Latvija aicinās kaimiņvalstis ieguldīt “airBaltic”

Satiksmes ministrija (SM) izteiks oficiālu piedāvājumu Igaunijas un Lietuvas partneriem par līdzieguldījumu “airBaltic”,  informēja Satiksmes ministrijā (SM).

Valdība otrdien izskatīja SM iesniegto informatīvo ziņojumu par “airBaltic” 2025.gada pirmā ceturkšņa rezultātiem, sākotnējā publiskā piedāvājuma virzību (IPO) un tā īstenošanai nepieciešamajiem lēmumiem un turpmākiem soļiem.

Balstoties uz sarunām, kas sāktas pēc premjeres Evikas Siliņas (JV) aicinājuma, SM oficiāli izteiks piedāvājumu Lietuvas un Igaunijas partneriem pirms IPO par iespējamu līdzdalību “airBaltic” kapitālā līdztekus “Lufthansa” grupai. Baltijas partneriem tiks piedāvāts strukturēts līdzdalības mehānisms, kas stiprinās reģionālo sadarbību un uzlabos IPO investīciju stāstu, norāda SM.

Satiksmes ministrs Atis Švinka (P) norāda, ka “airBaltic” savienojamība dod tiešu pienesumu Igaunijas un Lietuvas tūrismam, ekonomikai un konkurētspējai. Visas trīs Baltijas valstis gūst labumu no tā, ka reģionā ir viens spēcīgs aviācijas tirgus spēlētājs.

“Tāpēc ar šodienas valdības lēmumu ejam uz priekšu ar oficiālu piedāvājumu Igaunijas un Lietuvas partneriem – valdībām un lidostām, par iespējamu līdzdalību “airBaltic” kapitālā. Baltijas valstu ieguldījums uzlabos “airBaltic” IPO stāstu”, min Švinka.

“airBaltic” padomes priekšsēdētājs Andrejs Martinovs akcentē ka potenciālais “airBaltic” IPO būs svarīgs solis ne tikai paša uzņēmuma attīstībā, bet arī kopējā Baltijas kapitāla tirgus stiprināšanā, dodot iespēju vietējiem investoriem kļūt par daļu no reģionālās lidsabiedrības un tās attīstības stāsta.

“airBaltic” turpina aktīvu sagatavošanās darbu potenciālajam IPO, lai uzņēmums būtu gatavs akciju kotēšanai biržā tad, kad tirgus apstākļi būs tam labvēlīgi, skaidro Martinovs.

Jau ziņots, ka, lai Latvija nacionālās lidsabiedrība “airBaltic” fokusētos uz prioritāriem attīstības virzieniem, no vispārējā stratēģiskā mērķa izņems aspektu, kas saistīti ar uzņēmuma stratēģiskās ekspansijas funkciju ārpus Latvijas, paredz šodien valdības sēdes slēgtajā daļā atbalstītie grozījumi Ministru kabineta (MK) rīkojumā “Par valsts līdzdalības saglabāšanu “airBaltic” un vispārējo stratēģisko mērķi”.

SM grozījumu anotācijā norāda, ka mērķis ir noteikt un aktualizēt stratēģisko mērķi, kas atbilst “airBaltic” biznesa attīstības virzienam un ilgtspējas plānam, saistībā ar sākotnējā publiskā piedāvājuma virzību un tā īstenošanai nepieciešamajiem lēmumiem.

“airBaltic” maršruta tīkls ir balstīts uz tranzīta satiksmi caur Rīgas lidostu, kas Latvijai nodrošina lielāku skaitu ar tiešajiem lidojumiem. Tas nostiprina Latvijas pozīcijas Baltijas aviācijas tirgū un veicina investīcijas.

Pamatojoties uz pašreizējo situāciju, “airBaltic” vispārējais stratēģiskais mērķis noteikts šāds: “darbojoties pēc komerciāliem un ilgtspējīgiem principiem, nodrošinot aviosabiedrības konkurētspēju un pelnītspēju, veicināt Latvijas starptautisko sasniedzamību, nodrošinot pasažieru un kravu aviopārvadājumus, tādējādi veicinot Rīgas kā nozīmīga Ziemeļeiropas gaisa satiksmes centra attīstību”.

Jau vēstīts, ka šogad pirmajā ceturksnī “airBaltic” koncerns strādāja ar 29,348 miljonu eiro zaudējumiem, kas ir par 27,8% mazāk nekā 2024.gada pirmajā ceturksnī, bet koncerna apgrozījums palielinājās par 0,3% un bija 132,719 miljoni eiro.

Savukārt 2024.gadā “airBaltic” koncerns strādāja ar auditētajiem zaudējumiem 118,159 miljonu eiro apmērā pretstatā peļņai gadu iepriekš, bet koncerna apgrozījums, salīdzinot ar 2023.gadu, palielinājās par 11,9%, sasniedzot 747,572 miljonus eiro.

Šobrīd Latvijas valstij pieder 97,97% “airBaltic” akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam “Aircraft Leasing 1” – 2,03%.

Taču 2025.gada janvāra beigās tika panākta vienošanās ar Vācijas aviokompāniju “Lufthansa” par investīcijām “airBaltic” 14 miljonu eiro apmērā. Apmaiņā pret ieguldījumu “Lufthansa Group” saņems konvertējamas akcijas, kas tai dos 10% līdzdalību. Vēlāk, pēc potenciālā “airBaltic” akciju sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO), šīs konvertējamās akcijas tiks konvertētas parastajās akcijās.

Pēc IPO “Lufthansa Group” līdzdalības lielumu noteiks potenciālā IPO tirgus cena. Darījums paredz arī to, ka “Lufthansa Group” pēc potenciālā IPO piederēs ne mazāk kā 5% no “airBaltic” kapitāla. Tāpat Latvijas valdība 2024.gada 30.augustā vienojās, ka valstij pēc “airBaltic” IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija.

Minētajam darījumam vēl jāsaņem Vācijas Federālā karteļu biroja (“Bundeskartellamt”) atļauja.

Lasiet arī: Siliņa aicina ministrijas uz “pašdisciplīnu”: meklēt ietaupījumus 150 miljonu eiro apmērā

Seko mums arī FacebookDraugiem un X!

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas