Itālija plāno palielināt aizsardzības budžetu, bet nesamazināt citus izdevumus

Itālija kopā ar citām NATO valstīm piekritusi nākamajā desmitgadē ievērojami palielināt aizsardzības budžetu, un Itālijas premjerministres Džordžijas Meloni (Giorgia Meloni) valdība jau meklē izdomas bagātus veidus, kā to panākt, neatņemot finansējumu kam citam, raksta ziņu aģentūra “Reuters”.

Atšķirībā no Spānijas, kura atklāti norādīja, ka nevarēs tērēt daudz vairāk par šobrīd noteikto NATO mērķi 2% no IKP apjomā, Itālija vismaz ārēji apņēmās sasniegt ASV prezidenta Donalda Trampa (Donald Trump) noteiktos 5% no IKP aizsardzībai līdz 2035.gadam.

Zinot, ka aptaujas itāļu vidū rāda arvien pieaugošu nepatiku pret aizsardzības tēriņu palielināšanu, Meloni steidzās mierināt iedzīvotājus: “Tie ir nepieciešami izdevumi, bet mēs neļausim novirzīt nevienu eiro no citām valdības prioritātēm.”

2024.gadā Itālijas aizsardzības budžets bija apmēram 1,5% no IKP, viens no mazākajiem starp 32 NATO dalībvalstīm. Šogad Itālijas valdībai būs izdevies panākt 2% slieksni, samazinot izdevumus jomās, kuras līdz šim nav bijušas pakļautas budžeta samazinājumam, tomēr jaunā mērķa sasniegšana būs sarežģītāka. Teorētiski tam nepieciešama aizsardzības izdevumu kāpināšana par 60 miljoniem eiro, kas ir smags uzdevums valstij, kam ir eirozonas otrs lielākais ārējais parāds.

Itālijas amatpersonas norādījušas, ka

Meloni turpinās šogad iesākto, un iekļaus aizsardzības izdevumos to, kam labākajā gadījumā ir attāls sakars ar aizsardzību,

un cerēs, ka NATO un Eiropas Savienība pieņems šādu taktiku. Eirozonas trešā lielākā ekonomika varētu izrādīties lakmusa papīrītis NATO valstīm, kas arī apņēmušās palielināt aizsardzības budžetu līdz 5% no IKP, bet saskaras ar grūtībām.

Roma apsver iekļaut aizsardzības budžeta izdevumos civilo infrastruktūru, piemēram, ostas, kuģu būvētavas un pat ambiciozo plānu par tiltu, kas savienos Itālijas kontinentālo daļu ar Sicīliju. Plānots ieguldīt 206 miljardus eiro dzelzceļa infrastruktūrā, un 162 miljardus eiro ceļu un šoseju attīstībā. Daudzi no šiem projektiem turpmāk varētu tikt saistīti ar aizsardzību. Itālijas satiksmes ministra vietnieks Eduardo Riksi (Edoardo Rixi) “Reuters” pastāstīja, ka liela daļa no plānotajiem infrastruktūras darbiem atbilst NATO parametriem, jo tiem ir duāls pielietojums. Eiropas Komisija paskaidroja, ka noteikt, vai infrastruktūras galvenais pielietojums ir militārs vai civils, paliek Itālijas ziņā.

NATO amatpersona norādīja, ka valstīm jāveido uzticami veidi, kā sasniegt aizsardzības tēriņu mērķus, un izteica Itālijas plāniem daudzsološu piezīmi: “Mums nepieciešami civilie ceļi, pa kuriem spēs pārvietoties arī militārais transports. Tāpat kā tankus, iznīcinātājus un kara kuģus, mums vajag arī ceļus, sliedes un ostas.”

Itālija jau atzīmējusi nākamajos gados paredzētos infrastruktūras projektus, kas kopumā izmaksās 483 miljardus eiro, tādējādi sagādājot pietiekami daudz iespējas sasniegt NATO aizsardzības budžeta mērķus.

Lasiet arī: ASV aptur ieroču piegādi; Ukraina satraukta par Krievijas agresijas pieaugumu

Seko mums arī FacebookDraugiem un X!

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas