Igaunijas starptautisko autobusu pārvadātājs “Lux Express” šaubās, vai vilcienu satiksmes uzsākšana starp Tartu un Rīgu atmaksāsies, jo būtu nepieciešamas lielas subsīdijas, lai apkalpotu salīdzinoši nelielo pasažieru skaitu, trešdien, 28.februārī, vēsta Igaunijas medijs ERR.
Pārvadājumu uzņēmums “Lux Express” katru dienu no Tartu uz Rīgu veic trīs reisus, no kuriem divi sākas Narvas robežšķērsošanas punktā. Pēc “Lux Express” Igaunijas biznesa vadītāja Ingmāra Rosa (Ingmar Roos) teiktā, uzņēmuma pieredze liecina, ka pieprasījums pēc vilcienu savienojuma starp Tartu un Rīgu ir apšaubāms.
“Pagājušajā gadā vidēji vienā reisā starp Tartu un Rīgu mums bija 12-15 pasažieri,”
sacīja Ross, piebilstot, ka satiksme galvenokārt veidojās maršrutā Sanktpēterburga-Tartu-Rīga. Viņš pauda skepsi par vilcienu savienojuma dzīvotspēju, nosaucot to par nedaudz utopisku ideju.
Klimata pārmaiņu ministrijas Dzelzceļa departamenta vadītājs Indreks Lainevērs (Indrek Laineveer) sacīja, ka pasažieru pārvadātājs “Elron” lēš, ka sākotnējais pieprasījums varētu būt nedaudz vairāk par 40 pasažieriem vienā reisā.
Šis aprēķins ir balstīts uz pasažieriem maršrutā Valga-Rīga, neieskaitot iespējamos pasažierus no starpstacijām, jo tas būtu jāapstiprina Latvijas pusei, sacīja Lainevērs. Viņš izteica pieņēmumu, ka līnija varētu piesaistīt vairāk pasažieru.
Vilciens varētu sasniegt Rīgu vakarā un atgriezties Tartu nākamajā rītā.
Kad 2025.gadā Tallinas-Tartu līnija saņems jaunos elektrovilcienus, esošie dīzeļvilcieni varētu tikt izmantoti Tartu-Rīgas līnijā, lai nodrošinātu divus reisus dienā, bet ne vairāk kā ar diviem vagoniem, sacīja Lainevērs.
Klimata ministrija lēš, ka jaunās līnijas sākotnējie sagatavošanas darbi izmaksātu aptuveni 300 000 eiro, bet pēc līnijas atklāšanas ikmēneša subsīdijas būtu 100 000 eiro. Lai uzturētu divus reisus dienā, gadā būtu nepieciešamas subsīdijas divu miljonu eiro apmērā.
Ross sacīja, ka pat divi reisi dienā nenodrošinātu satiksmi visas dienas garumā, vēl jo vairāk tāpēc, ka vilciena galapunkts būtu Rīgas centrā, bet pasažieriem svarīgākais ir nokļūt lidostā.
“Lux Express” biznesa vadītājs nesaprot vajadzību pēc vilciena savienojuma, uzsverot, ka par plānotajām divu miljonu subsīdijām, uzņēmums varētu nodrošināt astoņus savienojumus abos virzienos un uz Rīgas lidostu, neprasot samaksu par biļetēm.
Taču Lainevērs uzsvēra, ka mērķis nav konkurēt ar autobusiem, bet gan mudināt cilvēkus nomainīt automašīnas uz sabiedrisko transportu.
Paredzams, ka Tartu-Rīgas līnijas atklāšana augustā aizkavēsies, un, iespējams, tiks atlikta uz oktobri, jo vēl nav noslēgti rakstiski līgumi un nav skaidrības par sadarbību ar Latviju, sacīja Lainevērs.
Lasiet arī: Pasažieru vilcieni starp Rīgu un Tartu varētu sākt kursēt ne agrāk kā rudenī