Politiskās partijas un to apvienības pirms aizvadītajām Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanām limitētajām aģitācijas izdevumu pozīcijām, tostarp aģitācijas materiālu izvietošanai, izlietojušas kopsummā 2 080 975 eiro un vislielākie tēriņi bijuši “Apvienotajam sarakstam” (AS), Zaļo un zemnieku savienībai (ZZS) un “Stabilitātei”, liecina Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) apkopotā informācija.
Visvairāk politiskās organizācijas tērējušas reklāmām pilsētvidē, radio un presē.
Priekšvēlēšanu aģitācijas periodā katram politiskajam spēkam bija noteikts finanšu līdzekļu limits, cik tas drīkstēja izlietot politiskās reklāmas izvietošanai pilsētvidē, sociālajos tīklos un citviet internetā, elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, kā arī labdarībai, sponsorēšanai un citām pozīcijām. Izdevumu limiti neattiecās uz izdevumiem par reklāmas izgatavošanu vai kampaņas plānošanu.
Katrs no 16 vēlēšanās pieteiktajiem kandidātu sarakstiem limitētajiem aģitācijas izdevumiem drīkstēja izlietot ne vairāk kā 635 317 eiro. Savukārt Eiropas partijām tēriņu slieksnis nedrīkstēja pārsniegt 63 531 eiro.
KNAB rīcībā esošā informācija liecina, ka visas politiskās organizācijas ir ievērojušas tām noteikto maksimālo summu, kuru tās drīkstēja izlietot limitēto aģitācijas izdevumu apmaksai.
AS aģitācijai izmantojusi 414 065 eiro, ZZS – 276 588 eiro, bet “Stabilitātei” 233 004 eiro. No šiem spēkiem EP mandātu ieguva tikai AS.
Tālāk pēc aģitācijas izdevumu apjoma seko “Latvija pirmajā vietā” (LPV) ar 231 707 eiro, “Jaunā vienotība” – 217 531 eiro, Latvijas attīstībai – 180 285 eiro, Nacionālā apvienība –139 021 eiro, “Saskaņa” – 122 929 eiro. Minētās partijas ieguva mandātus EP vēlēšanās.
“Kustība “Par”!” atvēlējusi 72 558 eiro, “Suverēnā vara” 63 514 eiro, “Progresīvie” – 57 433 eiro, Jaunā konservatīvā partija – 28 956 eiro. No šiem spēkiem mandātu ieguva tikai “Progresīvie”.
Citi politiskie spēki noslēdza līgumus par mazākām summām un EP neiekļuva.
Informācija liecina, ka partijas un to organizācijas gandrīz 700 000 eiro iztērējušas aģitācijas plakātu izvietošanai pilsētvidē. KNAB norāda, ka šī ir bijusi visvairāk apmaksātā limitēto izdevumu pozīcija arī citās iepriekš aizvadītajās vēlēšanās. Otrā biežāk apmaksātā pozīcija Eiropas Parlamenta priekšvēlēšanu aģitācijas periodā ir materiālu izvietošana radio kopumā 502 000 eiro apmērā.
Vienlaikus KNAB atgādina, ka politiskajām organizācijām, kas bija iesniegušas kandidātu sarakstus aizvadītajām Eiropas Parlamenta vēlēšanām, jāiesniedz KNAB vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarācijas. Deklarāciju iesniegšanas termiņš ir 8. jūlijs.
Pēc visu deklarāciju saņemšanas KNAB pārbaudīs iesniegtos grāmatvedības attaisnojuma dokumentus, salīdzinās politisko organizāciju iesniegtos datus ar KNAB rīcībā esošo informāciju un saņemtajām ziņām, kā arī veiks citas darbības, lai izvērtētu priekšvēlēšanu aģitācijai tērēto līdzekļu apmēru un atbilstību likuma prasībām.
EP vēlēšanās Latvijā uzvarējusi “Jaunā vienotība”, otrajā vietā atstājot Nacionālo apvienību, un abi politiskie spēki tikuši katrs pie diviem EP deputāta mandātiem. Savukārt “Apvienotais saraksts”, “Latvijas attīstībai”, “Latvija pirmajā vietā”, “Progresīvie” un “Saskaņa” vēlēšanās ieguvušas katra pa vienam EP deputāta mandātam.