Igaunijas vides ministrs Madis Kallass (Madis Kallas) norādīja – lai gan atbalsts elektroauto iegādei ir solis pareizajā virzienā, tas neliks iedzīvotājiem steigties iegādāties elektroauto, raksta Igaunijas medijs ERR News.
Vides minstrija 21.decembrī publiskoja likumprojektu, kas paredz, ka uzņēmumi vai privātpersonas varēs saņemt līdz 5000 eiro lielu finansiālo atbalstu elektroauto iegādei, kā arī līdz 1200 eiro lielu grantu, lai iegādātos elektromotociklus kravu pārvadāšanai. Tā ir daļa no plāna nulles emisiju transportlīdzekļu atbalstam.
Tomēr vides ministrs norādīja, ka nesagaida strauji pieaugošo elektroauto skaitu uz ielām: «Es atzīstu, ka šādi nesasniegsim revolūciju elektroauto jautājumā. Tie joprojām ir pārāk dārgi plašam patēriņam, un ar pašreizējo atbalsta apjomu ir nesasniedzami cilvēkiem ar zemiem ienākumiem.»
Lielākā daļa Igaunijā nopērkamo elektroauto maksā 40 līdz 50 tūkstošus eiro. Ministrija ir noteikusi atbalstu 5000 eiro apjomā privātpersonām un 4000 uzņēmumiem, un transportlīdzekļa cena nedrīkst pārsniegt 60 tūkstošus eiro (komerciāli lietojamiem transportlīdzekļiem 80 tūkstošus eiro). Tādējādi, piemēram, Porsche Taycan, kas maksā vairāk nekā 73 tūkstošus eiro, atbalstam nekvalificējas.
Kallass arī piekrita, ka ir maz ticams, ka iedzīvotāji atteiksies no dīzeļdzinēja automašīnām par labu elektroauto.
«Kamēr vien elektroauto maksās divreiz vairāk nekā līdzīgs auto ar dīzeļdzinēju, un ar desmitkāršu cenas atšķirību lietoto auto tirgū, tas nenotiks. Vienkārši vēl nav tādas pirktspējas.
Daudz cilvēku dzīvo lauku apvidos, kur elektroauto iegāde nav starp variantiem,» piezīmēja ministrs.
Vēl kāds mīnuss elektroauto ir elektroauto spējas Igaunijas apstākļos. Kallass sacīja: «Igaunijas klimatā un gaisa temperatūrā automašīnas, kas ar vienu uzlādi ideālā variantā var nobraukt 400 – 500 kilometrus, nevar konkurēt ar iekšdedzes dzinēja auto, kas ar pilnu bāku var nobraukt 1000 kilometrus. Arī šis ir būtisks aspekts, kādēļ priekšroka joprojām tiek dota iekšdedzes dzinējiem.»
Arī runājot par turīgākiem ļaudīm, Kallass neredz, ka subsīdijas varētu būt pamudinājums iegādāties elektroauto.
Viņš norādīja, ka, lai gan 5000 eiro ir pietiekami liela summa, salīdzinot ar auto pilno cenu tas nav ļoti daudz, līdz ar to nebūs izšķirošais arguments.
Drīzāk cilvēki, kas elektroauto uzskata par pareizo izvēli, to iegādāsies neatkarīgi no atbalsta mehānismiem.
Jautāts, kādēļ tad vispār ir vajadzīgas šādas subsīdijas, Kallass sacīja, ka ikviena nelielā darbība var palīdzēt kopumā uzlabot un aizsargāt vidi. Atbalsta maksājums būs pieejams arī uzņēmumiem, un tas varētu atstāt lielāku efektu. Ministrs sacīja, ka arī valsts atbalsts uzlādes infrastruktūrai šobrīd būtu vien neliels pamudinājums: «Tas joprojām kalpotu vidusslāņa augšdaļai un turīgākajiem cilvēkiem, kas jau šodien var atļauties elektroauto. Tie ir pārāk dārgi vidusmēra pircējam pat tādā gadījumā, ja mums ir ideāla uzlādes sistēma. Igaunijas sabiedrība vēl nav gatava masveida elektroauto iegādei. Tomēr ir jāturpina ceļš šajā virzienā un jāved elektroauto tuvāk tautai.»
Runājo par lauku apvidiem, Kallass sacīja, ka tur joprojām problēma ir degvielas patēriņš un lieli attālumi: «Pilsētās cilvēki izmanto sabiedrisko transportu vai kopbraukšanas iespējas, bet laukos nekā no tā nav.»