Vai Rīgas dome caur RCT mediju iepirkumu vēlas pārraidīt sev draudzīgu informāciju? IUB pārbaudīs konkursa nolikumu

Rīgas dome un tās kapitālsabiedrības līgumiem ar medijiem katru gadu tērē vairāk nekā pusmiljonu eiro, pašvaldību vēlēšanu gadā – pat vairāk nekā miljonu eiro. Aprīļa vidū noslēgsies kārtējais Rīgas centrāltirgus konkurss, kurā Rīgas domei draudzīgiem medijiem tiks pasūtījumi par 200 tūkstošiem eiro, noskaidrojis raidījums Nekā personīga. Raidījumā pauž, ka konkursa prasības izstrādātas tā, ka katrai no 12 tā daļām atbilst viens konkrēts medijs.

Iepirkuma noteikumi tika publicēti februāra sākumā. Rīgas centrāltirgus meklēja 12 uzvarētājus – piecus radio, divas televīzijas, trīs laikrakstus un vienu žurnālu. Vieniem būs reizi nedēļā jāstāsta par centrāltirgus jaunumiem, jāveido reportāžas no īpašiem svētku pasākumiem, citiem ēterā jāorganizē spēles par tirgus tematiku vai jāveido TV tiešraides.

RCT Mārketinga un komunikācijas daļas vadītājs Aleksandrs Šuņins stāsta: «Visa darbība ir vērsta… Tur ir divas daļas – vai nu apmeklētājiem viss tas ir domāts, vai nu nomniekiem, kurus mēs gribam piesaistīt. Tāpēc palaist informāciju radio Rīgā un cerēt, ka atnāks kāds zemnieks tirgot uz centrāltirgu, protams, mēs nevaram, tas nav loģiski.»

Prasības katrā no 12 sadaļām ir ļoti specifiskas un atbilst konkrētiem mediju uzņēmumiem. Centrāltirgus pasūtījumu var saņemt radio, kam vienlaikus ir gan aktuālās krievu mūzikas, gan ļoti klausīts popmūzikas radiokanāls. Tam atbilst tikai Komunikatīvo risinājumu projekti, kas pārstāv radiostacijas Eiropas hitu radio un Krievi hiti, atzīmē raidījumā.

Tāpat raidījumā uzsver, ka «lielākajā daļā krieviski rakstošo un raidošo mediju Nils Ušakovs (S) tiek attēlots kā politiskās cīņas upuris, bet skandāli izpelnās daudz mazāku vērību nekā citos Latvijas medijos».

Nekā personīga uzsver, ka citā konkursa daļā pieteikties varēja tikai medijs, kam ir atsevišķs aktuālās mūzikas, krieviski raidošs, 70. un 80.gadu mūzikas, kā arī rokmūzikas kanāls. Tam atbilst tikai Radio SWH grupa, kas arī pieteikusies.

Raidījumā stāsta, ka vēl centrāltirgus meklēja mediju, kam ir četri krievu valodā raidoši radio kanāli – viens veltīts humoram, otrs – džezam un blūzam, trešais – popmūzikai, bet ceturtais – ziņām un intervijām. Tāds Latvijā ir tikai Radio Baltkom. Bet tas konkursā nepieteicās. Tāpat nepieteicās arī krievu valodā raidoša televīzija. Tagad šajās divās sadaļās konkurss izsludināts vēlreiz, jāpiesakās līdz aprīļa vidum.

Šuņins uz Nekā personīga komentāru, ka «tas izskatās, ka jums jau ir padomā, kuras konkrēti radiostacijas vēlaties, lai izskanētu jūsu ziņas», atbildēja: «Diez vai, es šaubos. Mūs vienkārši interesē tie skaitļi un sadarbība ar populāriem medijiem, un tāpēc arī tādi skaitļi tur ir ielikti kā auditorija. Visa tā specifikācija, protams, nav domāta konkrētiem medijiem, vienkārši tas ir apraksts.»

No jauna izsludinātajā konkursā gan ir nelielas izmaiņas. Televīzijai prasītā auditorija ekonomikas ziņām ir par desmit tūkstošiem mazāka – 80 000 skatītāju. Tas atbilst statistikai par Baltijas Pirmā kanāla biznesa ziņu auditoriju, vēsta raidījumā.

Baltijas mediju alianses Juridiskās nodaļas vadītājs Sergejs Kārītis stāsta: «Mēs ieraudzījām, ka ir izsludināts, ka iesniegšanas termiņš ir 17.aprīlis, pašlaik notiek dokumentu sagatavošana šim iepirkumam. Pašlaik mēs esam pieprasījuši no TNS informāciju. Es neesmu analītiķis, es esmu jurists un vācu dokumentus. Es tā ceru, ka mums atbildīs viss tas.»

Nekā personīga žurnālisti stāsta, ka Baltkom radio sākumā neiebilst komentēt konkursa norisi, tikai neviena atbildīgā nav uz vietas, tādēļ sola atzvanīt. Tomēr zvans neseko, un otrajā viesošanās reizē atbildēt uz jautājumiem pēc tiešā ētera sola satura redaktors, bet vēlāk runāt atsakās arī viņš.

No Rīgas centrāltirgus iepirkuma 12 sadaļām piecas veltītas radiostacijām. Šajā nozarē konkurentu ir daudz, reklāmas tirgus – rūkošs.

Kārītis: «Radio tirgus ir pārsātināts. Ir vairāki desmiti radiostaciju, kuras cīnās par katru to pīrāga gabaliņu. Tur tiešām konkurence ir ļoti sīva.»

Centrāltirgus konkursā pieteikušās:

Komunikatīvo risinājumu projekti (Eiropas hitu radio, Krievu hiti)

Radio Skonto

Radio SWH

XO.fm Production

Sales House (Radio tev)

No drukātajiem medijiem pieteicies NRA izdevējs Mediju nams, izdevniecība Rīgas Viļņi, reklāmas avīzes Rīgas santīms izdevējs un ar saskaņieti Andreju Kozlovu saistītais Mediaservice, Media reklāma, kā arī Izdevniecība Dienas mediji. Vienīgais pretendents uz televīzijas sadaļu latviešu valodā ir Rīga TV24.

Par centrāltirgus iepirkumu ieinteresējies arī Iepirkumu uzraudzības birojs, kas uzņēmumam lūgs paskaidrojumus.

Iepirkumu uzraudzības biroja vadītāja Dace Gaile skaidro: «Jebkurām prasībām, ko pasūtītājs izvirza, apakšā ir jābūt tam mērķim, ko viņi ar to gribēja sasniegt, un kāpēc tās ir formulētas pietiekami šauri, es teiktu. Tas nav tā, ka jebkura raidstacija tur der. To mēs arī mēģināsim saprast, kādā veidā un uz kādu tirgus pētījumu vai uz kādiem argumentiem, vai uz kādiem izvērtējumiem ir balstītas šīs prasības. Lai šādu mērķi formulētu, droši vien ir bijis jākonsultējas ar kādiem speciālistiem, kas to mediju vidi pārzina.»

Viņa piebilst, ka, «ja ir kādi ļoti, ļoti konkrēti argumenti, kāpēc ir jāuzvar konkrētam piegādātājam jebkurā jomā, tad šim mērķim ir speciālā sarunu procedūra, lai nemaldinātu tirgus dalībniekus, ka šeit vēl kāds var pieteikties».

Raidījumā stāsta, ka Rīgas dome un tās uzņēmumi par publicēšanos medijos maksā ap 600 000 eiro gadā. Raidījums Aizliegtais paņēmies lēsa, ka pašvaldību vēlēšanu gadā šie tēriņi pieauga līdz pat 1,2 miljoniem eiro.

Lielākie pasūtījumu saņēmēji – krieviski rakstošie un raidošie mediji. Radio Baltkom ēterā ir iknedēļas raidījums Amerika balss, kurā nu jau bijušajam Rīgas vicemēram Andrim Amerikam dota «tribīne» komentēt aktuālos notikumus, piebilst Nekā personīga.

Rīgas vicemērs (S) Vadims Baraņņiks šo faktu komentē: «Tas ir faktiski gaumes jautājums, galvenais primāri ir, lai informācija būtu pasniegta rīdziniekiem.»

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas