Tallinas pāreja uz elektrotransportu var aizkavēties

Tallinas plāns līdz 2035.gadam pāriet uz sabiedrisko transportu, kas neizmanto fosilo degvielu, joprojām ir spēkā, tomēr karš Ukrainā un energokrīze ir ieviesusi savas izmaiņas, raksta Igaunijas medijs ERR News.

Situācija pieprasa zināmas nodevas, un turpmākajos gados joprojām kursēs autobusi, kuri izmanto dīzeļdegvielu. Tallinas pašvaldība gatavojas lemt par to, kuri transportlīdzekļi nākamajā desmitgadē būs prioritāte, un kādas vadlīnijas un investīciju solījumi tiks doti pilsētas sabiedriskā transporta operatoram TLT.

Ilgtermiņa plāns pāriet uz elektroautobusiem līdz 2035.gadam paliek spēkā, tomēr energokrīze likusi pamatīgi saspringt gan domniekiem, gan TLT vadībai. Kad dabas gāzes cenas uzšāvās debesīs, TLT papildināja autobusu skaitu, kas darbojas ar dīzeļdegvielu, un joprojām tos izmanto. Sākotnēji TLT līdz pārejai uz elektroautobusiem vēlējās izmantot transportlīdzekļus ar gāzes iekārtām, bet ekonomiskā situācija prasīja plānu pārskatīšanu.

Par transportu atbildīgais Tallinas mēra vietnieks Tanels Kīks (Tanel Kiik) ERR sacīja: «Pilsētas mērķis ir pakāpeniski pāriet uz videi draudzīgāku sabiedrisko transportu. Tas nozīmē autobusus ar gāzes iekārtām pārejas periodā, elektrotransporta attīstību, runājot gan par jaunām tramvaja līnijām, jauniem tramvajiem un trolejbusiem, gan attiecībā uz elektroautobusiem. Tomēr mēs nevaram izslēgt arī esošā transporta parka atjaunošanu.

Ilgtermiņā dīzeļautobusu nozīme mazināsies un pieaugs autobusu ar gāzes iekārtām skaits.»

Kīks piezīmēja, ka pašvaldības attīstības plāns, kas ietver arī atteikšanos no fosilās degvielas līdz 2035.gadam, tika veidots pirms kara, un ir nepieciešams analizēt, vai tas šobrīd ir reāls mērķis.

TLT vadītājs Kaido Padars (Kaido Padar) norādīja, ka uzņēmums kopā ar Tallinas Satiksmes departamentu izveidojis dažādus scenārijus par sabiedriskā transporta attīstības izmaksām un prasībām. Padars sacīja: «Mēs esam izveidojuši plānus, kas paredz vairāk paļauties uz tramvajiem – ja Tallina vēlas vairāk tramvaju, cik izmaksātu tramvaju parka papildināšana, jaunu sliežu un pieturu izbūve. Tāpat esam aprēķinājuši, kas jāmaina, lai saglabātu un paplašinātu trolejbusu satiksmi. Visbeidzot, esam arī izskatījuši variantu, kad atsakāmies no trolejbusiem, un vai autobusi darbotos ar elektrību, dīzeli vai gāzi.»

Padara nevēlēšanās detalizētāk runāt par dažādiem scenārijiem un to izmaksām liecina, ka «zaļo» mērķu sasniegšana kļuvusi sarežģītāka. Kīks norādīja, ka lēmumi jāpieņem jau šopavasar, lai TLT zinātu, kādā virzienā strādāt. Viņš gan piebilda, ka pilsētai trūkst zināšanu, lai pieņemtu pārdomātus lēmumus. Piemēram, citu transportlīdzekļu aizvietošana ar elektroautobusiem ir riskanta, jo nav skaidrs, kā šie autobusi darbosies Igaunijas klimatā un uz Igaunijas ceļiem, kā arī vēl nav skaidras visas izmaksas.

Tallinai bez tramvaju izmantošanas ir trīs iespējas elektriskajam transportam:

saglabāt un paplašināt trolejbusu satiksmi, aizvietot trolejbusus ar elektroautobusiem, vai arī saglabāt gan trolejbusu, gan autobusu satiksmi.

Pagājušajā rudenī kā reāla iespējas tika apspriestas iespējamie energoapgādes pārrāvumi un dabas gāzes trūkums, un Padars apstiprināja, ka TLT bija gatavs abiem. Kad dabas gāzes cena strauji pieauga, no garāžām tika izvesti dīzeļautobusi, un tas uzņēmumam palīdzēja ietaupīt aptuveni 400 tūkstošus eiro. Pilsēta arī bija gatava galvenajos elektriskā sabiedriskā transporta maršrutos izmantot dīzeļautobusus.

Šobrīd pilsētas maciņam draudzīgākā iespēja būtu dīzeļautobusi. Tomēr tas ir pretrunā pilsētas ilgtermiņa plāniem, vēl jo vairāk brīdī, kad Tallina ir pasludināta par Eiropas Zaļo galvaspilsētu. Padars sacīja: «Vislētāk būt iepirkt dīzeļautobusus un izmantot tos nākamos 11 gadus – tiem ir stabils lietoto transportlīdzekļu tirgus, tos vienmēr var aizvietot un to cena ir patīkama. Tomēr, lūkojoties tālākā perspektīvā… Ir nepieciešamas diskusijas.»

TLT šobrīd izmanto 540 autobusus, no tiem 350 darbojas ar gāzi, un pārējie – ar dīzeļdegvielu. Norisinās arī konkurss par 15 elektroaubusu iegādi. Padars piezīmēja, ka ir jāizlemj, ko iegādāties, lai jau šogad varētu izsludināt konkursu.

Lasiet arī: Renault: Nākotne ir elektriska, iekšdedzes dzinēji izmirst

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas