Burger King turpina darboties Krievijā, lai gan tā īpašnieks Restaurant Brands International (RBI) pirms vairāk nekā gada paziņoja, ka Ukrainas kara dēļ gatavojas pamest Krievijas tirgu. RBI, kam pieder 15% akciju Burger King Krievijas franšīzes biznesā, paziņoja BBC, ka tam “šobrīd nav jaunumu” par aiziešanu, izraisot kritiku par to, ka, saglabājot savas akcijas Krievijas uzņēmumos, tas atbalsta Putina režīmu, raksta BBC.
2022.gada martā organizācijas RBI prezidents Deivids Šīrs (David Shear) paziņoja, ka galvenais Burger King operators Krievijā “atteicās” slēgt tirdzniecības vietas. Viņš arī minēja, ka uzņēmums ir “uzsācis procesu”, lai atsavinātu savu 15% īpašumtiesību daļu, sakot, ka tas būs “laikietilpīgs pasākums”.
Jeila Universitātes pētnieks Stīvens Tjans (Steven Tian), kurš seko uzņēmumu reakcijai uz karu Ukrainā, kritizēja uzņēmumu RBI par to, ka tas
izmanto franšīzes līgumu kā ieganstu, lai kavētu izstāšanos
no Krievijas tirgus. Viņš apgalvoja, ka RBI bezdarbība atbalsta Putina režīmu, un uzsvēra, ka citi uzņēmumi, piemēram, Starbucks, ir spējuši izbeigt savus līgumus un pamest Krieviju.
Saskaņā ar RBI preses pārstāvja teikto uzņēmums ir atteicies no jaunām investīcijām un piegādes ķēdes atbalsta franšīzei Krievijā, kā arī apgalvo, ka kopš 2022.gada sākuma
nav guvis nekādu peļņu no savas darbības Krievijā.
Morālā reitinga aģentūras dibinātājs Marks Diksons (Mark Dixon) ir aicinājis uzņēmumu būt pārredzamākam par saviem centieniem iziet no Krievijas tirgus. Diksons uzskata, ka RBI vajadzētu būt gatavai lauzt franšīzes līgumu un uzņemties ar to saistītos juridiskos riskus, lai sasniegtu mērķi – atteikšanos no Krievijas tirgus.
Zvērinātu advokātu biroja Fieldfisher partneris Deivids Bonds (David Bond) paskaidroja, ka RBI piederošās 15% Burger King franšīzes akciju nepiešķir tai vienpusējas pilnvaras piespiest citus akcionārus slēgt savas Burger King tirdzniecības vietas. Viņš uzsvēra, ka franšīzes uzņēmumi ir piesardzīgi attiecībā uz šādu līgumu izbeigšanu iespējamo juridisko seku un reputācijas dēļ, pieminot, ka
RBI varētu izbeigt franšīzes līgumu, ja tā lēmums būtu “nelokāms”,
taču tas nenozīmētu zīmola izzušanu Krievijā, jo parasti “zīmola likvidēšana” valstī notiek, vienojoties par pārdošanu ar vietējiem uzņēmējiem par pazeminātām cenām.
Lai gan Burger King turpina darbību Krievijā, tā galvenais konkurents McDonald’s, veiksmīgi pameta šo valsti. Turklāt KFC mātesuzņēmums Yum! Brands, pārdeva vairāk nekā 100 restorānus vietējam operatoram Krievijā, kas tos aprīlī pārdēvēja par Rostic’s.
Lasiet arī: The Insider: Latvijas uzņēmumi apgādā Krievijas militārās rūpnīcas ar mikroshēmām