Neskatoties uz valsts piedāvāto atbalstu elektroauto iegādei, tie Igaunijā joprojām maksā ievērojami vairāk nekā tradicionālie iekšdedzes dzinēja auto, raksta Igaunijas medijs ERR News.
Ņemot vērā pašreizējo ekonomisku situāciju, atbalsts maz iedrošina pārsēsties videi draudzīgākā auto. Vides investīciju centra (KIK) projektu vadītāja Marisa Salina (Maris Salin) pastāstīja ERR, ka atbalsts ir vairākas reizes lielāks nekā tas bijis sākotnēji: “Kopējais budžets šobrīd ir 7,75 miljoni eiro, no kuriem daļa paredzēta privātpersonām, un daļa – uzņēmumiem.”
2023.gada pirmajos piecos mēnešos valsts atbalsta programmu jauna elektroauto iegādei izmantojuši 300 cilvēki.
Tiesa, budžets ne tuvu nav izlietots. Autotirgotāju un servisa uzņēmumu asociācijas (AMTEL) vadītājs Mēliss Telliskivi (Meelis Telliskivi) sacīja: “Šobrīd gan procentlikmju kāpums, gan inflācija ietekmē ģimeņu budžetus, un, lai gan atbalsts var būt noderīgs, tas noteikti nav faktors, kas šajās dienās būtu izšķirošs tūlītējam pirkumam.”
Šobrīd uz Igaunijas ceļiem tikai apmēram 6% no transportlīdzekļiem ir elektroauto.
Auto žurnālists Teniss Ojala (Tõnu Ojala) norādīja, ka proporcija nav lielāka daļēji arī tādēļ, ka atbalsts tiek piešķirst jaunu, nevis lietotu elektroauto iegādei. Viņš sacīja: “Ņemot vērā, ka joprojām puse no Igaunijā iegādātajām automašīnām ir lietotas, atbalsts skar nelielu iedzīvotāju grupu. Pērn jauni auto bija apmēram 40%, un jaunu auto tirdzniecība ir nišas produkts, un tur neko nevar darīt.”
Jaunizveidotās Klimata ministrijas padomnieces Marisa Arro (Maris Arro) informēja, ka šobrīd nav plānots mainīt nosacījumus elektroauto iegādei. Viņa sacīja: “Ja runājam par jauniem auto, elektroauto un iekšdedzes automašīnu cenas šobrīd izlīdzinās, bet
tas nenozīmē, ka elektroauto kļūst lētāki; patiesībā automašīnas ar iekšdedzes dzinēju kļūst dārgākas.”
Auto eksperts Arno Silats (Arno Sillat) norādīja, ka jauns elektroauto pērn maksāja vidēji 70 tūkstošus eiro. Šogad vispirktākais elektroauto ir Tesla, kuras cenas sākas ar 40 tūkstošiem eiro. Salina pastāstīja, ka iedzīvotāji lielākoties vēlas elektroauto par 40 līdz 50 tūkstošiem eiro, kas nozīmē, ka tiek izvēlēti lētākie modeļi.
Telliskivi sacīja, ka valdības piedāvāta 4000 eiro subsīdija nerada jūtamu efektu tirgū, turklāt tie, kas iegādājas jaunus elektroauto, to darītu arī tad, ja atbalsts nebūtu pieejams. Atbalsts, atšķirībā no iepriekšējās reizes, tiek izmaksāts pēc pirkuma, nevis pirms.
Lasiet arī: Igaunijas vides ministrs: Subsīdijas neliks iedzīvotājiem pirkt elektroauto