Zariņš: Atšķirībā no veselības aprūpes darbiniekiem, Latvijas ceļi sabrūk klusējot

Saeimas deputāts Ivars Zariņš

Saeimas deputāts Ivars Zariņš ir iesniedzis priekšlikumu, kas paredz atjaunot Valsts autoceļu fondu, un nodrošināt tam finansējumu 80% apmērā no akcīzes nodokļa par naftas produktiem ieņēmumiem, kā arī iekļaujot tajā ieņēmumus no transporta līdzekļu ekspluatācijas nodokļa un autoceļu lietošanas nodevas.

«Situācijā, kad valdības plānos ir īstenot ambiciozu nodokļu reformu, izmantojot tai visu iespējamo fiskālo telpu, tai skaitā arī maksimālo iespējamo budžeta deficītu, ir svarīgi, lai tās ietvaros būtu paredzēti risinājumi arī tādām samilzušām un sabiedrībai aktuālām problēmām, kā veselības aprūpe un ceļu infrastruktūras uzturēšana,» uzsver Zariņš.

Viņš pauž, ka pašreizējās diskusijas ap veselības aprūpes finansējumu – valdība ne tikai nebija paredzējusi tam nekādu risinājumu, bet gan bija nolēmusi īstenot šo nodokļu reformu, izmantojot veselības aprūpi un sabrūkošo ceļu infrastruktūru kā galveno kompensējošo mehānismu reformas īstenošanai.

Zariņš: «Galvenā veselības un ceļu problēma ir tā, ka tie sabrūk pārāk lēni – varai tas rada ilūziju, ka uz veselības aprūpes un ceļu rēķina var risināt visas citas problēmas, un tā tas tiek turpināts darīt kopš «veiksmes stāsta» laikiem. Atšķirībā no veselības aprūpes darbiniekiem, Latvijas ceļi sabrūk klusējot. Un tāpēc kādam ir jāaktualizē diskusija par atbilstoša finansējuma nodrošināšanu arī ceļu infrastruktūrai, savādāk mēs tiešām paliksim pie sasistas siles tiešā un netiešā nozīmē.»

Politiķīs skaidro, ka taas ir jo īpaši aktuāli esošajam brīdim, ne tikai tāpēc, ka saskaņā ar nodokļu reformā iecerēto ceļu uzturēšanai budžetā nav paredzēts nepieciešamais finansējums – akcīzes nodokļa papildus ieņēmumus ir paredzēts novirzīt citiem mērķiem, «bet arī tāpēc, ka ceļiem paredzētais Eiropas struktūrfonda finansējums tiek strauji apgūts un pēc 2018.gada Saeimas vēlēšanām ir paredzams nozīmīgs Eiropas struktūrfondu finansējuma sarukums, kas uz 2020.gadu būs jau apgūts pilnībā.»

Saskaņā ar SM sniegto informāciju ikgadējās nepieciešamās valsts autoceļu tīkla ilgtspējīgai uzturēšanai nepieciešamās izmaksas tiek lēstas 720 miljonu eiro apmērā.

Tāpat deputāts norāda, ka šī gada paredzētais finansējums ceļu uzturēšanai sastāda 287 miljonus eiro, no kuriem Eiropas struktūrfondu finansējums sastāda nozīmīgu daļu – 128 miljonus. «Ja valdība jau tagad – plānojot iecerēto nodokļu reformu, neparedzēs risinājumu, kas nodrošina nepieciešami finansējumu valsts budžetā, lai kompensētu sagaidāmo nozīmīgo finansējuma samazinājumu, kas saistīts ar Eiropas struktūrfondu apguvi, tad ir jārēķinās ar vēl dramatiskāku ceļu infrastruktūras sabrukumu, jo piesaistīt papildus finansējumu ceļu uzturēšanai nebūs iespējams, par cik nodokļu reformas īstenošana aizņems visu iespējamo fiskālo telpu.»

Zariņš uzsver, ka ir nepieciešams nekavējoties uzsākt diskusiju par šāda risinājuma radīšanu, kas spētu nodrošināt valsts autoceļu tīkla ilgtspējīgu uzturēšanu.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Ziņas