Saeima ceturtdien, 23.martā atbalstījusi grozījumus Autortiesību likumā un Autortiesību kolektīvā pārvaldījuma likumā, informē Saeimas preses birojs.
Grozījumos precizēti jautājumi saistībā ar autortiesībām un blakustiesībām digitālajā vienotajā tirgū, kā arī šo tiesību piemērošanu noteiktām raidorganizāciju tiešsaistes pārraidēm un televīzijas un radio programmu retranslācijām. Ar grozījumiem pārņemtas divas Eiropas Savienības (ES) direktīvas.
Plānots, ka izmaiņas atvieglos autoru darbu un blakustiesību objektu licencēšanu attiecībā uz raidorganizāciju sniegtajiem papildinošajiem tiešsaistes pakalpojumiem, kā arī raidījumu retranslāciju.
Likumprojekta autori uzsver, ka straujas tehnoloģiju attīstības ietekmē ir mainījušies autoru darbu un blakustiesību objektu radīšanas, producēšanas un izmantošanas veidi digitālajā vidē, tāču autortiesības regulējošās tiesību normas līdz šim nav atbilstoši pielāgotas.
Tāpat grozījumi ļaus pielāgot autortiesību ierobežojumus digitālajai videi, kā arī uzlabos autoru darbu, tostarp komerciālajā apritē nepieejamu darbu, licencēšanu.
Grozījumi ir nepieciešami, lai izveidotu no autortiesību viedokļa labi funkcionējošu tirgu, līdztekus paredzot tiesības uz taisnīgu atlīdzību autoriem un izpildītājiem, norādīts likumprojektu anotācijā.
Tostarp izmaiņas likumā precizē arī jautājumus par darbu izmantošanu izglītības un pētniecības mērķiem, attiecinot regulējumu arī uz darbu izmantošanu digitālajā formātā. Izmaiņas veiktas arī attiecībā uz darbu izmantošanu kultūras mantojuma institūciju vajadzībām, paredzot iespēju institūcijām kopēt to krājumā esošus darbus saglabāšanas mērķim jebkādā formātā un jebkādā datu nesējā.
Tāpat izmaiņas likumā piemērotas attiecībā uz darbu izmantošanu reklāmas mērķim, ļaujot noteiktu kategoriju darbus izmantot publiskas izstādes vai publiskas mākslas darbu pārdošanas reklamēšanai, kā arī citiem jautājumiem, skaidrojuši likumprojektu autori Kultūras ministrijā.
Grozījumi aptver jautājumus par darbu izmantošanu tekstizracei un datizracei, proti, jebkādiem automatizētiem analītiskiem paņēmieniem, ar kuru palīdzību datus un tekstus analizē digitāli, lai iegūtu noteiktu informāciju, piemēram, modeļus, tendences un korelāciju.
Lasiet arī: