EST neatceļ 20 miljonu eiro sodu par Mažeiķu–Reņģes posma nojaukšanu

Eiropas Savienības Tiesa (EST) informē, ka tā ir atstājusi spēkā tiesas spriedumu, ar kuru Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam Lietuvos geležinkeliai tika uzlikts naudas sods 20,069 miljonu eiro apmērā par dzelzceļa posma Mažeiķi–Reņģe nojaukšanu.

Izpildot Eiropas Komisijas (EK) lēmumu, nojaukto dzelzceļa posmu Lietuva atjaunoja, un 2020.gada februārī pa to tika atsākta satiksme.

Kā ziņots agrāk, EK 2017.gada oktobrī Lietuvos geležinkeliai noteica 27,873 miljonu eiro naudassodu par Mažeiķu–Reņģes dzelzceļa posma nojaukšanu. Jau nākamā gada janvārī Lietuvos geležinkeliai sodu nomaksāja, bet EK lēmumu pārsūdzēja Eiropas Savienības (ES) Vispārējā tiesā, kas 2020.gada novembrī prasību noraidīja, tomēr minēto naudassodu samazināja par 7,8 miljoniem eiro – līdz 20,069 miljoniem eiro.

Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmums 2021.gada janvārī vērsās EST, lūdzot anulēt naudassodu. EST tagad atzinusi, ka EK veiktā analīze ir pilnīga un ļauj juridiski pietiekami pierādīt, ka dzelzceļa infrastruktūras demontāžai varēja būt vai bija iespējamas pretkonkurences sekas. Iepriekš ES Vispārējā tiesa norādīja, ka Lietuvos geležinkeliai, nojaucot Mažeiķu–Reņģes dzelzceļu, ļaunprātīgi izmantoja savu dominējošo stāvokli Lietuvas kravu pārvadājumu tirgū.

Dzelzceļa posmu Mažeiķi-Reņģe, kas ir 19,5 kilometrus garš, negaidīti slēDZa 2008.gadā

Lietuvos geležinkeliai un naftas pārstrādes uzņēmuma Orlen Lietuva konflikta dēļ. To skaidroja ar sliežu ceļu slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību, bet vēlāk viens sliežu ceļa posms šajā līnijā tika demontēts. Naftas pārstrādes kompānijai līdz ar to nācās izmantot garāku un dārgāku eksporta maršrutu uz Rīgas ostu.

EK pēc Latvijas un Orlen Lietuva pieprasījuma 2013.gadā sāka izmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai Lietuvos geležinkeliai tādējādi nav ierobežojis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū un pārkāpis ES monopoldarbības uzraudzības noteikumus, kas aizliedz dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu.

Lasiet arī: Baltijas valstīm jāizstrādā plāns dzelzceļa sliežu tīkla pārveidei atbilstoši ES standartiem

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas