BNN fokusā | airBaltic “komunikācijas kļūda” kā alibi neveiksmēm

Viedokļa raksts/Ilona Bērziņa

“Komunikācijas kļūda” bija satiksmes ministra Briškena nespēja laicīgi skaidrot sabiedrībai lēmumu par “airBaltic” pamatkapitāla samazināšanu par pusmiljardu eiro; “komunikācijas kļūda” izrādījās aizsardzības ministra Andra Sprūda, maigi sakot, neprecīzie izteikumi saistībā ar Krievijas drona ielidošanu Latvijā; tagad izrādījies, ka arī sabiedrības sašutums par  4 670 “airBaltic” lidojumu atcelšanu radies dēļ “kļūdas komunikācijā”.

“airBaltic” problēmas paslaucīšanai “zem tepiķa” izmantota jau zināma shēma – sākumā piektdienas, 3.janvāra, pievakarē izskan paziņojums, ka koalīcija pirmdien lems par lidsabiedrības vadības maiņu, savukārt pirmdienas pievakarē paziņojums – nē, koalīcija tomēr nelems, kompānijas darbu izvērtēs 21.janvārī plānotajā akcionāru sapulcē. Ņemot vērā, ka burtiski ar tādu pat paziņojumu  3.janvārī sociālajos tīklos nāca klajā satiksmes ministrs Briškens, jāsecina, ka valdības izpaudumi galvenokārt bija domāti tam, lai visi redzētu, ka Siliņa tur roku uz pulsa. Vienīgie, kuri visā šai jezgā demonstrēja stingru nostāju, bija “Zaļo un zemnieku savienība” (ZZS), kas strikti turas pie viedokļa – Martins Gauss  ir zaudējis ZZS uzticību un jāatlaiž no amata.

Martins Gauss: Lidmašīnu iznomāšana ir ienesīgāka biznesa daļa

Visa sāls slēpjas tur, ka mūsu nacionālā aviokompānija “airBaltic” kā netiek, tā netiek vaļā no zaudējumiem un ar kompānijas pamatkapitāla  samazināšanu par 571 miljonu eiro par godu gādājamam sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) procesam izrādījies par maz. “airBaltic” Padomes priekšsēdētājs Klāvs Vasks 2.janvārī, tātad tanī pašā dienā, kad aviokompānija paziņoja par 4 670 reisu atcelšanu vasaras sezonā, sociālajā tīklā “Linkedin” paziņoja, ka “papildu ieguldījums no valsts, visticamāk, ir neizbēgams.”

Līdz ar to ir pilnīgi iespējams, ka kompānijas “Pratt & Whitney” nespēja laikus veikt dzinēju apkopi trim (!) lidmašīnām no visas mūsu lidsabiedrības “Airbus A220-300” flotes kompānijai nāca kā saukta, jo ļāva tikt vaļā no nerentablajiem maršrutiem, to skaitā arī tiem, ko kompānija vēl tikai nesen atklāja.

Kā ierakstā “Facebook” norāda ekonomists Aivars Strakšas: “Vispirms Gausa k-gs paziņoja, ka atcels tuvu pie piectūkstoš lidojumiem, jo dzinēji esot slikti un daudz jāremontē, ar ko ražotājs netiekot galā. Pēc tam paprecizēja, ka šādas lidmašīnas būšot trīs, ar ko radīja milzīgu nesapratni, jo 2024. gadā tādas nelidojošas bija deviņas un plānotie lidojumi kaut kā ar Dievu uz pusēm tika nodrošināti.” Tikmēr vācu “Lufthansa” turpina izmantot 21 “Airbus A220-300” lidmašīnu, ko tai ar visu apkalpi iznomājusi “airBaltic”.

Cilvēkiem sašutums ir ne vien par to, ka aptuveni 67 tūkstoši pasažieru ir nekaunīgi uzmesti, bet arī tādēļ, ka biļetes uz lidojumiem, kuri nenotiks, “airBaltic” mājas lapā varēja iegādāties vēl 2.janvārī, bet naudu par atceltajiem reisiem pasažieriem iespējams atgūt 21 dienas laikā. Respektīvi, visu šo periodu “airBaltic” var to mierīgi apgrozīt.

Savukārt Martins Gauss LTV “Rīta Panorāmā” 6.decembrī jautāts, kāpēc lidmašīnas iznomā, nevis nodrošina reisus, pauda, ka pašreizējais “airBaltic” biznesa modelis paredz fokusēšanos uz diviem darbības veidiem – “wet lease” un biļešu tirdzniecību uz pašu reisiem, turklāt tieši lidmašīnu iznomāšana ir daudz ienesīgāka biznesa daļa.

Tālis Linkaits: problēmas ar dzinējiem turpināsies vēl vairākus gadus

Neko nosodāmu 4 670 reisu atcelšanā nesaskata arī bijušais satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Taujāts, vai tā var būt, ka par kavēšanos ar dzinēju apkopi “airBaltic” uzzinājis tikai īsi pirms Ziemassvētkiem, Tālis Linkaits BNN atbild apstiprinoši un atgādina par 2024.gada septembrī starp “airBaltic” un “Pratt & Whitney” noslēgto visaptverošu tehniskās apkopes pakalpojumu līgumu ar PW1500G GTF dzinējiem aprīkotajām lidsabiedrības lidmašīnām. Savukārt runājot par dzinēju apkopes kavēšanos, Tālis Linkaits pauž: “Tā ir vispārēja problēma aviācijas nozarē, “Pratt & Whitney” darbība, un darbība ar dzinējiem. Nupat “Wiz Air” publiski informēja, ka arī viņiem ir līdzīgas problēmas ar daudzu desmitu lidmašīnu atstāšanu uz zemes sakarā ar dzinēju trūkumu. Aviokompānijas ir tikušas informētas, ka šī problēma turpināsies vēl vairākus gadus. Es pieņemu, ka “airBaltic” paļāvās uz jauno līgumu, un acīmredzot arī šis jaunais līgums netiek savlaicīgi pildīts.”

“airBaltic” atbildes uz BNN jautājumiem

Pēc tam, kad aviokompānija pirmajā šī gada darba dienā – 2.janvārī paziņoja par reisu atcelšanu, BNN lūdza “airBaltic” skaidrojumu. Publicējam no aviokompānijas Korporatīvās komunikācijas nodaļas saņemtās atbildes.

Konkrēti cik daudz lidmašīnām nepieciešama dzinēju apkope, kā rezultātā atcelti 4 670 lidojumi?

Šobrīd ietekmēto lidmašīnu skaits ir ļoti mainīgs, un tas var atšķirties īsā laika periodā. Kopumā lidsabiedrība ir spiesta atcelt tikai aptuveni 5% no visiem šobrīd 2025. gadā plānotajiem lidojumiem.

Kādēļ pieļauta situācija, ka dzinēju apkope vienlaikus nepieciešama daļai no visām lidsabiedrības Airbus A220-300 lidmašīnām? Vai tiešām nebija iespējams to sadalīt mazākam lidmašīnu skaitam dažādos laika periodos? Ja nebija, tad kāda iemesla dēļ?

airBaltic galvenā prioritāte ir drošība, un savlaicīga dzinēju apkope ir būtisks aspekts, lai to nodrošinātu. Lidsabiedrība stingri seko dzinēja ražotāja (Pratt & Whitney) un starptautisko aviācijas uzraudzības iestāžu, piemēram, EASA (Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūras) noteiktajiem apkopes grafikiem. Noteikti tehniskie pārbaudes un remonta intervāli ir obligāti un nedalāmi, lai garantētu maksimālu lidojumu drošību. Tāpēc, ja vairākiem dzinējiem vienlaikus sasniegts ražotāja un regulatoru noteiktais apkopes cikls, lidsabiedrībai nav iespēju elastīgi sadalīt šo procedūru mazākos laika posmos.

Kādēļ paziņojums par kopumā 4 670 lidojumu atcelšanu parādījās tikai 2025 gada pirmajā darba dienā – 2.janvārī? Vai iepriekš tas nebija zināms?

Pratt & Whitney prognozes izrādījušās ļoti mainīgas, kā arī dzinēja ražotāja nespēja savlaicīgi izpildīt apkopes saistības ir būtiski ietekmējusi airBaltic Airbus A220-300 flotes darbības spējas. Balstoties uz mainīgajām prognozēm, 2024. gada izskaņā bija skaidrs, ka šī iemelsa dēļ airBaltic būs spiesta pielāgot savu vasaras grafiku. Tas tika darīts laicīgi – pirms vasaras sezonas sākšanās –, lai neradītu vairāk traucējumu noslogotākajā ceļošanas laikā. Ietekmētajiem pasažieriem šobrīd ir iespējams izvēlēties alternatīvus airBaltic lidojumus vai pieprasīt naudas atmaksu pilnā apmērā.

Kāpēc lielākā daļa atcelto lidojumu ir uz valstīm,  kuras “airBaltic” tikai nesen izziņoja kā galamērķus? Vai tā šajās valstīs netiek nodarīts neatgriezenisks zaudējums “airBaltic” un arī Latvijas valsts reputācijai? 

Analizējot savu maršrutu tīklu, airBaltic vienmēr izvērtē vairākus savstarpēji saistošus faktorus kā lidostu noslodzi, pieprasījumu pēc lidojumiem, pieejamos lidojumu laikus un citus saistītos stratēģiski nozīmīgus aspektus, lai pēc iespējas mazāk samazinātu ietekmi uz pasažieriem. Izvēloties īslaicīgi samazināt reisu skaitu, airBaltic cenšas koncentrēties uz tiem maršrutiem, kuros pasažieru plūsma ir stabila un ekonomiski pamatota. Balstoties uz rūpīgu un padziļinātu maršrutu tīkla analīzi, tika pieņemts lēmums esošajā situācijas ietekmē pielāgot lidojumu grafiku vasaras sezonai.

Vai tā nav uzņēmuma 2024.gada apgrozījuma mākslīga celšana uz šo 4 670 atcelto lidojumu rēķina?

Atceltie lidojumi neietekmē airBaltic 2024. gada finanšu rezultātus, jo rezervācijas bija iegādātas lidojumiem 2025. gadā. Lidsabiedrības 2024. gada finanšu plāns un budžets jau tika sagatavots iepriekš, un prognozes par iepriekšējā gada finanšu rezultātiem tika sniegtas 3. ceturkšņa rezultātu paziņošanas laikā. Turklāt, informācija par 2024. gada finanšu rādītājiem tiks publiskota šī gada pavasarī, kad arī plānots prezentēt prognozes 2025. gadam.

Vai airBaltic interneta vietnē  joprojām iespējams rezervēt lidojumu, kurš pēc laika tiks atcelts?

Ietekmēto lidojumu atcelšana ir laikietilpīgs process un var aizņemt vairākas stundas. Līdz ar visu lidojuma grafiku pielāgošanu sistēmā, konkrētos lidojumus vairs nebūs iespējams iegādāties. 

Vai airBaltic kompensēs saviem klientiem atcelto lidojumu dēļ radušos zaudējumus? 

Atcelto reisu gadījumā airBaltic rīkojas atbilstoši visām spēkā esošajām Eiropas Savienības prasībām par pasažieru tiesībām. Pasažieriem, kuriem reiss ir atcelts, lidsabiedrība piedāvā iespēju bez maksas mainīt lidojuma rezervāciju vai pieprasīt pilnu naudas atmaksu.

Lasiet arī: KNAB sācis pārbaudi par Gausa iespējamo atrašanos interešu konflikta situācijā

Seko mums arī FacebookDraugiem un X!

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas