Eksperti: Krīzes laikā valsts atbalsts tranzītam kritiski svarīgs

«Ja tuvākajā laikā nebūs atbalsts, nākošais pusgads būs ļoti smags, un būs daudzi kritušie,» sacīja Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš. 

Ostu nozares eksperti ar 14.Saeimas politisko partiju kandidātiem pirmdien, 19.septembrī, aizvadīja Diskusiju par Latvijas ostu nākotnes attīstību, kurā kā galvenie temati ieskicējās ostu pārvaldes reforma, esošās krīzes iespaids uz kritiskās infrastruktūras saglabāšanu, ostu nozares loma Latvijas attīstībā, kā arī Latvijas ostas Eiropas kontekstā.

Diskusijā ar politiskajām partijām piedalījās Latvijas Stividorkompāniju asociācijas (LSA) padomes priekšsēdētājs Āris Ozoliņš, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš un Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) ģenerāldirektore Līga Meņģelsone.

Diskusijas gaitā kontekstā par esošo krīzi un kritiskās infrastruktūras saglabāšanu Ozoliņš uzsvēra, ka valdība, paredzot atbalsta mehānismus energoietilpīgiem ražošanas uzņēmumiem energokrīzes laikā, ir aizmirsusi par stividorkompānijām.

Ozoliņš atzina, ka šīs kompānijas būtībā ir tādi paši energoietilpīgi ražošanas uzņēmumi, piebilstot, ka šī brīža situācija ir «pilnīgs absurds».

Tāpat LSA padomes priekšsēdētājs sacīja, ka šobrīd stividorkompānijas bažīgas dara fakts, ka premjerministrs iepriekš atzinis, ka ostu tranzītā neredz perspektīvu.

Savukārt Endziņš sacīja, ka šādi premjerministra izteikumi ir kļūdaini, jo tranzīta pakalpojumi ir svarīgi, piebilstot, ka valsts atbalsts krīzes laikā stividorkompānijām un tranzītbiznesam kopumā ir kritisks.

«Ja tuvākajā laikā nebūs atbalsta, nākošais pusgads būs ļoti smags, un būs daudz kritušo,» sacīja LTRK valdes priekšsēdētājs.

Tāpat Endziņš diskusijā ar politiķiem akcentēja, ka valdībai, pieņemot lēmumus, prioritāri ir jādomā par to, kā tie ietekmēs uzņēmumu eksportu produktivitāti, piebilstot, ka tā valdībai nav bijusi «patiesa prioritāte».

Savukārt Meņģelsone uzsvēra ostu nozīmību, akcentējot, ka ostas sen vairs nav tikai pārkraušanās vieta, bet gan inovācija – vieta, kur notiek ražošana un attīstība.

«Svarīgi, lai ostas būtu ne tikai infrastruktūra un sazobe ar pašvaldībām, bet arī ar pašu nozari. Ostu attīstības loma ir nozīmīga nozares attīstībā un otrādāk,» atzina Meņģelsone.

Pēc diskusijas beigām līdzšinējais satiksmes ministrs Tālis Linkaits ziņu portālam BNN sacīja, ka Latvijā ir spēcīga stividorkompāniju asociācija, kas ir ne tikai prasīga, bet arī kvalificēta.

«Esmu gandarīts, ka Latvijā ir spēcīga Latvijas Stividorkompāniju asociācija, kas aptver visus ostās strādājošos uzņēmējus un arī klāsterveidā tos spēles dalībniekus, kas ir saistīti ar tranzītkoridoru,» sacīja Linkaits.

Tāpat satiksmes ministrs atzina, ka ostu nozare ir viena no tām nozarēm, kas visvairāk ir cietusi gan pandēmijas, gan cenu svārstību, gan kara Ukrainā dēļ.

Linkaits pozitīvi vērtē faktu, ka uzņēmēji ir spējuši līdz šim pielāgoties kravu plūsmu maiņām, taču viņš arī atzina, ka transporta nozares situācija valstī netiek izprasta plašākā kontekstā.

Taujāts par to, vai ir plānots šī brīža energokrīzē plānots atbalstīt arī uzņēmumus, kas iepriekš nekvalificējās valsts piedāvātajiem atbalsta mehānismiem, piemēram, ostu uzņēmumiem Linkaits viennozīmīgu atbildi nevarēja sniegt.

«Es ceru, ka ar šo piedāvājumu, kur visiem uzņēmumiem būs vienādi atbalsta pasākumi energoresursu cenu ierobežošanā, ka tas varētu palīdzēt arī ostas uzņēmumiem,» sacīja ministrs.

Diskusijā ar nozares speciālistiem tika aicinātas piedalīties septiņas vadošās partijas un politisko partiju apvienības, atbilstoši SKDS partiju reitingiem augustā, kā arī Konservatīvie. Diskusijā piedalījās Raimonds Čudars (JV), Gints Sīviņš (NA), Andris Morozovs (S), Uldis Auglis (ZZS), Jānis Meirāns (Pro), Uldis Pīlēns (AS), Viesturs Zeps (AP), Tālis Linkaits (K).

Latvijas Stividorkompāniju asociācija ir uz attīstību vērsts nozares klāsteris, kas plāno zaļās enerģijas projektus, nozares ekselences centru, aktīvi meklē jaunus pievienotās vērtības pakalpojumus, attīsta ostās jaunus infrastruktūras projektus, nodrošina Latvijas un Baltijas valstu eksportu caur Latvijas ostām, jaunu darba vietu izveidi.

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas