Lemberga miljonu vērtā reputācijas sile – Ventas Balss

No Ventspils pilsētas pašvaldības un tās kapitālsabiedrībām pludinot vairāku miljonu lielus «ieguldījumus» uz Ventas Balsi, visticamāk, ir radīts mīts par Aivaru Lembergu – «viņš zog, taču dalās». Līdzējušas arī izveidotās shēmas, kā domei atbrīvoties no atbildības un ieguldīt desmitiem tūkstošu reģionālā medijā ar «reklāmrakstiem» par uzņēmumiem, kurus kontrolē Lembergs. Tāpat BNN izgaismo sistēmu – kā domes pārvaldīts uzņēmums pieprasa sponsorētajai Ventas Balsij saskaņot saturu pirms tā publicēšanas.

Reklāmas par vairākiem miljoniem

No Ventspils pilsētas pašvaldības vairākkārtēji izskanējis apgalvojums, ka tā nefinansē medijus, tai skaitā Ventas Balsi. Tomēr no Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) datiem var secināt, ka SIA Ventas Balss no domes kopš 2008.gada vien ir saņēmusi vairāk nekā 1,7 miljonus eiro.

Piemēram, viens no Ventspils pilsētas domes noslēgtajiem līgumiem ar Ventas Balsi par 2017. un 2018.gadu bijis par 369 066 eiro. Šī summa piešķirta sarunu procedūrā bez konkursa izsludināšanas.

Tāpat 2017.gadā «informatīvo pakalpojumu sniegšanai» izlīdzējusi arī Ventspils novada dome. Pēc IUB datiem, kopsumma medija realizācijai sasniegusi 413 596 eiro. Un tā visa ir iedzīvotāju nodokļos iemaksātā nauda.

Dāsno atbalstītāju pulkam pievienojusies arī Ventspils brīvostas pārvalde, kas gūst līdzekļus no domes. Tas nozīmē, ka Lembergs, kurš ietekmē domes budžeta sadali un darbojas arī pārvaldē, piešķir līdzekļus medijam sevis popularizēšanai – tēla spodrināšanai.

Pērnajā gadā brīvostas pārvalde reģionālā medijā bijusi jāreklamē ar vērienu – par 116 808,64 eiro. Tāpat arī 2017.gadā brīvostas pārvalde reklāmai lēmusi tērēt tādu pašu summu – 116 808,64 eiro.

Šāda «sistēma» piekopta jau gadiem. Piemēram, 2015.gadā tika slēgts reklāmas līgums par 118 807 eiro. «Lai uzlabotu sabiedrības attieksmi un palielinātu sabiedrības atbalstu Ventspils brīvostas darbībai,» un: «veidotu brīvostas pārvaldes pozitīvu tēlu,» tā teikts domes Ventspils pilsētas domes priekšsēdētāja pirmā vietnieka infrastruktūras jautājumos Jāņa Vītoliņa parakstītajā iepirkuma lēmumā. 

Lai gan budžeta piešķīruma apliecinājums Ventas Balsij 2019.gadam no brīvostas pārvaldes nav publiski pieejams, valdes sastāvs – Lembergs, Blumbergs un Vītoliņš – un līdz šim piekoptā shēma liek domāt, ka minētie kungi, visticamāk, joprojām spodrina savu tēlu caur Ventas Balsi par pašvaldības līdzekļiem.

 

Barotnes – pašvaldības kapitālsabiedrības un iestādes

 

IUB mājaslapā pieejamā informācija liecina, ka SIA Ventas Balss šī gada aprīlī ar pašvaldības iestādi Ventspils Digitālais centrs ir noslēgusi līgumu par 36 363 eiro. Līguma nosaukums – Aktuālās informācijas publicēšana vietējā laikrakstā un tā izplatīšana Ventspils pilsētā.

Iepirkumu komisijas, kas izvērtē domes finansējuma sadali, priekšsēdētājs ir Aigo Gūtmanis, kurš arī ir Lemberga vadītās partijas Latvijai un Ventspilij biedrs, kā arī Ventas Balss redaktores Gundegas Mertenas vīramātes brāļa audžu dēls.

Runājot par pašu iepirkuma konkursu, jāatzīmē, ka izsludinātā konkursa sadaļā par darba uzdevumiem ir teikts: «Sagatavoto publikāciju Pretendents saskaņo ar Pasūtīja pārstāvi pirms publicēšanas.»

Proti, Ventspils pilsētas pašvaldības iestāde Ventspils Digitālais centrs, kas ir domes pārvaldīts uzņēmums, pieprasa žurnālistiem saskaņot saturu pirms publicēšanas, kas no žurnālistikas viedokļa nav atbalstāms.

Ja iepriekš dome piešķīra finansējumu SIA Ventas Balss tieši no pašvaldības budžeta, tad tagad tas tiek pludināts caur kapitālsabiedrībām un domes iestādēm. Iespējamais iemesls – ar šādu shēmu domei nav jānes atbildība par to, kas tiek publicēts laikrakstā, kā tiek veidots tā saturs, ja finansējums nāk no kapitālsabiedrībām, kur katrā no tām ir savs direktors, valde. Proti, kapitālsabiedrība slēdz reklāmas līgumu ar mediju, un tai nav pienākuma atskaitīties sabiedrības priekšā par to, kā piešķirtie līdzekļi jeb nodokļu maksātāju nauda tiek iztērēta.

Jāpiebilst, ka saikne starp kapitālsabiedrības budžetu un pašvaldības budžetu nav jāmeklē pārāk tālu – kapitālsabiedrības budžetu veido pašvaldības piešķirtie līdzekļi. Tāpat jāatzīmē, ka dome stingri pārrauga savu pakļautībā esošo kapitālsabiedrību darbību, kas nozīmē, ka visās kapitālsabiedrībās, kas piešķir Ventas Balsij finansējumu vai slēdz ar to reklāmas līgumus, ir Lemberga pakļautībā esoši cilvēki.

 

Radniecība un draudzība

 

Izveidotais «tīkls» ir pavisam vienkāršs. Ventspils Digitālais centrs ir domes iestāde, kas ar Ventas Balsi slēdz līgumu, lai medijs izplatītu informāciju par tā sauktajām «aktualitātēm pilsētā».

Tādus pašus līgumus šogad laikraksts noslēdzis ar vēl četrām pašvaldības kapitālsabiedrībām – ar SIA Olimpiskais centrs Ventspils par 12 900 eiro, ar pašvaldības uzņēmumu Komunālā pārvalde un Kurzemes filharmonija noslēgti divi līgumi, katrs par 14 005 eiro. Tāpat Ventas Balsi šogad sponsorējis uzņēmums Ūdeka ar 13 600,50 eiro. Šeit jāpiezīmē, ka Ventas Balss galvenā redaktore ir Gundega Mertena, kura tiek dēvēta par «Lemberga režīma» piekritēju, un viņas vīrs Austris Mertens ir valdes loceklis kompānijā A.Mertena birojs. Firma gādājusi par dūņu izvešanu domes uzņēmumam SIA Ūdeka.

SIA Ūdeka vadītājs Edgars Daugelis 2011.gadā partijai ZZS ziedojis 2 000 latu (ap 2 800 eiro), turklāt tas bijis aptuveni pusotru gadu pēc Daugeļa nokļūšanas amatā.

Jānorāda arī tas, ka Mertenas dēla Ata Mertena sieva Žanete Mertena ir pašvaldības iestādes Ventspils Digitālais centrs IT klastera vadītāja. Tikmēr Lemberga labā roka jeb Ventspils domes priekšsēdētāja 1.vietnieks sadarbības jautājumos ir Guntis Blumbergs, kura sieva Ventspils Digitālajā centrā ieņem Pieaugušo izglītības centra vadītājas amatu.

Šāda paša veida līgumi – par «aktuālās informācijas izplatīšanu pilsētā» – noslēgti ar kapitālsabiedrību SIA Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca par 13 999,99 eiro un ar pašvaldības iestādi Ventspils pilsētas Izglītības pārvalde par 12 561,98 eiro.

Lursoft datu bāzē Ventas Balss patiesā labuma guvēju sarakstā vienīgā persona ir norādīts medija īpašnieks Mihails Soifers, kurš reiz bijis arī viens no Lemberga kontrolētā medija Neatkarīgā Rīta Avīze komercdirektoriem.

 

Saruna ar Mertenu – no «pienākumiem atstādinātais» ir tikai kļička

 

BNN izdevās sazināties arī ar izdevuma Ventas Balss laikraksta galveno redaktori un direktori Gundegu Mertenu. Uz jautājumu, vai Ventas Balss tiek atbalstīta no Ventspils domes kapitālsabiedrībām, Mertena atbild noliedzoši.

Jautāta, kāpēc gan laikrakstā, gan portālā ar lielu pārsvaru regulāri parādās Lembergs un netiek iekļauta viedokļu daudzveidība, piemēram, intervijas ar Ventspils domes opozīcijas deputātiem, viņa atbild, ka neatceroties datumu, bet Ventas Balsī esot bijis pietiekami daudz opozīcijas viedokļu.

BNN sazinājās ar Ventspils domes opozīcijas deputātiem, kuri apgalvo pretējo – ne laikraksts, ne portāls nevēlas publicēt viņu viedokļus, kā arī nav mēģinājis sazināties ar kādu no viņiem.

Tāpat uz jautājumu, kādēļ medijā nekur netiek pieminēts, ka Lembergs ir no pienākumiem atstādināts mērs, Mertena pauž viedokli, ka «šaura grupa politisku mērķu labā ir ielikuši viņam šo te kļičku».

Jāuzsver, ka tiesa jau 2007.gadā Lembergam piespriedusi drošības līdzekli – aizliegumu pildīt Ventspils mēra pienākumus.

Tikmēr Ventas Balss portāla ventasbalss.lv redaktors Pēteris Neimanis atzīmē, ka mājaslapā nav opozīcijas deputātu viedokļu, jo nepietiekot darbinieku, lai viņus intervētu.

Tomēr uzņēmuma gada pārskats liecina, ka vidējais Ventas Balss darbinieku skaits 2017.gadā bijis 46, un 2018.gadā – 42 cilvēki. Šķiet savdabīgi, ka reģionāls medijs, kas koncentrējas uz satura veidošanu par notikumiem vienā pilsētā, ar šādu darbinieku skaitu nespēj «pavilkt» intervijas ar pretēju viedokļu paudējiem. Salīdzinājumam – Latvijas lasītākajā portālā delfi.lv darbinieku skaits vidēji 2017.gadā bijis 92, tikmēr 2018.gadā 99 darbinieki. Turklāt portāls aptver notikumus gan Latvijā, gan pasaulē.

Runājot par to, ka medijam it kā neesot kapacitātes atspoguļot arī opozīcijas viedokļus, liecina pašvaldību vēlēšanu laika – 2017.gada – Ventas Balss publikāciju saturs. Jāpiebilst, ka 2017.gadā arī finansējums medijam bijis ievērojami apjomīgāks, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem. Tomēr gan pirms, gan pēc pašvaldību vēlēšanām uz laikraksta pirmajām lapām bija gandrīz tikai ZZS cilvēki ar Lembergu priekšgalā. Drukātā informācija par cilvēkiem, kas cīnās pret esošo varu Ventspilī, bijusi tiem tikai nomelnojoša.

Baltic news, News from Latvia, BNN.LV, BNN-NEWS.COM, BNN-NEWS.RU

Nākotnes vīzija

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce ir iesniedzis priekšlikumus grozīt likumu Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem, nosakot aizliegumu pašvaldībām dibināt un izdot preses izdevumus un citus masu informācijas līdzekļus.

Tikmēr sarunā ar BNN Kultūras ministrijas Mediju politikas nodaļas vadītāja Aiga Grišāne atzīmē, ka būtu jāvērtē, cik likumīgi ir Ventas Balsij piešķirt finansējumu no kapitālsabiedrībām. Viņa arī piebilst, ka pašvaldībai ir iespēja publiski piešķirt finansējumu medijiem, taču tam jābūt caurskatāmi, atklāti un tam ir jāietver publisks mērķis – kas ar to tiek panākts.

Saistītie raksti

2 KOMENTĀRI

  1. Nu ar Lembergu viss ir skaidrs,tikai tiesību iestādes to nevar saprast vai pierādīt.To,ko Kokalis bija publicējis mūsu KNABi u.c.iestādes nu nekādi 10 gadu garumā nevar pierādīt,jo Lembim ir labi advokāti,kuri bieži slimo un daudz naudas,kas nav nopelnītas ar paša rokām!

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas