bnn.lv Latviski   bnn-news.com English   bnn-news.ru По-русски
Ceturtdiena 24.01.2019 | Vārda dienas: Krišs, Eglons, Ksenija
LatviaLatvija

Viedoklis: Neviena spekulācija nepadarīs elektrifikācijas projektu rentablu

FaceBook
Twitter
Draugiem
print
(+3 vērtējums, 3 balsojumi)

Baltic news, News from Latvia, BNN.LV, BNN-NEWS.COM, BNN-NEWS.RU

«Nozarē strādājošajiem praktiķiem ir grūti saskatīt kaut nelielus ieguvumus elektrifikācijas projektā un, mūsuprāt, loģikas šī mega projekta tālākai virzīšanai nav. It īpaši zinot, ka pārliekot projekta izmaksas un tā radītās lokomotīvju nomaiņas izmaksas uz pārvadāto kravu apjomu Rīgas virzienā, šie pārvadājumi kļūs dārgāki. Neviena spekulācija par elektrības un dīzeļdegvielas nākotnes iegādes cenas starpībām šo elektrifikācijas projektu nepadarīs rentablu,» uzskata AS Baltijas Ekspresis valdes priekšsēdētājs Māris Bremze. 

Māris Bremze, AS Baltijas Ekspresis valdes priekšsēdētājs:

«Vairums Latvijas iedzīvotāju ir dzirdējuši par aizejošās valdības, Satiksmes ministrijas un VAS Latvijas dzelzceļš vadības aktīvi lobēto un virzīto Latvijas dzelzceļa elektrifikācijas projektu. Apjomīgas 441 miljona eiro lielas izmaksas, elektrificēti 320 km starp Rēzekni, Daugavpili un Šķirotavas staciju Rīgā, šķietama Latvijas tranzīta koridora Rīgas ostas virzienā konkurētspējas palielināšana salīdzinājumā ar Lietuvas Klaipēdas ostu, būvniecības laikā jaunas darbavietas Latgalē – tie ir tikai daži solījumi par šo projektu. Bet ko īstenībā nozīmē šis valstij piederošā Latvijas dzelzceļš mega projekts? Kādi būs reālie ieguvumi pēc projekta īstenošanas dzelzceļa kravu pārvadātājiem – galvenajiem kravu piegādātājiem Latvijas Dzelzceļam, kas patiesībā ir tikai infrastruktūras uzņēmums?

Atbilde vienkārša ­– dzelzceļa kravu pārvadājumi uz Rīgas ostu, izmantojot elektrovilci kļūs dārgāki. Vēl vairāk ­– arī tradicionālie dīzeļvilces kravu pārvadājumi Latvijas dzelzceļa tīklā visos maršrutos paliks dārgāki.

Protams, tagad īstais brīdis dzelzceļa elektrifikācijas virzītājiem un atbalstītājiem būt sašutušiem par šo manu apgalvojumu, bet nesteigsimies manu viedokli nosodīt. Lūk, mani argumenti.

Pirmkārt, privātie dzelzceļa kravu pārvadātāji transportē 35% no visām dzelzceļa kravām un vienīgais iemesls, kāpēc Latvijas dzelzceļa meitas uzņēmums LDz Cargo transportē pārējos 65% ir Latvijas dzelzceļa pieļautā ilglaicīgā un rupjā kravas pārvadājumu tirgus kropļošana, pretlikumīgi liedzot privātiem pārvadātājiem piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai pierobežas posmos. Pusi no LDz Cargo pārvadājumu apjomiem veido ogles. Arī Baltijas Ekspresis transportē ogles, tāpēc ir pilnīgi ticami, tiklīdz tiks novērsta privāto pārvadātāju diskriminācijas pierobežas posmos, situācija tirgū būtiski mainīsies un Latvijas dzelzceļa meitas uzņēmuma tirgus daļa būtiski samazināsies. Savukārt privātiem pārvadātājiem nav ekonomiska pamatojuma kravu pārvadājumos izmantot elektrolokomotīves, jo mums nav un nebūs tik daudz kravas, lai to transportēšanai pielietotu elektrovilci.

Otrkārt, elektrolokomotīves ir pusotru līdz divas reizes jaudīgākas nekā Latvijas dzelzceļa tīklā ekspluatācijā izmantotās dīzeļlokomotīves, bet projekts neparedz iespēju palielināt maksimālo kravas vilcienu svaru līdz 9 000 tonnām pašreizējo 6 000 tonnu vietā. Turklāt Latvijas dzelzceļš vadība apzināti nav iekļāvusi staciju un pieņemšanas/aizlaišanas parku sliežu ceļu pagarināšanas izmaksas projektā, jo tad projekta patiesā cena būtu daudz augstāka.

Treškārt, mainīsies kravu vilcienu kustības organizācija, vedot kravas uz Rīgas ostu, jo elektrolokomotīve atšķirībā no dīzeļlokomotīves varēs kravas sastāvu aizvilkt tikai līdz Šķirotavas stacijai Rīgā. Tālāk jau nāksies veikt papildus operācijas, kas saistītas ar lokomotīves un brigādes nomaiņu, lai pēdējos 20 līdz 30 km cauri Rīgas centram līdz Rīgas pieostas termināliem nogādātu kravas sastāvus ar «vecajām, labajām» dīzeļlokomotīvēm.

Ceturtkārt, diezgan dīvaini būs Latvijas dzelzceļa tik bieži pieminētos nākotnes konteinervilcienus transportēt ar elektrolokomotīvēm, jo šāda vilciena svars nepārsniedz 1 800 tonnu vai arī šiem nolūkiem nāksies pasūtīt īpaši mazjaudīgas elektrolokomotīvītes.

Galarezultātā, visticamāk, zem jaunā kontaktīkla un garām jaunajām apakšstacijām kravas turpinās vest dīzeļlokomotīves un jaunizveidotais, dārgais Latvijas dzelzceļa pamatlīdzeklis netiks izmantots kravu pārvadājumos.

Nozarē strādājošajiem praktiķiem ir grūti saskatīt kaut nelielus ieguvumus elektrifikācijas projektā un, mūsuprāt, loģikas šī mega projekta tālākai virzīšanai  nav. It īpaši zinot, ka pārliekot projekta izmaksas un tā radītās lokomotīvju nomaiņas izmaksas uz pārvadāto kravu apjomu Rīgas virzienā, šie pārvadājumi kļūs dārgāki. Neviena spekulācija par elektrības un dīzeļdegvielas nākotnes iegādes cenas starpībām šo elektrifikācijas projektu nepadarīs rentablu.

Visticamāk, ka tad Latvijas dzelzceļš vadība, kā jau kārtīgs monopolists, ieslēgs allaž piekopto un iemīļoto «pilno izmaksu» nosegšanas spēli, pārdalot Rīgas virziena elektrifikācijas izmaksas uz visiem tīkla lietotājiem, kā rezultātā visi dzelzceļa kravu pārvadājumi Latvijā kļūs dārgāki.

Var tikai apbrīnot to centību, ar kuru Latvijas dzelzceļš vadība cenšas īstenot šo aplamo projektu, kuru neatbalsta kravu pārvadātāji un ostu termināli – galvenie Latvijas dzelzceļš klienti. Atgādināšu, ka jau vismaz desmit gadus Latvijas dzelzceļš kā infrastruktūras pārvaldītājs vairs nedrīkstētu nodarboties ar dzelzceļa pārvadājumu biznesu – to aizliedz Eiropas Savienības politika un vairums Eiropas Savienības valstu arī to respektē. Elektrifikācijas projekta piemērs parāda, ka atvērtā tirgus princips nestrādā Latvijā un līdz ar elektrifikācijas projektu arī beidzas Latvijas dzelzceļš vadības sludinātā politika par orientāciju uz klientu, sadarbību un loģistikas izcilības centru.

Vienlaikus Latvijas dzelzceļam kā infrastruktūras pārvaldītājam ir zināms reālais stāvoklis pasažieru pārvadājumu segmentā, it īpaši Rīgas aglomerācijas elektrificētajā zonā. Apakšstacijas, kontaktīkls neglābjami novecojis, staciju un peronu saimniecība nolaista. Turpretī tas ir vienīgais segments, kurā pieprasījums pēc dzelzceļa pārvadājumiem pieaug, pasažieru skaits palielinās. AS Pasažieru vilciens nesen kā paziņoja jauno elektrovilcienu iepirkumu konkursa uzvarētājus. Būs jauni vilcieni, bet atbilstošas infrastruktūras nav.

Vai nav pienācis laiks Latvijas dzelzceļš vadībai pamosties un atcerēties, ka viņi vada infrastruktūras uzņēmumu? Un dzelzceļa infrastruktūra nav tikai kravām, bet arī Latvijas iedzīvotājiem, kas sen jau ir pelnījuši modernu, drošu un ātru dzelzceļa transporta sistēmu kaut vai Pierīgā. Turklāt konkurētspējīga elektrovilcienu satiksme Pierīgā samazinātu ikdienas privāto automašīnu plūsmu uz un no Rīgas. Un tad būtu sasniegts reāls CO2 samazinājums, nevis tie nesataustāmie ieguvumi, kas ir pašreizējā dzelzceļa elektrifikācijas projekta pieņēmumu sarakstā un kuri nav pieprasīti no dzelzceļa kravu pārvadātāju un ostu stividoru puses.»


Pievienot komentāru

Piešķir 323 milj. eiro Baltijas valstu un Eiropas elektrotīklu sinhronizēšanai

Eiropas Savienība nolēmusi piešķirt 323 miljonus eiro Baltijas valstu un Eiropas elektrotīklu sinhronizēšanas projekta pirmā posma finansēšanai, paziņojusi Eiropas Komisija.

KM Nacionālās Mākslu vidusskolas infrastruktūrā ieguldīs 9,4 miljonus eiro

Profesionālās izglītības kompetenču centra Nacionālā Mākslu vidusskola infrastruktūras uzlabošanā Kultūras ministrija līdz 2022.gadam plāno ieguldīt 9 404 536 eiro.

Rosinās pieņemt deklarāciju par Apvienotās Karalistes pilsoņu tiesību aizstāvību Latvijā

Saeimas Ārlietu komisija sagatavojusi un rosinās parlamentu izskatīt lēmuma projektu par Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotās Karalistes pilsoņu tiesībām Latvijā pēc Brexit jeb Apvienotās Karalistes gaidāmās izstāšanās no Eiropas Savienības.

KP soda ziņu aģentūras LETA īpašnieku par apvienošanās regulējuma pārkāpšanu

Konkurences padome 18.janvārī piemērojusi ziņu aģentūras SIA LETA īpašniekam, Igaunijā reģistrētam uzņēmumam MM Grupp 32 200 eiro naudas sodu, BNN noskaidroja no KP.

Saskaņas pirmais numurs Eiroparlamenta vēlēšanās būs Vjačeslavs Dombrovskis

Partijas Saskaņa pirmais numurs Eiropas Parlamenta vēlēšanās būs Saeimas deputāts, Ilgtspējīgas attīstības komisijas priekšsēdētājs Vjačeslavs Dombrovskis, intervijā LNT raidījumam 900 sekundes stāsta partijas līderis Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs.

Igaunijas pasts vēlas samazināt preses piegādes dienu skaitu

Igaunijas pasta uzņēmums Eesti Post, kas Baltijā pazīstams ar zīmolu Omniva, rosinājis samazināt to dienu skaitu nedēļā, kad pasts piegādā laikrakstus un žurnālus. Uz šādu soli uzņēmumu pamudinājuši zaudējumi, ko tas cietis 2018.gadā. Preses piegāde mājās, ko valstī šobrīd veic sešas dienas nedāļā, pērn Eesti Post radījusi zaudējumus 1,3 miljonu eiro apmērā.

Diennakts laikā reģistrēti 73 ceļu satiksmes negadījumi

Latvijā trešdien, 23.janvārī, reģistrēti 73 ceļu satiksmes negadījumi, kuros cietuši astoņi satiksmes dalībnieki. Par automašīnas vadīšanu alkohola reibumā policija aizturējusi piecus autovadītājus.

Āboltiņai uzticēti arī vēstnieces pienākumi Maltā

Latvijas vēstniecei Itālijā Solvitai Āboltiņai uzticēti arī vēstnieces pienākumi Maltā, liecina paziņojums oficiālajā izdevumā Latvijas Vēstnesis.

Zviedrijas jaunā valdība sāk ar dīzeļa, benzīna auto aizliegumu no 2030.gada

Zviedrijas jaunās valdības vadītājs Stefans Lēvens paziņojis, ka no 2030.gada valstī būs liegts pārdot jaunas automašīnas ar dīzeļa vai benzīna dzinēju.

Bankā: Seniori aizvien primāri izvēlas nākt uz bankas filiāli

Vairums Latvijas senioru joprojām labprātāk izvēlas apmeklēt bankas filiāli un saņemt nepieciešamos ikdienas finanšu pakalpojumus klātienē, nevis izmanto attālinātos bankas pakalpojumus, liecina PNB Bankas pieredze.

Vēl nepieņem lēmumu par Juraša izdošanu kriminālvajāšanai

Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisija ceturtdien vēl nelēma par piekrišanu deputāta Jura Juraša izdošanu kriminālvajāšanai, jo plāno turpināt diskusijas nākamnedēļ.

Ieceļošana Latvijā liegta sešiem ārzemniekiem

Valsts robežsardzes amatpersonas trešdien, 23.janvārī, uz ārējām robežām un valsts iekšienē konstatēja 24 likumpārkāpējus. Uz ārējām robežām konstatēti 17 robežpārkāpēji, tajā skaitā, aizturēti divi meklēšanā esoši Latvijas pilsoņi.

Plūdi un zemes nogruvumi Indonēzijā prasa vairākus desmitus upuru

Plūdos un zemes nogruvumos Indonēzijas vidienē gājuši bojā 26 cilvēki, tā pavēstījušas vietējās varasiestādes, uzsverot, ka mežu izciršana ir pastiprinājusi sezonālo lietavu postījumus.

Kuri «aiz svītras» palikušie deputāti atgriezīsies atpakaļ Saeimā?

Deputātu mandātus noliekošos ministrus jau gatavi aizstāt vēlēšanās «pirmie aiz svītras» palikušie. Deputātam, kurš apstiprināts ministra amatā, ir iespēja uz ministra pilnvaru laiku nolikt deputāta mandātu.

EK: Uzturēšanās atļauju tirgošana rada korupcijas, naudas atmazgāšanas risku

Eiropas Komisija secinājusi, ka, Eiropas Savienības dalībvalstīm piešķirot uzturēšanās atļaujas apmaiņā pret investīcijām, ko veic trešo valstu pilsoņi, pieaug iespēja, ka tiek pastrādāti tādi noziegumi kā korupcija un naudas atmazgāšana.

Šorīt apgrūtināta braukšana Vidzemē un Zemgalē

Šorīt pa valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem sniegs un apledojums vietām apgrūtina braukšanu Vidzemē un Zemgalē. Pa reģionālajiem autoceļiem apgrūtināta braukšana ir Rīgas, Bauskas, Jelgavas, Krāslavas, Ogres, Tukuma un Valkas apkārtnē, vēsta VAS Latvijas autoceļu uzturētājs.

Gripas intensitāte pieaug, laupot vēl septiņu cilvēku dzīvības

Aizvadītajā nedēļā Latvijā būtiski palielinājusies gripas intensitāte, turklāt tā laupījusi dzīvību vēl septiņiem cilvēkiem, liecina Slimību profilakses un kontroles centra monitoringa dati.

Šā gada budžetu cer pieņemt marta beigās

2019.gada valsts budžetu varētu pieņemt marta beigās, stāsta jaunievēlētais finanšu ministrs Jānis Reirs.

Kariņš: Pret valdību nobalsojošie deputāti nav koalīcijas sastāvā

Deputāti, kuri nav atbalstījuši valdību, nav koalīcijas sastāvā, tā premjers Krišjānis Kariņš. Politiķis skaidro, ka to paredz koalīcijas parakstītais sadarbības līgums – ja kāds no sadarbības partnera frakcijas deputātiem nav balsojis par uzticības izteikšanu Ministru kabinetam, tiek pieņemts, ka attiecīgais deputāts nav uzskatāms par sadarbības partnera frakcijai piederošu deputātu.

Kalnciema ielas grausta īpašniekiem uztic konservācijas pabeigšanu līdz 1.jūlijam

Rīgas dome trešdien, 23.janvārī, apstiprināja Kalnciema ielā 2B esošā grausta sakārtošanas darbu grafiku, kas paredz, ka ēkas konservācijas darbiem pilnībā jābūt pabeigtiem piecu mēnešu laikā – līdz 1.jūlijam.

Sadalītas hosteļu balvas, Hoskari, par labāko Eiropā atzīstot naktsmītni Prāgā

Ir sadalītas ikgadējās hosteļu balvas jeb Hoskari, ko kopmītnes tipa naktsmītnēm Eiropā un pasaulē piešķir ikgadēji kopš 2014.gada. Labāko naktsmītņu atlasē, ko rīko hosteļu rezervēšanas vietne Hostelworld, 2019.gadā triumfējis RoadHouse Prāgā.

Kariņš vadīs četrdesmito valdību Latvijas vēsturē

Pēc trīs ar pusi mēnešiem jeb pilnām 15 nedēļām pēc Saeimas vēlēšanām, parlaments ar balsojumu 61 balss «par» un 39 «pret» atbalstījis Krišjāņa Kariņa piedāvāto valdību, kurā pārstāvētas piecas partijas: Jaunā VienotībaJaunā konservatīvā partija, KPV LV, Attīstībai/Par! un Visu Latvijai!–Tēvzemei un brīvībai/LNNK.

Zolitūdes traģēdijas krimināllietā apsūdzētie turpina noliegt vainu

Zolitūdes traģēdijas krimināllietā apsūdzētie arī pēc grozītās apsūdzības saņemšanas trešdien, 23.janvārī, tiesā noliedza savu vainu, kā arī lūdza tiesu atkārtoti nopratināt trīs, jau iepriekš pratinātus, lieciniekus – ekspertus.

Aicina Latvijas valdību atbalstīt EK rosināto veto tiesību atcelšanu nodokļu jautājumos

Pozitīvi vērtējot Eiropas Komisijas pieņemto lēmumu atcelt ES dalībvalstu veto tiesības attiecībā uz nodokļu politikas jautājumiem, partija Progresīvie aicina Latvijas valdību atbalstīt šī lēmuma turpmāku virzību. Vienlaikus norādīts, ka priekšlikums vēl ir jāapstiprina Eiropas Parlamentam un Eiropas padomei.

Stingrāk uzrauga no Inčukalna pazemes gāzes krātuves izņemto dabasgāzes apmēru

Dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators Conexus Baltic Grid līdz ar aukstākā ziemas perioda iestāšanos pastiprinājis uzraudzības sistēmu, ar kuru veic Inčukalna pazemes gāzes krātuves un visas Latvijas gāzes apgādes sistēmas novērošanu,

Jaunākie komentāri