Viena no zemākajām pašizmaksām Eiropā – braucienam Rīgas sabiedriskajā transportā

Rīgas sabiedriskā transporta biļešu cenas ir ievērojami zemākas nekā Rietumeiropas valstu galvaspilsētās, izņemot Luksemburgu un daļēji Tallinu. Tomēr arī algu līmenis tur ir daudz augstāks, secināts ZAB Varul veiktajā pētījumā.

«Tas, ka valstī ar mazākiem ienākumiem vidēji uz vienu iedzīvotāju būs arī lētākas sabiedriskā transporta biļetes, ir loģiski, un par to liecina arī pētījuma dati. Tiesa, ir daži izņēmumi, piemēram, Luksemburga, kur sabiedriskā transporta gada biļete ir lētāka nekā ar ievērojami mazākiem ienākumiem iztiekošajiem rīdziniekiem,» pētījumā paradoksālo situāciju Dienas Biznesam iezīmē zvērināts advokāts Jānis Zelmenis.

Vienlaikus viņš norāda, ka Rīgas sabiedriskā transporta biļešu cenas salīdzinājumā, piemēram, ar vienas no Eiropas finanšu metropolēm – Londonas cenām – vienkārši ir smieklīgas. «Arī Amsterdamas un Parīzes sabiedriskā transporta cenrādis stipri atvēsina «dārgā» Rīgas transporta biļešu cenu kritiķus,» secina Zelmenis.

Pētījums parāda vēl kādu būtisku attiecību – gada sabiedriskā transporta biļetes cenu pret attiecīgajā valstī noteikto minimālo algu. «Atkal «izlec» Luksemburga, kurā par vienu minimālo algu (ir valstis, kur noteikta stundas vai nedēļas minimālā likme, kas pārvērsta mēneša algā) var nopirkt sabiedriskā transporta biļeti vairāk nekā četriem gadiem, Briselē – vairāk nekā diviem gadiem, Parīzē un Tallinā vairs tikai vienam gadam,» atšķirīgo situāciju izskaidro Zelmenis. Viņš kā pretstatu rāda Londonu, Amsterdamu, Lisabonu, kur sabiedriskā transporta biļetes cena gadam ir ievērojami augstāka par nosacīto minimālās mēnešalgas apmēru.

«Protams, valstu galvaspilsētās, tostarp arī Rīgā, darba samaksas vidējais rādītājs ir augstāks nekā reģionos, tāpēc reālā darba alga daudzos gadījumos būs lielāka par norādīto un aprēķinos izmantoto,» skaidro Zelmenis. Viņš arī atgādina šajā kontekstā – jāņem vērā, ka vairākās valstīs ir diferencētas nodokļu likmes kur mazajām algām tiek piemērota mazāka nodokļa likme, nekā lielajām. «Ne Latvijā, ne Igaunijā iedzīvotāju ienākuma nodokļa diferencēšana darba algām pagaidām nepastāv,» tā Zelmenis.

«Sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifa aprēķināšanu nosaka Ministru kabineta noteikumi, kas pilsētas nozīmes maršrutos nosaka viena pasažiera pārvadāšanas pašizmaksu, ņemot vērā attiecību starp prognozēto sabiedriskā transporta pakalpojumu izmaksu lielumu (2014. gadā tie ir 150,75 milj. eiro), dalot to ar prognozēto pārvadāto pasažieru skaitu (2014. gadā – 140,52 milj.). Rezultātā tiek iegūta viena brauciena pašizmaksa, kas ir 1,0728 eiro plus 12% pievienotās vērtības nodoklis un tiek iegūti 1,202 eiro. Noapaļojot līdz pilniem eiro centiem, braukšanas maksa šim gadam ir 1,20 eiro,» skaidro SIA Rīgas satiksme pārstāvis Viktors Zaķis.

Viņš arī norāda, ka izmaksas veidojas no šādiem parametriem: materiāli un energoresursi – 23%, personāla izmaksas – 35%, pārējās sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas izmaksas (elektroniskās norēķinu sistēmas uzturēšana, IT pakalpojumi, transporta izdevumi (nodevas), nodokļi, darbinieku apmācība, darba aizsardzība, sakaru pakalpojumi, iekārtu uzturēšana un remonts u.c.) – 19%, amortizācija un procentu maksājumi par aizdevumiem – 21% un administrācijas izmaksas – 2%.

Zaķis arī piebilst, ka uzņēmums ir pētījis sabiedriskā transporta cenas citās Eiropas pilsētās un secinājis – ka pie esošā ritošā sastāva Rīgā ir viena no zemākajām viena brauciena pašizmaksām Eiropā. «Praktiski visās Eiropas pilsētās sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek dotēti. Rīgā sabiedriskā transporta pakalpojumu plānotās izmaksas 2014. gadam ir 150,75 milj. eiro,» atzīmē Zaķis.

102.000.102.6667

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas