Viedokļa raksts.
“Vai kāds var pateikt kāda jēga sabiedrībai, valstij ir no Satiksmes ministrijas? Viena bēdu ieleja – neko nespēj, nevar, kam ķeras klāt viss gāžas no rokām ārā. Iesākti, nepabeigti darbi, n-reižu sadārdzināti projekti, izšķērdība ir pirmais, kas nāk prātā izdzirdot Satiksmes ministrijas (SM) vārdu,” savu viedokli pauž Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes deputāts, Aivis Landmanis.
“Rail Baltica, Air Baltic, Ostu reforma, jaunie pasažieru vilcieni, mūžīgās dzelzceļa problēmas, autoceļi, atpalicība no kaimiņiem – korupcija, nolaidība, likumsakarība?”
A.Landmanis uzskata: “No brīvalsts atjaunošanas pirmā brīža SM nav kalpojusi valstij, tās kabinetu durvis vienmēr ir bijušas plaši atvērtas visu līmeņu afēristiem, prihvatizētājiem, īpaši bēdīgi slavenajiem oligarhiem, no kuriem tiesvedību un sankciju apgrūtinātajam vēl šobrīd izdodas turēt SM aiz vājās vietas, panākot Ventspils ostas “reformas” ievirzīšanu sev tīkamā gultnē.”
Vēsturiski, ar retiem izņēmumiem, par Satiksmes ministriem, SM vadošiem ierēdņiem, SM kontrolēto valsts uzņēmuma padomju un valdes locekļiem, valsts pārstāvjiem brīvostu valdēs (noteikti Ventspilī) nav iespējams kļūt bez oligarhu (īpaši Lemberga) labvēlības saņemšanas, turpina deputāts.
“Rezultātā pie amatiem tika vienaldzīgie, noklusētāji, neprašas, blēži, lielākie kretīni – ļaudis kuriem svarīgākas ir afēristu intereses. Uz šo problēmu, Landmaņa ieskātā, netieši norāda arī “Rail Baltica” Parlamentārās izmeklēšanas komisijas vadītājs Andris Kulbergs intervijā www.bnn.lv.“
A.Landmanis citē BNN interviju:
“… visi projekta īstenošanā iesaistītie strādājuši Satiksmes ministrijā, vienlaicīgi būdami kapitālsabiedrību padomēs, būdami valdes locekļi arī ar tiesībām pārstāvēt uzņēmumu vienpersoniski, viņi visi paralēli bijuši cits citam priekšnieki un otrādi. Ir sajūta, it kā tur būtu bijis tāds rotācijas kalendārs. Cilvēki bez kvalifikācijas, bez atbilstošām iemaņām, bez pieredzes projektu vadībā, vada valsts vēsturē lielāko investīciju projektu! Un viņi ir viens otram priekšnieki un paši sev raksta noteikumus… Tā ir milzu traģēdija. …. Tā vienkārši ir bezatbildība un nolaidība. Šāds ierēdnis nevar vienpersoniski sevi kontrolēt un palaiž daudzas lietas garām. Turklāt viņam vienkārši pienākumu ir par daudz, lai viņš vispār vadītu kaut ko tādu. …. viņi vienkārši nesaprot, ka tas ir nepareizi, viņi nesaprot, ka ir pieļautas kļūdas un viņiem tas liekas normāli.”
“Ar oligarhu ievazāto SM kadru politiku ir dabūjušas reķināties visas valdošās koalīcijas (arī pašreizējā). SM de facto vienmēr ir atradusies dubultā pārvaldībā, tāpēc izbrīna politiķu, mediju izbrīns par Rail Baltica projekta n-reižu sadārdzināšanos, par to, ka Rail Baltica ir kļuvis par nepanesamu slogu sabiedrībai, valsts ekonomikai, budžetam,” komentē A.Landmanis.
“Mīļie, tas ir likumsakarīgs politisko dīlēšanu iznākums. Rēķinus kā vienmēr apmaksāsim mēs – sabiedrība. Lai izārstētu onkoloģiju vispirms jāaptur, jādabū ārā vēzis, tā metastāzes. Ar valsti ir tāpat.”
Politiķiem, politiskajām partijām liekot komatu ir jāatrod atbilde uz jautājumu, ko darīt ar vēzi saēsto Satiksmes ministriju: “Izgriezt nevar saglabāt”. Jātiek skaidrībā, vai notiekošais nav kvalificējams kā diversija pret valsti, jā tā, tātad vainīgie būtu saucami pie atbildības arī par valsts nodevību, turpina deputāts.
“Un runa nav tikai par Rail Baltica, bet noteikti arī par Ventspils ostu, kurā ilgstoši tika pieļauta tiesājamas personas prettiesiska ietekme, kā rezultātā piedzīvojām sabiedrisko līdzekļu izšķērdēšanu, Ventspils ostas novājināšanu, svarīgākās NATO dalībvalsts likumsakarīgas sankcijas. Ir jāvērtē arī SM pēc sankciju darbošanās Ventspils brīvostas pārvaldē un AS “Ventas osta”, jāvērtē kāpēc ostu reforma Ventspilī tika uzsākta un tiek uzkārta, kāpēc tiek pieļauta sankcionētas personas ietekmes atgriešana.”
Tāpat A.Landmanis uzsver: “Savukārt sabiedrībai pašas nākotnes dēļ ir jakļūst neiecietīgākai pret politdīlmaņiem, pret darījumiem uz mūsu un mūsu bērnu rēķina.”