Autore: Ilona Bērziņa
Latvijas dzelzceļš nākamā gada pirmajos mēnešos plāno pilnībā attiekties no Krievijā ražotās automatizētās pārvadājumu operatīvās vadības sistēmas (APOVS) izmantošanas, tos aizvietojot ar ES, EEZ vai NATO ražotajiem OPVS, KPS un VAIS risinājumiem, paralēli tās integrējot ar Igaunijas dzelzceļa un Lietuvas dzelzceļa izmantotajām sistēmām, BNN noskaidroja uzņēmumā.
Latvijas dzelzceļa sistēmai jau vairākus gadus ir iestrādāts paradokss — valsts, kas atrodas starp NATO un agresoru valsti, turpina izmantot Krievijā ražotu un Krievijas dzelzceļa ekosistēmā integrētu informācijas sistēmu, kas ļauj redzēt kravu kustību abās robežas pusēs. Pat pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā 2022. gadā, kad drošības riski kļuva ne tikai teorētiski, bet reāli un ikdienā pieredzami, šī sistēma turpināja darboties kā nekas nebūtu noticis. Nākamā gada sākumā plānotā atteikšanās no Krievijā ražotajām sakaru sistēmām ļaus ievērojami stiprināt Latvijas drošību.
APOVS ir sistēma, kur visi pārvadājumi ir redzami
“APOVS ir sistēma, kas ir brīvā lietošanas režīmā un kur visi kravu pārvadājumi ir redzami,” lūgts komentēt APOVS darbību, skaidro SIA “BEX locomotives” valdes loceklis Ivars Rullis. “Tā ir sistēma, kas tiek lietota sliežu ceļu platumā 1 520 mm. Bez šīs sistēmas mēs īsti nevaram operēt ar trešajām valstīm, neredzam ritošā sastāva daudzas uzskaites lietas un pagaidām bez tās vēl neesam iemācījušies strādāt.”
Taujāts, vai tas nerada drošības riskus, Ivars Rullis atzīst, ka diemžēl caur šo sistēmu var redzēt kravu pārvietošanos gan mūsu pusē, gan arī Krievijā.
Tas nozīmē, ka Latvija līdz šim bijusi pilnībā iekļauta sistēmā, kuras saknes, uzturēšana un kontrole atrodas agresorvalsts teritorijā.
LDz: riski tiek pārvaldīti
Uz jautājumu, vai APOVS nerada drošības riskus, LDz ar komunikācijas projektu vadītājas Agneses Līcītes starpniecību sniedza atbildi, ka LDz jau vairākus gadus strādā pie tā, lai iegūtu neatkarību no NVS ražotām IT sistēmām, kas vēsturiski ir darbojušās visā 15 20mm sliežu ceļu tīklā. LDz kā kritiskās infrastruktūras pārvaldītājs arī IT drošības jautājumos cieši sadarbojas ar valsts drošības institūcijām un riski tiek atbilstoši pārvaldīti. “Uzsveram, ka APOVS sistēma ir saistīta vienīgi datu apmaiņu par kravām, tā neļauj kontrolēt vai ietekmēt vilcienu kustību. Tāpat būtiski, ka par stratēģiski svarīgiem pārvadājumiem (t.sk. militāriem pārvadājumiem) – datu apmaiņa šajā sistēmā nenotiek. Sistēma tiek izmantota, lai nodošanas–saņemšanas procesu robežpunktos varētu operatīvi dokumentēt kravas un vilcienu sastāvus.
Seko mums arī Facebook, Draugiem un X!