Lukašenko draud konfiscēt Baltkrievijā iestrēgušās kravas automašīnas

Pēc tam, kad Lietuva nolēma slēgt robežu ar Baltkrieviju hibrīduzbrukumu dēļ, nedraudzīgās kaimiņvalsts pusē palikušas tūkstošiem kravas automašīnas, un tagad Minska draud tās konfiscēt.

Transporta uzņēmuma “Kelruva” vadītājs Vitalijs Gigevičs (Vitalijus Gigevičius) sacīja, ka gaida valdības atļauju doties uz Baltkrieviju, un piebilda, ka tur šobrīd atrodas septiņi kravas auto, kuru šoferi pašlaik dzīvo transportlīdzekļos.

Uzņēmēji norādījuši, ka cieš zaudējumus miljoniem eiro lielus zaudējumus kas ietekmēs visus loģistikas sektorā. Gigevičs pastāstīja, ka trešdaļa no uzņēmuma darba apjoma saistīta ar Baltkrieviju.

Daļa kravu, kas šķērsoja robežu, no Rietumeiropas caur Lietuvu devās austrumu virzienā. Robežas slēgšana esot atņēmusi Lietuvai tranzītvalsts statusu, un visa plūsma esot novirzījusies uz Poliju.

“Koldlita” Baltkrievijā palikušas divas trešdaļas transportlīdzekļu. Uzņēmuma akcionārs Igns Motejūns (Ignas Motiejūnas) norādīja, ka

viņi cenšas pielāgoties, bet šobrīd situācija esot kritiska.

Viņš piebilda, ka negaidīja, ka varas iestādes vienkārši bez brīdinājuma slēgs robežu, nedodot iespēju uzņēmējiem izvest no Baltkrievijas aprīkojumu.

Pēc robežas slēgšanas Minska aizliegusi Lietuvā un Polijā ‘reģistrētām kravas automašīnām pārvietoties Baltkrievijas teritorijā. Līdz ar to pie blatkrieviem šobrīd atrodas tūkstošiem kravas auto. Lietuvas varas iestādes ir pieprasījušas Minskai, lai tā ļauj kravas auto atstāt Baltkrieviju, bet tas nav noticis. Nav arī skaidrs, kā, ņemot vērā liegumu pārvietoties pa Baltkrievijas ceļiem, automašīnas nonāks līdz robežai. Iekšlietu ministrs Vladislavs Kondratovičs (Vladislav Kondratovič) sacīja, ka pārvadātāji, iespējams, situāciju atrisinās paši, jo labāk pārzina teritorijas specifiku.

Viļņa neapsver robežas atvēršanu, un norādīja, ka ir samazinājies kontrabandas balonu skaits, neskatoties uz to, ka valdošā vēja virziens ir labvēlīgs, lai tos palaistu Lietuvas virzienā. Lietuvas ārlietu ministrs Ķēstutis Budris (Kęstutis Budrys) norādīja, ka , ņemot vērā kaimiņvalsti, kas izmanto jebko, ko vien var pavērst pret Lietuvu, ir jāsaglabā pretestība.

Tikmēr valsts transporta sektors norāda, ka vilcienu kravu pārvadājumi joprojām notiek, lai gan robeža ir slēgta. Linava (Lietuvas nacionālā autopārvadātāju asociācija) viceprezidents Oļegs Tarasovs sacīja, ka tad, ja tiek izdarīts spiediens, tam būtu jāatiecas uz visiem bez izņēmuma. Uzņēmumu īpašnieki ir noraizējušies, ka loģistikas ķēdes tagad apies Lietuvu. Tarasovs norādīja, ka zaudējumi būs mērāmi miljardos eiro.

Mazie pārvadātāji norāda, ka iespaids būs ļoti jūtams.

Motejūns uzsvēra, ka nākamajās pāris nedēļās kaut kas vēl notiks pēc inerces, bet pēc pāris mēnešiem efekts būs jūtams pilnībā, un Rietumvalstu preces tiks vesta tranzītā caur Poliju.

Eksperti norādījuši, ka sankcijas un robežu slēgšana strādā tikai tad, ja to dara visas reģiona valstis vienlaicīgi. Ja Latvija un Polija neseko Lietuvas piemēram, tad spiediens uz Minskas režīmu ir minimāls, bet cieš vietējie uzņēmumi. Polija plāno atvērt robežu ar baltkrieviju novembra vidū.

Bankas “Citadele” ekonomists Aleksandrs Izgorodins (Aleksandras Izgorodinas) sacīja, ka tajā brīdī visas kravas pārvirzīsies uz Poliju, un tas būs nelāgi kā ekonomiski, tā politiski. Viņš gan piebilda, ka sadarbība ar Baltkrieviju un Krieviju vienmēr bijusi riskanta, lai gan mazliet ienesīgāka, un

uzņēmējiem ir jāpieņem, ka pastāv risks.

Minska nav likusi kravas auto doties uz speciālajām stāvvietām Katlovkas apriņķī netālu no Lietuvas robežas. Baltkrievijas līderis Aleksandrs Lukašenko 10.novembrī paziņoja, ka katrai kravas mašīnai būs jāmaksā 120 eiro nodeva dienā. Ja tā netiks maksāta, automašīnas tiks konfiscētas.

Saskaņā ar medijos ziņoto, šoferiem ir ļauts atstāt Baltkrieviju, bet bez automašīnām. Tomēr tarasovs norādīja, ka robeža ir slēgta, un lietuvieši netiek ielaisti pat caur Medininku robežkontroles punktu.

Visu rakstu angļu valodā lasiet šeit: https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/2741318/lithuania-s-border-closures-backfire-lukashenko-threatens-to-confiscate-stranded-lorries

Lasiet arī: Lietuvas robeža ar Baltkrieviju slēgta; lietuvieši meklē apkārtceļus

Seko mums arī FacebookDraugiem un X!

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas