Lins Jegelevičs (Linas Jegelevičius), speciāli BNN
Šonedēļ sabiedriskais transports Viļņā nav ērtākais pārvietošanās līdzeklis, jo autobusu un trolejbusu vadītāji sākuši beztermiņa streiku – viņus neapmierina atalgojums un darba apstākļi.
Viļnas Sabiedriskais transports (VVT) ir Lietuvas galvaspilsētas pašvaldības uzņēmums, kas pārvalda sabiedriskā transporta sistēm pilsētā. Amatpersonas norāda, ka šobrīd streikam pievienojušies 520 darbinieki, kas ir teju puse no visiem šoferiem. Lielākā daļa no tiem ir trolejbusu vadītāji. VVT ir centies tiesā apstrīdēt lēmumu streikot, bet atsauca iesniegumu, kad arodbiedrība apņēmās pildīt vismaz pusi Viļņas regulāro reisu.
Tā kā streiki, ko izraisa darba apstākļi, Lietuvā ir retums, šoferu streiks atbalsojas arī citās pašvaldībās, kur šoferi izsaka līdzīgas sūdzības par neciešamajiem darba apstākļiem un mazo samaksu.
Kauņas autobusu un trolejbusu vadītāju arodbiedrības vadītājs Petrs Balčaitis (Petras Balčaitis) BNN sacīja: «Šoferi Kauņā no visas sirds atbalsta kolēģus Viļņā. Mēs būtu priecīgi viņiem piebiedroties, bet koplīgums, ko esam parakstījuši, neļauj mums to darīt.»
Darba apstākļi Viļņā un Kauņā ir līdzīgi, un tie ir neciešami. Pirmkārt, mēs strādājam ļoti garas stundas, un virsstundas lielākoties ir neapmaksātas. Vietējie sabiedriskā transporta uzņēmumi izjūt darbinieku trūkumu un uzstāj, lai strādājam vairāk, nekā runāts.
Otrkārt, alga ir vienkārši smieklīga, apmēram tūkstoš eiro mēnesī, vai pat mazāk. Nav nekāds brīnums, ka tikpat kā neredz gaods jaunus šoferus. Lielākajai daļai ir pāri 60. Treškārt, tā kā vadība un pasažieri pieprasa vienmēr ierasties precīzi laikā, šoferi ir spiesti pārkāpt satiksmes noteikumus, šķērsot nepārtrauktās līnijas un tamlīdzīgi. Lieki teikt, ka tas ik dienu pakļauj šoferus milzīgam stresam.»
Streiks notiek, jo vairāk nekā gadu arodbiedrībai nav izdevies panākt rezultātu sarunās ar VVT par darbinieku algu aprēķina metodiku un darba apstākļu uzlabošanu. Darbinieku pārstāvji pieprasa, lai algu sistēma būtu atrunāta koplīgumā – konkrēti, lai līgumā tiktu iekļauts 10% algas palielinājums. Tāpat Viļņas sabiedriskā transporta šoferi pieprasa piecu dienu darba nedēļu un garantētu 30 minūšu pusdienu pārtraukumu, bet tiek ziņots, ka VVT atsakās šos nosacījumus iekļaut koplīgumā.
Galvenais nesaprašanās iemesls ir pārskatītā snieguma piemaksu sistēma. Līdz šim, uzņēmums lietojis tā saukto samazinājumu sistēmu – piemaksas tiek samazinātas par nevīžību, rupju uzvedību, pasažieru sūdzībām un citiem disciplīnas pārkāpumiem. Saskaņā ar VVT teikto, priekšzīmīgu darbinieku piemaksas var sasniegt pat 250 eiro mēnesī.
Arodbiedrība savukārt norāda, ka kritēriji ir nenoteikti un lēmums par piemaksas apmēru bieži balstās personiskajā attieksmē. Tomēr īpaši šoferus saniknojusi VVT apstiprinātā jaunā algu politika, kas gan paredz algas paaugstināšanu, bet mazākā apjomā nekā to prasa arodbiedrība.
Tā vēlas, lai algas tiktu paaugstinātas atbilstoš augošajām ikdienas izmaksām valstī.
Saskaņā ar VVT šoferu arodbiedrības priekšēdētāja Alģirda Markevičus teikto, streiku bija plānots sākt jau 3.oktobrī, kad bija paritējis gads kopš nesaskaņu sākuma, un ne algu, ne darba apstākļu ziņā uzlabojumu nebija.
Arodbiedrība streiku plānoja arī 2021.gada oktobrī, taču toreiz tiesa neļāva to rīkot, jo Lietuvā tika izsludināta ārkārtas situācija. Šī gada maijā, pēc ierobežojumu atcelšanas, arodbiedrībai tika atļauts organizēt streiku, bet ar noteikumu, ka jāizpilda vismaz puse no ikdienas reisiem.
Viļņas mērs Remigijs Šimašus (Remigijus Šimašius) oktobrī atbalstīja šoferu prasības, tomēr aicināja nestreikot.
2.decembrī Šimašus sacīja: «Sabiedriskā transporta kvalitāte aug, tiek iegādāti jauni transportlīdzekļi, pieturu infrastruktūra uzlabojas [..] Es tiešām uztveru nopietni ziņas par streiku, un aicinu šoferus nestreikot, bet gan strādāt kopā, lai uzlabotu situāciju.»
Sarunu procesam nenesot rezultātu, streiks turpināsies. Līdz šim abas puses apvainojušas viena otru par izvairīšanos no kompromisa meklēšanas, tomēr 8.decembrī atkal plāno sēsties pie sarunu galda.
VVT apkalpo 76 no 105 Viļņas maršrutiem. Ar pasažieru parvadājumiem Lietuvas galvaspilsētā nodarbojas vēl divi uzņēmumi, Transrevis un Kautra. VVT nodarbina 1830 darbiniekus, no kuriem 1100 ir šoferi.
Šoferi, kas piedalās streikā, algu nesaņem, tomēr arodbiedrība ir apsolījusi izmaksāt 40 eiro kompensāciju dienā.