas utilizē ģenētiski modificētu  pārtiku. Pūce iesaka pieturēties pie pārbaudītām vērtībām un neriskēt ar savu veselību, ēdot ģenētiski modificētos produktus.

Kā rāda SKDS pētījums Kā ēd Latvija? (2016) 76% iedzīvotāju, iegādājoties pārtiku, nepievērš uzmanību marķējumā norādītajam preču sastāvam un norāda, ka viņiem ir grūti orientēties plašajā piedāvājumā.

«Lai palīdzētu cilvēkiem vieglāk orientēties produktu klāstā, mainītu iepirkšanās paradumus un ilgtermiņā veicinātu iedzīvotāju veselību, ar Veselības ministrijas atbalstu Rimi veikalos ir uzsākta veselīga dzīvesveida veicināšanas programma, ko var atpazīt pēc marķējuma zīmes Rimi uztura speciālists iesaka. Produkti, kas apzīmēti ar jauno marķējuma zīmi, atlasīti saskaņā ar sešiem veselīga uztura principiem,» uzsver uzņēmumā.

Ref:224.000.103.1264

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas